4

خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است

  • کد خبر : 11231
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵

هادی مقدسی گفت: امروز به سربازان و فرماندهان عرصه خبر در مقابل جنگ نرم دشمن بیش از پیش نیاز داریم لذا خبرنگاران باید از لحاظ فکری تجهیز شوند و به عنوان یک خبرنگار عالم، محقق و پژوهشگر در عرصه جنگ نرم حضور پیدا کنند.هادی مقدسی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید […]

هادی مقدسی گفت: امروز به سربازان و فرماندهان عرصه خبر در مقابل جنگ نرم دشمن بیش از پیش نیاز داریم لذا خبرنگاران باید از لحاظ فکری تجهیز شوند و به عنوان یک خبرنگار عالم، محقق و پژوهشگر در عرصه جنگ نرم حضور پیدا کنند.هادی مقدسی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران و در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا به موضوعات در دست بررسی در کمیسیون متبوعش همچون « استفساریه قانون تامین اجتماعی درباره مشاغل سخت و زیان آور» ، « تعطیلات پنج‌شنبه مدارس» ، « اشتغال جوانان» ، « بیمه مشاغل خانگی» ، « بیمه بیکاری و بیمه فارغ‌التحصیلان جویای کار» پرداخت.

موضوع عدم دریافت مالیات از حقوق خبرنگاران در حال بررسی است

وی با اشاره به فضای بین‌المللی و رسانه‌ای و اهمیت توجه به حرفه خبرنگاری در کشورمان گفت: خبرنگاران باید از هم از لحاظ فکری تجهیز شده و هم از لحاظ شغلی تامین باشند. برهمین اساس موضوع عدم کسر مالیات از حقوق خبرنگاران، که رییس جمهوری در روز خبرنگار مطرح کرد، در حال بررسی است.

وی گفت: البته وزارت امور اقتصادی و دارایی باید بداند دریافت نکردن مالیات از حقوق ناچیز خبرنگاران زیان زیادی را متوجه آنان نخواهد کرد، چراکه شمار زیادی از خبرنگاران به دلیل پایه‌ی حقوق پایین شامل قانون معافیت مالیاتی می‌شوند.

خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع تثبیت سخت و زیان‌آور بودن کار خبرنگاری حل شده و این موضوع مورد تاکید نمایندگان و وزیر سابق رفاه بوده است.

مقدسی اظهار داشت: طبق استفساریه قانون تامین اجتماعی روشن می‌شود هر کسی جمع پرداخت حق بیمه او به ۲۰ سال برسد با ضریب ۵/۱ برابر می‌تواند بازنشسته شود و این موضوع شامل کل مجموعه خبرنگاران، دبیران و سایر وابستگان به عرصه خبر می‌شود. ضمن آن‌که دیگر نیازی به این نیست که به صورت مستمر در شغل خبرنگاری حق بیمه پرداخت کند.

بازنشستگی با پرداخت ۲۰ سال حق بیمه غیرمتوالی

وی افزود:‌ تا پیش از این مسولان سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کردند که اگر فردی کمتر از ۲۰ سال سابقه فعالیت در مشاغل سخت و زیان آور باشد، نمی‌تواند از مزایای بازنشستگی بیمه این مشاغل استفاده کند، اما با این استفساریه می‌خواهیم روشن کنیم که اگر کسی کمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه در شغل زیان آور داشته باشد و یا ۲۵ سال غیر متوالی پرداخت کرده باشد، با احتساب ضریب ۵/۱ سوابق بیمه‌اش در نظر گرفته شود.

۱۲۳ شماره تلفن اعلام کودک‌آزاری

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به موضوع کودک‌آزاری و بررسی آن در کمیسیون گفت: این عارضه یک مشکل اجتماعی است که با وجود این‌که انعکاس کمی در جامعه دارد در همین حد هم بسیار آزار دهنده است.

وی افزود: ما برای این موضوع از مسئولین سازمان بهزیستی توضیحاتی را در کمیسیون اجتماعی خواستیم و سازمان بهزیستی نیز اعلام کرد که تلفنی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا هر کسی شاهد کودک‌آزاری و یا مورد کودک‌آزاری قرار گرفته است با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرد.

با ایجاد صندوق تامین اجتماعی به دنبال ایجاد عدالت درخدمات بیمه‌ای بودیم

مقدسی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ساختار جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی صندوق تامین اجتماعی جایگزین سازمان تامین اجتماعی شده و متصدی انجام فعالیت‌های بیمه‌ای است،‌افزود: ضمن این‌که صندوق بازنشستگی نیروهای لشگری نیز کمافی‌سابق مسئول انجام امور بیمه‌ای و بازنشستگی مربوط به نیروهای لشگری و نظامی است.

منتظر تامین اعتبار قانون بیمه زنان خانه‌دار هستیم

وی با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی حدود ۳۰ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، گفت: ما در قانون برنامه با ایجاد صندوق تامین اجتماعی به دنبال ایجاد عدالت و یکپارچگی خدمات بیمه‌ای برای همه بودیم.

وی ادامه داد: بیمه زنان خانه‌دار نیز در کمیسیون اجتماعی و هم‌چنین در مجلس به تصویب رسیده و منتظر تامین اعتبار آن توسط دولت هستیم.

تعطیلات اضافه هیچ سودی برای دانش‌آموزان ندارد

باید با شجاعت برخی از تعطیلات اضافی را در کشور حذف کنیم

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه خاطرنشان کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که نظام آموزش و پرورش ما یک نظام پویای‌ آموزشی نیست که بتواند دانش‌آموزان را به سمت تحقیق و مطالعه پیش ببرد و صرفا با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، هزینه دولت کاسته می‌شود.

وی افزود: امروز بالندگی و شکوفایی در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد و تا زمانی که این بالندگی ایجاد نشود تعطیلات اضافه هیچ سودی برای دانش‌آموزان ما ندارد. ضمن این‌که در مورد تعطیلات دیگر کشور نیز با توجه به این‌که در سال جهاد اقتصادی هستیم اگر قرار باشد در این سال با ترفندها و فتنه‌های اقتصادی دشمن برخورد کنیم نمی‌توانیم با تعطیلات به نتیجه برسیم.

وی گفت: باید یک شجاعتی اتخاذ شود تا برخی از تعطیلات اضافی در کشور حذف شده و برخی از تعطیلات ضروری‌تر مانند عید فطر را جایگزین آن‌ها کنیم.

مقدسی تاکید کرد: آنچه که مجلس به آن رای نداد تنها در مورد تعطیلی عید فطر نبود بلکه حاکی از آن بود که در سال جهاد اقتصادی و برای تحقق اهداف این سال، هیچ تعطیلی اضافی قابل قبول نیست.

زمینه‌کاری کمیسیون اجتماعی بسیار گسترده است

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمینه گسترده فعالیت کمیسیون اجتماعی گفت: کمیسیون اجتماعی حوزه وسیعی را از لحاظ تخصصی در برمی‌گیرد و با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حساسیت وظیفه کمیسیون اجتماعی افزوده‌ شده و ‌ کمیسیون اجتماعی روند اجرایی شدن این طرح را به طور دائم رصد کند.

پیگیری موضوع بیکاری جوانان

وی افزود: موضوع دیگری که کمیسیون اجتماعی به شدت پیگیر آن است دغدغه اصلی اکثر جوانان کشور است که چیزی جز موضوع بیکاری نیست، چرا که این موضوع باعث نگرانی خیل عظیمی از جوانان شده ضمن این‌که آمار بسیار بالایی را در برخی از استان‌ها به خود اختصاص داده و در شرایط موجود وظیفه اصلی همه قوا این است که به این موضوع مهم و اساسی بپردازند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تامین اجتماعی و بیمه‌ها، موضوع ادغام‌ها که هم‌چنان مجلس تا تحقق کامل اهداف سند برنامه توسعه به دنبال آن خواهد بود، در این کمیسیون پیگیری می‌شود.

کارنامه دولت در اجرای مسکن مهر درخشان است

به گزارش ایسنا، مقدسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه دولت نهم و دهم در بسیاری از موارد کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است، گفت: مسکن مهر از جمله این موضوعات است که دولت در آن نشان داد که اگر تمام توان و جدیت خود را صرف حل یک معضل کند می‌تواند آن کار را به خوبی انجام دهد.

دولت تمام امکانات خود را برای حل معضل بیکاری بسیج کند

وی گفت: در مورد بیکاری نیز این موضوع صدق می‌کند. بر این اساس لازم است دولت تمام تلاش و توان خود را برای حل این معضل صرف کند و تمام امکانات موجود را بسیج کرده و سازمان‌ها و نهادهای مربوط را نیز برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، به یک جهاد سراسری وادار نماید.

تحقق قانون ساماندهی مشاغل خانگی بیش از سه میلیون شغل ایجاد خواهد کرد

مقدسی درباره رفع موضوع بیکاری و لزوم توجه به آن گفت: قانون ساماندهی مشاغل خانگی، از جمله طرح‌هایی است که در جهت رفع بیکاری بسیار مثمرثمر است؛ زیرا این قانون اجازه می‌دهد کسانی که در منزل خود به کار و تولید اشتغال دارند به طور کامل حمایت شده و از تولیدات آنها در جامعه استفاده شود.

با تصویب قانون مشاغل خانگی، شهرداری موظف به همکاری با کار تولیدی در منازل مسکونی می‌شود

وی اظهار کرد: در گذشته شهرداری‌ها در موارد این‌چنینی موانعی را ایجاد می‌کردند و اجازه اشتغال و کار تولیدی را در منازل مسکونی نمی‌دادند؛ اما با اجرایی شدن این طرح، شهرداری‌ها موظف هستند نه تنها جلوی آنها را نگیرند بلکه از آنها نیز حمایت کنند، با تحقق این قانون بیش از سه میلیون شغل در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که مجلس و کمیسیون اجتماعی در حوزه اشتغال به آن توجه کردند طرح جامع کارآفرینی در کشور بود که طی آن از تصدی‌گری دولت در حوزه ایجاد کار جلوگیری می‌شود که به دنبال آن قانون ۶۸ مکرر احیا و دولت موظف می‌شود به کمک تعاونی‌ها و بخش خصوصی بیاید و در جهت ایجاد اشتغال به آن‌ها کمک کند.

مقدسی تصریح کرد: در این طرح پیش‌بینی شده است که در مواردی بانک مرکزی به تعاونی‌ها و بخش خصوصی اجازه انتشار اوراق مشارکت بدهد و برحسب توان و موجودی آن‌ها برای جذب سرمایه‌گذار مجوز توزیع این اوراق را صادر کند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه جویای کار تا سقف ۳۵۰ هزارتومان حقوق بیکاری دریافت می‌کنند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا پیرامون برنامه‌های کمیسیون اجتماعی برای رفع معضل بیکاری گفت: طرحی با عنوان قانون بیمه بیکاری و حمایت از متقاضیان جویای کار در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و تصویب شد که طی آن کسانی که به هر دلیلی از کار اخراج می‌شوند و یا از کار بیکار می‌شوند، پنج سال تحت حمایت بیمه بیکاری خواهند بود و فارغ‌التحصیلان دانشگاه جویای کار نیز تا دو سال زیرپوشش صندوق بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و حقوق بیکاری را در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در ماه دریافت خواهند کرد.

وی توضیح داد: حقوق فارغ‌التحصیلان جویای کار پس از شاغل شدن طی سه سال به میزانی که دریافت کرده‌اند، از حقوق‌شان کسر خواهد شد.برهمین اساس این جوانان هرچه سریعتر شاغل شوند میزان کمتری بازپرداخت خواهند کرد.

۵۸ هزارمیلیارد تومان بودجه برای ایجاد اشتغال در کشور تخصیص یافته است

وی از تخصیص بودجه‌ی ۵۸ هزارمیلیارد تومانی برای ایجاد اشتغال در کشور خبر داد و گفت: با پیگیری‌های دولت و مجلس بانک مرکزی موظف شد علاوه بر این مبلغ از منابع قرض‌الحسنه‌ بانک‌ها هم رقمی را برای ایجاد اشتغال اختصاص دهد، ضمن این‌که طرح ایجاد فضای مناسب کارآفرینی و رفع موانع کسب‌وکار هم در جهت ایجاد اشتغال در کمیسیون اجتماعی بررسی شده است.

برای نظارت بیشتر و پاسخگوبودن مسئولان تشکیل وزارت ورزش وجوانان ضروری بود

مقدسی در مورد سازمان‌های تربیت بدنی و امور جوانان که به وزارتخانه مستقل تبدیل شد، گفت: بخش تربیت‌بدنی و جوانان متناسب با سایر بخش‌ها نتوانسته است رشد کند و انتظارات را هیچ‌گاه برآورده نکرده است. ضمن آن‌که مشکلات جوانان نیز هر روزه بیشتر و بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه این مسائل به دلیل این‌که این دو سازمان به عنوان یک معاونت از ریاست جمهوری اداره می‌شد و روسای آن معاونان رییس‌جمهور بودند برای پاسخگویی لازم بود که از رییس‌جمهور سوال شود و سوال از رییس‌جمهور نیز تشریفات و مقدمات خاص خود را داشت و تقریبا این موضوع غیرممکن بود. بر این اساس و به دلیل همین مشکلات مجلس به این نتیجه رسید که برای نظارت بیشتر و پاسخگو کردن بخش ورزش و جوانان وزارتخانه‌ای را تشکیل دهد.

مقدسی ادامه داد: در مورد معرفی وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان اتفاقاتی افتاد که در مورد آقای سجادی به شدت متاثر از جو سیاسی مجلس و نامه‌ای بود که رییس‌جمهور برای معرفی او به مجلس فرستاد. ضمن این‌که شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که آقای سجادی در ورزش دارای تحصیلات و توانایی‌های تخصصی بود و نسبت به آقای عباسی شایستگی بیشتری برای وزارت ورزش وجوانان داشت، اما به واقع در حوزه جوانان برنامه‌های ایشان عملیاتی و کاربردی نبود و هر دو این عوامل باعث شد سجادی از مجلس رای اعتماد نگیرد.

وی افزود: مقابل آقای سجادی، آقای عباسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد گرفت، با وجود این که عباسی سابقه چندانی در ورزش نداشت، اما به عنوان یک مدیر، توانایی استفاده از همه امکانات مشاوران و مدیران متخصص را در سابقه خود دارد و امیدواریم با توجه به همین موضوع بتواند به وظایف خود عمل کند اما لازم به ذکر است که مجلس و کمیسیون‌های مربوطه نیز نحوه فعالیت‌هایشان را دائم رصد می‌کنند ایشان نیز باید در برابر عملکرد خود پاسخ‌گو باشند.

کمیسیون اجتماعی مستمر بر نحوه‌ اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نظارت می‌کند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به موضوع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس به طور دائم و مستمر بر نحوه‌ی اجرای این طرح نظارت می‌کند و نتایج آن را در جلساتی که با حضور نمایندگان دولت برگزار می‌شود به صورت تخصصی بررسی می‌نماید.

وی افزود: با توجه به این‌که در سال ابتدایی اجرای آن هستیم ممکن است برخی از مواقع با جهش‌های قیمتی مواجه شده باشیم اما هدف اصلی اجرای این قانون پر کردن فاصله‌ی میان دهک‌های جامعه و توزیع عادلانه‌ی ثروت و امکانات در سطح کشور است.

در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هدف پرداخت پول به همه‌ی دهک‌های جامعه نیست

وی تاکید کرد: برنامه‌ی اساسی ما در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت پول به همه‌ی دهک‌های جامعه نیست و ما به دولت پیشنهاد کردیم این پرداخت‌ها را مدیریت کند و حتی اگر لازم است در پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالای جامعه تجدیدنظر نماید.

مقدسی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون اجتماعی در طول اجرای این قانون همواره آمادگی دارند تا نواقص و مشکلات قانونی آن را برطرف کنند.

وی افزود: دولت باید نحوه‌ی پرداخت یارانه‌های نقدی را اصلاح کند و برای پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های پایین جامعه تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.

نماینده‌ی مردم بروجرد با اشاره به برخی از مشکلات پیش آمده از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: بخش زیادی از مشکلات ناشی از اجرای این قانون طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است که البته دولت و مجلس برای اصلاح آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، به طوری که ممکن است ما در سال بعد از سال اول اجرا شاهد اصلاح قیمت برخی از خدمات دولتی مانند حامل‌های انرژی به سمت کاهش باشیم.

وی اظهار کرد: در بخش‌های دیگر مانند مشکلاتی که برای تولید کنندگان ایجاد شده دولت موظف است مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به تولیدکنندگان بازگرداند و آثار تورمی ناشی از پرداخت نقدی یارانه‌ها به تمام دهک‌ها را به حداقل برساند و درآمد حاصله از آن را به سمت تولید و صنعت هدایت کند.

درآمد حاصله از هدفمندی یارانه‌ها برای دولت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است

رییس کمیسیون اجتماعی خاطرنشان کرد: طبق برنامه و پیش‌بینی‌های انجام شده درآمد حاصله از هدفمندی یارانه‌ها برای دولت طی دو سال حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن سهم بیمه و تامین اجتماعی، ۱۰ درصد سهم نظام سلامت، ۲۰ درصد تولید و ۲۰ درصد هم سهم زیرساخت‌ها خواهد بود که با اجرای درست آن و مدیریت منابع، پیشرفت و شکوفایی همه جانبه را درکشور شاهد خواهیم بود.

مقدسی تاکید کرد: اجرای این طرح توام با شجاعت و ایثارگری بود که دولت و مجلس آن را انجام دادند و اجرای درست آن باعث تبدیل شدن دولت به یک دولت خلاق و راهبردی خواهد شد و اجرای گام به گام آن یک شکوفایی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هرکس یک هکتار زمین دارد و یا به کار تولیدی اشتغال دارد بداند در سایه‌سار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جهش بزرگی در کار او ایجاد می‌شود و اگر با توجه به رکودی که در شرایط موجود ایجاد شده بخواهد آنها را رها کند دچار خسران خواهند شد.

گفت‌وگو از خبرنگار پارلمانی ایسنا: صادق حسینی توسل

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر