4

تزریق هفته‌ای ۱۱۰ میلیارد تومان به مسکن مهر

  • کد خبر : 113818
  • ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با توجه به کسری منابع مالی و توافق با معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس بانک مرکزی مقرر شد تا ۷۰ هفته، هفته‌ای ۱۱۰ میلیارد تومان به منابع مالی مسکن مهر تزریق کنیم تا فعلا بدهی آنها را بپردازیم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی تشکیل جلسات شورای مسکن استان و کمیسیون ایمنی راهها در استانها توسط استاندار را خواستار شد و گفت: برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای به معاون اول رییس‌جمهور ارائه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۶هزار واحد مسکن مهر در کشور آماده واگذاری است، اظهار کرد: زیرساخت‌های آن از قبیل آب، برق و گاز تکمیل نشده که تأمین آنها به عهده وزارتخانه های نیرو و نفت است. از سویی وزارت راه و شهرسازی نیز به تأمین خدمات روبنایی مانند درمانگاه، پاسگاه، مدرسه کمک خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی از استانداران خواست هر هفته با تشکیل شورای مسکن مسائل و مشکلات مسکن مهر را پیگیری و به نتیجه برسانند.

آخوندی به یحث آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: می خواهیم بازار غیر رسمی و سیاه را جمع کنیم. بازار رسمی با ثبت در یک سامانه ملی را جایگزین آن کنیم تا با فروش آن مسکن مورد دلخواه خود را تهیه کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر بخشی از طرح جامع مسکن بود، تصریح کرد: این طرح در سال‌های ۸۳ و ۸۴ به تصویب رسید و مسکن مهر بخش کوچکی از آن بود که قرار بود سالانه ۵۰ هزار واحد برای افراد کم درآمد تهیه شود که در نهایت سر از دو میلیون واحد درآورد.

آخوندی با بیان اینکه در بیشتر کشورها ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت خانه در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود، ادامه داد: در ایران سال ۸۴ با ۲۰ میلیون تومان می‌شد کاری کرد اما حالا باید چیزی حدود ۹۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم که به معنی ۵۰ درصد خرید یک واحد ۷۵متری نوساز در مرکز شهر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد ما این است که صندوق پس انداز مسکن تنها منحصر به بانک مسکن نباشد بلکه دیگر بانک‌ها نیز چنین صندوقی را داشته باشند. وی به وجود دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران اشاره و اظهار کرد: اگر بیش از ۵۰۰ هزار واحد در حال ساخت نیز به آن افزوده شود و هر واحد نیز پذیرای چهار نفر باشد باید در انتظار مشکلاتی مانند آلودگی نیز باشیم.

آخوندی درباره حمل و نقل گفت: از آنجایی که سرمایه گذاری جدیدی در ناوگان نداشته ایم اتفاق خاصی در حمل و نقل رخ نداده تاجایی که تنها ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن جدید مانده بدون ناوگان که برای این منظور باید ۷۰۰ واگن مسافری از رده خارج و ۳۰۰۰ واگن جدید جایگزین آنها شوند که به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. از سوی دیگر بخش واگن های باری نیز باید ۷۷۰۰ دستگاه واگن خارج و ۲۰ هزار واگن جدید به ناوگان افزوده شوند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اولویت حمل ونقل ریلی تاکید کرد: قطار سریع و السیر تهران – اصفهان و تکمیل راه آهن قزوین – رشت – آستارا نیز در دستور کار قرار گرفت.

آخوندی با اشاره به تعداد بالای تلفات در جاده ها طی سالهای گذشته گفت: باید این تعداد را به کمتراز ۱۶ هزار برسانیم که برای این منظور ماهیانه با تشکیل کمیسیون ایمنی راهها در دفتر اینجانب و تشکیل مشابه آن در استانها به ارتقای ایمنی راه ها توجه ویژه ای داشته ایم.

وی به آماده بودن بستر ساخت ۱۸ هزار کیلومتر آزاد راه اشاره کرد و گفت: برای ساخت این آزاد راهها نیاز به سرمایه گذار داریم. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان جاده ای بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۳۰۰۰ میلیارد تومان یارانه نیاز است و بر همین اساس برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای به معاون اول ریاست جمهوری ارائه شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=113818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]