ایسنا/ طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس که از همان ابتدا با تردیدهای بسیاری روبرو بود، از سال تحصیلی ۹۰-۸۹ با تصمیم حاجیبابایی وزیر وقت در مقاطع ابتدایی اجرایی شد و علیرغم انتقادات و اعتراضهای مجلس و کارشناسان مبنی بر غیرقانونی بودن این طرح، به سایر مقاطع نیز تسری یافت.
وزیر سابق آموزش وپرورش در آن زمان با تاکید بر اینکه «تعطیلی پنجشنبههای مدارس بر اساس و بر مدار قانون انجام شد» هدف از این تصمیم را استفاده از ظرفیت پنجشنبهها برای تقویت برنامههای پرورشی مدارس عنوان میکرد؛ طرحی که به گفته حاجیبابایی و به استناد نتایج نظرسنجی رسانه ملی، مورد حمایت جامعه فرهنگیان و خانوادهها نیز قرار داشت.
و امروز با گذشت دو سال، فانی وزیر آموزش و پرورش از لغو این طرح پرحاشیه خبر میدهد.
فانی از همان ابتدایی که سکان آموزش و پرورش را برای دومین بار در اختیار گرفت، به برخی تصمیمات آموزش و پرورشی دولت نهم و دهم انتقاداتی داشت که تعطیلی پنجشنبههای مدارس از جمله آنها بود.
فانی در این باره به تجربه سایر کشورها از جمله ژاپن اشاره دارد و میگوید: در ژاپن مقرر شد یک روز تعطیل و به امور فوق برنامه پرداخته و به موازات آن یک ششم محتوای کتب کاسته شود، اما این امر در ایران بدون کاهش محتوای کتب درسی و تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه انجام شد. ضمن اینکه قرار بود در روزهای پنجشنبه برنامههای فوق برنامه و پرورشی در مدارس انجام شود اما هماکنون عملا پنجشنبهها مدارس تعطیل هستند.
فانی در عین حال از ارائه طرح جدیدی برای پنجشنبههای دانشآموزان خبر میدهد که بر اساس آن در هفته دانشآموزان یک روز را بدون کیف و کتاب به مدرسه میروند و فعالیت میکنند. در این روز «آزاد» دانشآموزان به فعالیتهای هنری و یادگیری مهارت های زندگی میپردازند.
وزیر آموزش و پرورش پیش از این به ایسنا گفته بود که « اگر بتوانیم از شش روز هفته یک روز را به گونهای برنامهریزی کنیم که دانش آموزان با خودشان به مدرسه «کتاب» نبرند و به فعالیتهای فوق برنامه از جمله هنر، ورزش و مهارتهای زندگی بپردازند، میتوان تعطیلی پنجشنبهها را مفیدتر کرد و براین اساس کمیتهای از بین معاونان وزارتخانه برای بررسی روشهای غیرمستقیم تربیتی انتخاب شده است تا برای یک روز دانشآموزان در طول هفته برنامهریزی کنند. چنانچه طراحی آن به نتیجه برسد، از سال آینده به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا خواهد شد.»
تعطیلی پنجشنبه مدارس درحالی لغو میشود که وزارت آموزش و پرورش تاکنون جزییات و دیگر علل شکست طرح مذکور را منتشر نکرده و اعلام نکرده است به جز دانش آموزان، برای استفاده بهینه از پتانسیل و ظرفیت فرهنگیان و اولیای مدارس چه برنامههایی را درنظر گرفته است و باید منتظر ماند و دید طرح “روز بدون کیف دانشآموزان” در اجرا به چه سمت و سویی خواهد رفت و آیا موجب رونق فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در مدارس خواهد شد و یا تنها یک تغییر نامی است که نتیجه جز تعطیلی مجدد پنجشنبهها نخواهد داشت.