3

«ایویکو ماگیروس»؛ خودرویی که دست آتش‌نشانی را در پوست گردو گذاشت

  • کد خبر : 115362
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

بروز نقص فنی در سیستم نردبام یکی از خودروهای آتش‌نشانی از عللی است که پس از وقوع حادثه حریق خیابان جمهوری مورد بحث قرار گرفته و عده‌ای آن را عامل مرگ بانوانی می‌دانند که از طبقه پنجم این ساختمان به پایین سقوط کردند، اما نام این خودرو چیست و تولید چه کشوریست؟

سه روز از حادثه دلخراش خیابان جمهوری می‌گذرد؛ حادثه‌ای که پس از آن علاوه بر ورود رییس سازمان بازرسی کل کشور جهت بررسی آن، رییس‌جمهوری نیز در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ضمن ابراز تأسف شدید از این حادثه و جان‌باختن دو بانوی زحمتکش، وی را موظف کرد تا در اسرع وقت موضوع را رسیدگی کند و گزارشی از این حادثه تأسف‌بار ارائه دهد.

 

در تراژدی روز یکشنبه خیابان جمهوری دو زن در برابر چشمان بهت‌زده مردم و ماموران آتش‌نشانی از میان شعله‌های مهیب آتش از طبقه پنجم یک ساختمان اداری – تجاری به زمین پرتاب شدند و جان باختند، در این حادثه به‌رغم حضور ماموران آتش‌نشانی به فاصله سه دقیقه از دریافت گزارش، ماموریت‌ به دلیل نقص فنی و بازنشدن نردبام خودروی آتش‌نشانی، آن‌گونه شد که همگان می‌دانند.

اگرچه یکی از آنان، قبل از رسیدن ماموران آتش‌نشانی به زمین پرتاب شده و جان باخته بود، اما این موضوع تاثیری در ابعاد حادثه‌ای که روز عید کام هر ایرانی را تلخ کرد، نداشت و هرکس با طرح پرسشی و تذکری و هشداری به این حادثه واکنش نشان داد، علاوه بر انتقادهای اعضای شورای شهر تهران از بی‌توجهی مسئولان ذیربط به تذکراتشان درباره به‌روزرسانی تجهیزات فنی این سازمان و همچنین اظهارنظر معاون شهرداری تهران که مرگ این دو زن کارگر را «مشیت الهی» خوانده بود، یکی دیگر از پرسش‌ها درباره خودرویی است که این‌چنین دست آتش‌نشانی را در پوست گردو گذاشت.

 

 

آتش‌سوزی ابوریحان

 

 

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا، «ایویکو ماگیروس» همان خودروی ایستگاه یک سازمان آتش‌نشانی است که اگر نقص فنی در سیستم بالابرش ایجاد نمی‌شد امروز شاید آن بانو مشغول تعریف خاطرات حریق مهیب در محل کارش بود و سرنوشتش به این زودی‌ها به مرگ گره نمی‌خورد.

ایویکو ماگیروس از محصولات شرکت ایویکوی آلمان است که از معدود شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات آتش‌نشانی است. بنا به گفته مهندس محمود قدیری ، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ، این نردبام دارای حسگرهای مختلف وزن، طول، زاویه، فشار روغن، محل خودرو و … است و در صورتی که نقصی در هریک از بخش‌های نردبام رخ دهد این حسگرها به شکل هوشمند مانع از فعالیت آن خواهند شد.

وی که خود دوره استفاده از این دستگاه‌ها در آلمان را پشت سر گذاشته، این برند را از بهترین برند‌های جهان می‌داند و معتقد است که از میان حدود هر ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ماموریت تنها ممکن است در یک مورد آن چنین نقصی رخ دهد که متاسفانه در جریان حریق روز یکشنبه در خیابان جمهوری این مورد مشاهده شد.

قدیری با بیان اینکه جامعه آتش‌نشانی کشور از بروز چنین حادثه‌ای متاثر است، به ایسنا گفت: با این وجود هنگ‌کردن این سیستم‌ها اجتناب‌ناپذیر است و تمامی نمونه‌های هوشمند دارای چنین مشکلی هستند؛ گرچه ضریب ایجاد نقص و هنگ‌کردن در این محصولات بسیار کم است.

 

 

آتش‌سوزی ابوریحان

 

همچنین مهندس فتح‌الله تیموری ، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز که خود روز یکشنبه در محل حادثه حاضر بود ، در این‌باره گفت: از این حادثه و بروز نقص در نردبام متاسف هستیم اما با این وجود آتش‌نشانان در همین محل حدود پنج تن را به وسیله نردبام دوم اعزام شده به محل نجات داده و ۱۵ تن دیگر را نیز از راه پله‌های به فضای امن منتقل کردند.

به گزارش ایسنا ، در مناقصه بین‌المللی که چند سال پیش سازمان آتش‌نشانی برای تجهیز دستگاه‌هایش برگزار کرد، شرکت ایویکو به عنوان برنده برگزیده شده بود.

 

اما یک پرسش دیگر نیز در این میان وجود دارد و آن دفعات تست و کنترل ادوات و خودروهای موجود آتش‌نشانی در بین دو ماموریت است، همچنین اینکه استاندارد جهانی در این زمینه چه می‌گوید و آیا این استاندارد در کشور ما و به ویژه در مورد مربوط به حادثه یکشنبه رعایت شده است یا نه؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=115362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر