3

قیمت خودرو باز هم گران می‌شود؟

  • کد خبر : 115389
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰

‌آنطور که خبرها نشان می‌دهد بازار خودرو در سال آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد. چرا که روز گذشته رییس‌شورای رقابت خبر داده که تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته‌است.

شفاف: ‌آنطور که خبرها نشان می‌دهد بازار خودرو در سال آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد. چرا که روز گذشته رییس‌شورای رقابت خبر داده که تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته‌است. اگر فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند قطعا در سال آینده شاهد تحولاتی در بازار خودرو خواهیم بود اما همچنان مشخص نیست که در سال آینده قرار است قیمت خودرو کاهش پیدا کند یا با افزایش روبه‌رو شود. چندی پیش مسئولان و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که متقاضیان خرید خودرو نباید منتظر کاهش قیمت‌ها باشند و خودروسازان هم از عدم کاهش قیمت خبر داده بودند.

با این وجود گویا تلاش‌ها در این جهت است که قیمت خودرو در سال آینده عادلانه‌تر شود. به هر روی رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه موضوع تجدید نظر در قیمت پایه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو منتفی شده‌است گفت:«تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته است.» رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه به اعتقاد ما فرمول قیمت گذاری خودرو باید با تغییراتی همراه شود، اظهارداشت:«شورای رقابت مسئول تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو است اما در حال حاضر برخی از متغیرهای این دستور العمل به صورت جامع نبوده و باید تجدید نظر لازم در این رابطه اتخاذ شود.» وی با بیان این مطلب که تجدید نظر فرمول قیمت گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته است، افزود:«هم اکنون این امر در مرحله کارشناسی و تحقیقات قرار دارد که به احتمال زیاد درماه های ابتدائی سال آینده اعلام خواهد شد.»

رئیس شورای رقابت اضافه کرد:«البته باید متذکر شوم که تا پایان سال هیچ تغییری در قیمت خودرو به وجود نخواهد آمد.» شیوا با اشاره به اینکه به نظر می رسد مهم ترین بحث اختلاف شورای رقابت و خودروسازان هزینه های تمام شده به خصوص هزینه مالی آنها در تولید خودرو باشد، اظهارداشت:«به اعتقاد ما هزینه مالی خودروسازران بالاتر از حد استاندارد است حال ممکن است به دلیل مدیریت های نامناسب هزینه های مالی زیادی برای خودروسازان به وجود آید که این امر نباید از جیب مصرف کننده پرداخت شود.» وی تصریح کرد:«الزاماً تمام هزینه های خودروسازان برای شورای رقابت قابل پذیرش نیست و آنها باید مستندات لازم را برای اقدامات خود به شورای رقابت ارائه نمایند». شیوا در رابطه با تجدید قیمت پایه در دستور العمل شورای رقابت که حدود چند ماهی بحث آن مطرح اما هنوز تصمیم نهایی برای آن صورت نگرفته است نیز گفت:«با تجدید نظر در فرمول شورای رقابت این موضوع طبیعتاً منتفی شده است به نحوی که این شورا در سلسله جلساتی با خودروسازان و کارشناسان فرمول قیمت گذاری خودرو را بازبینی خواهد کرد.»

فرمول قیمت خودرو بی نقص است

از سوی دیگر با وجود اینکه رییس فعلی شورای رقابت از تغییر در فرمول قیمت‌گذاری خودرو . لزوم بازنگری در این امر سخن به میان می‌آورد اما رئیس سابق شورای رقابت معتقد است که فرمول قیمت خودرو بی‌نقص است. جمشید پژویان با اشاره به اینکه فرمول قیمت گذاری خودرو بی نقص است، گفت:«رئیس جدید شورای رقابت مختار است که تصمیم جدید بگیرد اما باید این نکته را متذکر شوم که نباید در تجدید نظر این فرمول سلیقه‌ای عمل کرد.» جمشید پژویان در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه فرمول فعلی قیمت گذاری خودرو بی نقص و در چارچوب مبنای اقتصادی تدوین شده است، اظهار داشت:«فرمول قیمت گذاری خودرو در سلسله جلسات متعدد کارشناسان شورای رقابت تعین شد و حتی مورد تأیید وزارت صنعت وخودروسازان نیز قرار گرفته است.» وی با اشاره به اینکه نباید در تجدید نظر این فرمول سلیقه‌ای عمل کرد، افزود:«البته رئیس جدید شورای رقابت مختار است که تصمیم های لازم را در این رابطه اتخاذ کند اما باید این نکته را متذکر شوم که دستور العمل فعلی براساس مبنای علمی تدوین شده و بدون نقص است.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=115389

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر