3

گفتگو با ورزشکار زنی که خود را پرسپولیسی دو آتشه می داند+تصویر

  • کد خبر : 117069
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸

بازیکن تیم فوتسال بانوان ایران مدعی است فوتبال و فوتسال در ذاتش بوده و خود را یک پرسپولیسی دو آتشه می‌داند.

پس از کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا توسط تیم فوتبال بانوان، قرار گرفتن نام فرشته کریمی در میان ۱۰ فوتسالیست برتر زن جهان اتفاق خوب دیگری در این عرصه بود. کریمی که یک پرسپولیسی ۲ آتشه است در گفت‌وگو با تسنیم از موفقیت کسب شده و تمام بیم و امیدهای فوتبال و فوتسال بانوان در ایران گفته که در ادامه می آید:

فوتبال را از چه سالی آغاز کردید؟

فوتبال در ذات من بود و به آن علاقه زیادی داشتم. سال ۸۴ به عضویت تیم فوتبال مدرسه خود درآمدم و از همانجا تا تیم ملی پیش آمدم. اکنون هم بازیکن پرسپولیس در لیگ برتر فوتسال بانوان هستم که با شرکت ۱۲ تیم برگزار می‌شود.

سابقه عضویت در چه تیم هایی را دارید؟

فوتسال بانوان این گونه است که یک تیم وجود دارد و هر سال اسپانسرش تغییر می‌کند. ما در تیم خانم مظفر هستیم و در حال حاضر اسپانسر ما پرسپولیس است. در مجموع برای تیم‌های راه‌آهن و پرسپولیس بازی کرده‌ام.

پس شرایط تیمداری فوتبال و فوتسال بانوان با مردان متفاوت است؟

بله، البته این تنها تفاوت نیست و از نظر حقوق هم فاصله بسیار زیادی بین ما وجود دارد. در حالی که ما با حجاب اسلامی بازی می‌کنیم و در مسابقات بین‌المللی نماینده فرهنگی کشورمان هستیم. من در میان ۱۰ بازیکن برتر جهان قرار گرفتم و شاید ۶، ۷ بازیکن دیگر ما هم شایسته این عنوان بودند اما حداکثر دریافتی بازیکنان ملی‌پوش فوتبال و فوتسال بانوان ۱۰ – ۱۵ میلیون است و این شرایط ما را از انگیزه خالی می‌کند.

حداقل و حداکثر دستمزد بازیکنان خانم چقدر است؟

کمترین رقم قرارداد بین ۵ تا ۸ میلیون و حداکثر آن همان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که به بازیکنان ملی‌پوش داده می‌شود. در واقع حقوق یک سال ما به اندازه پاداش یک بازی فوتبال آقایان است.

 

فکر کنم با رفتن رویانیان اکنون باید نگران اسپانسر تیم‌تان باشید؟

همینطور است. آقای رویانیان حمایت‌های بسیار خوبی از تیم بانوان پرسپولیس انجام داد و از او تشکر می‌کنیم. امیدوارم آقای پروین، مدیر جدید باشگاه هم این حمایت را ادامه دهد. به هر صورت عنوانی که کسب کردم نشان داد بانوان فوتسال هم مانند آقایان می‌تواند به جهانی شدن پرسپولیس کمک کنند.

در واقع می‌توان گفت حیات تیم‌های فوتسال بانوان به تصمیم اسپانسرهای‌شان بستگی دارد؟

دقیقاً. غیر از مشکلات مالی دغدغه دیگری نداریم. بازیکنان ما از نظر تعصبی چیزی کم نمی‌گذارند اما مباحث مالی می‌تواند اصلی ترین عامل بی‌انگیزگی بازیکنان باشد.
کمی هم از عنوانی که کسب کردید بگویید.

۲ هفته پیش بود که سایت فوتسال پلنت اسامی ۱۰ بازیکن برتر فوتسال بانوان دنیا در سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد که خوشبختانه نام من در میان آنها بود و این افتخاری برای خودم، تیم ملی و فوتبال ایران و البته باشگاه پرسپولیس بود.

 

گاهی شنیده می‌شود که سایت فوتسال پلنت چندان مرجع معتبری نیست.

من برخلاف این موضوع را شنیدم، چراکه فوتسال پلنت جامع‌ترین سایت در مورد فوتسال آقایان و بانوان در دنیا است و اخبار آن در مورد فوتسال دنیا به روز است.

پاداش کسب این عنوان چه بود؟

هیچ پاداش مالی به من داده نشد. برخی با من تماس گرفتند و گفتند که شنیده‌ایم پاداش ۵ یا ۱۰ میلیونی گرفته‌ای اما یک ریال هم پاداش نگرفتم. تنها خانم ملاوردی، معاون بانوان ریاست جمهوری در شب رونمایی از پیراهن تیم ملی یک سکه به من هدیه داد.
فوتسال بانوان چگونه در مسیر پیشرفت قرار گرفته است؟

احساس می‌کنم اردوهای مستمر، بازی‌های تدارکاتی خوبی که فدراسیون فوتبال ساماندهی کرده و تلاش مربیان در این میان تاثیر داشته است. معتقدم بخش عمده‌ای از این پیشرفت را مدیون ژوراندینو هستیم که به همراه شهرزاد مظفر استارت حرفه‌ای‌گری در فوتسال بانوان ایران را زد و تمرینات سطح بالای او و تفکرات حرفه‌ای‌اش به ما کمک کرد. نتیجه آن هم کسب نخستین نایب قهرمانی تاریخ در میان رشته‌های توپی در رده بانوان بود.

در فوتسال بانوان هم بازیکنان ما شانس لژیونر شدن دارند؟

بله پیشنهادات مختلفی به ویژه از سوی تیم‌های عربی برای بازیکنان ما وجود دارد. خود من هم پیشنهادی از روسیه داشتم اما شرایط فراهم نشد.

چرا؟

گویا شورای برون مرزی با رفتنم به روسیه موافق نبود.

در این تیم نمی‌توانستید حجاب داشته باشید؟

فکر می‌کنم بحث نگرانی از عدم امنیت من در آن کشور بود. به هر صورت احساس می کنم شاید بانوان فوتبالیست و فوتسالیست ما در کشورهای عربی به عنوان لژیونر شرایط راحت‌تری داشته باشیم.

 

در حال حاضر اسپانسرهایی که برای تیم ملی انتخاب میشوند،  از تیم های بانوان هم حمایت می‌کنند؟

اگر اینگونه بود باید اثری از آن می دیدیم که تاکنون چنین نبوده است. به عنوان مثال در بحث البسه ما تنها در مسابقات آسیایی لباس برند حامی تیم ملی را پوشیدیم و برندهای دیگر را هم برتن کرده‌ایم. حتی لباس تمرینی مناسب با فصل هم  در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.
آیا بازیکنان بانوان ما فیلم مسابقات فوتبال و فوتسال تیم‌های برتر جهان در رده بانوان را نگاه می‌کنند؟

بعید می‌دانم بازیکنان جوان ما این کار را انجام دهند. من فیلم دیدارهای خودمان مقابل برخی تیم‌های بزرگ جهان را نگاه می‌کنم که این کار بسیار مفید است.
برترین تیم‌های فوتسال بانوان جهان چه تیم‌هایی هستند؟

برزیل، روسیه، پرتغال و اسپانیا.

 

مشابه با رده آقایان؟

بله دقیقاً. البته کشوری چون ایتالیا تیم فوتسال بانوان ندارد.

 

با کدام یک از این تیم‌ها مصاف داشته‌اید؟

به غیر از اسپانیا با بقیه آنها دیدار داشته‌ایم.
اگر از فوتبال و فوتسال بانوان حمایت شود در آسیا و جهان تا چه جایگاهی پیش خواهیم رفت؟

در فوتبال بانوان کمی کار دشوار است، چراکه ژاپن سابقه قهرمانی جهان را دارد و دیگر تیم‌های شرق آسیا هم در جهان مدعی هستند. فکر می‌کنم در فوتبال قرار گرفتن در میان ۸ تیم برتر آسیا می‌تواند برای فوتبال بانوان ما ایده‌آل باشد اما در فوتسال با وجود تیم‌های قدرتمندی چون ژاپن، تایلند و ویتنام در صورت حمایت و توجه به تیم بانوان ایران نه تنها می‌توانیم قهرمان آسیا شویم بلکه توانایی ایستادن در میان ۳ تیم برتر جهان را هم داریم.

واقعاً توانایی رسیدن به این جایگاه را داریم؟ این کمی رویایی نیست؟

واقعاً می‌توانیم. ما مقابل تیم روسیه که سوم دنیا است نتیجه تساوی کسب کردیم یا مقابل پرتغال که تیم چهارم جهان است ۳ بر۲ یعنی با اختلاف یک گل مغلوب شدیم. مقابل برزیل هم نیمه اول را یک بر یک مساوی بودیم. واقعاً معتقدم فوتسال ما می‌تواند به این جایگاه دست یابد.

 

فیفا در حال حاضر به شدت پیگیر بحث تعیین جنسیت در فوتبال بانوان است، چنین مشکلاتی در ایران هم وجود دارد؟

در فوتبال چون مدت‌ها از آن دور هستم نمی‌دانم اما در فوتسال به طور یقین چنین مشکلی وجود ندارد.

 

چرا فوتسال را به فوتبال ترجیح دادید؟

من در ابتدا فوتبال بازی می کردم اما به دلیل آنکه در فوتسال راه برای افتخارآفرینی ملی بیشتر است به این رشته آمدم.
این روزها در فوتبال بانوان هم مانند آقایان صحبت استفاده از بازیکنان دو ملیتی است، به نظرتان کار درستی است؟

تصور می‌کنم که اتفاق خوبی باشد. بازیکنان ایرانی خارج از کشور در شرایط فوتبال حرفه‌ای رشد می‌کنند و معتقدم حضور این بازیکنان در تیم ملی که زیر نظر خانم ایراندوست و پدرشان پیشرفت زیادی داشته، مفید خواهد بود.
عملکرد هلنا کاستا در دوران کوتاه حضورش چگونه بود؟

من یک بار در زمان او به تیم فوتبال بانوان دعوت شدم. زمانی که تیم برای مسابقات آسیایی می‌رفت و با وجود مصدومیت و اینکه فوتسالیست بودم به احترام دعوت مربی در اردو حاضر شدم اما در نهایت مصدومیت اجازه نداد تیم را همراهی کنم. با این حال معتقدم او مربی خوبی بود.
در مجموع آمدن مربیان خوب خارجی به سود فوتبال بانوان است؟

بله بخصوص مربیان اسپانیایی یا برزیلی می‌توانند در فوتبال و فوتسال بانوان ما تحول ایجاد کنند. البته مربیان کشورمان مانند شهرزاد مظفر که نماینده AFC هم هست دست‌کمی از آنها ندارند.

شما با علی کریمی نسبتی ندارید؟

نه تشابه در نام خانوادگی است. البته خوشحال می شدم که با اسطوره و جادوگر فوتبال ایران نسبت فامیلی داشتم.
نظرت این بود که بازیکنان ایرانی چندان دیدارهای فوتبال بانوان خارجی را نمی‌بیند پس باید از تیم‌های آقایان سوال کنیم که طرفدار کدام تیم هستید؟

طرفدار بارسلونا هستم اما بازیکنی که به سبک فنی بازی او علاقه دارم از تیم رقیب یعنی کریستین رونالدوی رئالی است.

تسنیم: در فوتبال بانوان چطور؟

۳ بازیکن تیم برزیل هستند که بازی آنها برایم بسیار جذاب است و به نوعی آنها را الگوی فنی خود می دانم به ویژه بازیکن شماره ۷ این تیم که نامش را نمی دانم.

 

استقبال تماشاگران خانم از مسابقات بانوان چگونه است؟

از مسابقات حساس ما استقبال خوبی می‌شود. شاید جمعیت بین ۵۰۰ تا هزار نفر باشد اما همین جمعیت هم برای مسابقات بانوان که شاید تنها بانوان نزدیک به محل سالن برگزاری از آن خبر داشته باشند بسیار خوب است و اطمینان دارم در صورت اطلاع رسانی استقبال بیشتری هم از سوی تماشاگران خانم انجام می شد.
در میان بانوان هم کری خوانی وجود دارد؟

ما همه با هم دوست هستیم اما روی تیم های خود عرق داریم به هر حال رقابت حساسیت ایجاد می کند اما کری خوانی علیه یکدیگر وجود ندارد.

 

کری و رقابت اصلی در فوتسال بانوان بین کدام تیم هاست؟

پرسپولیس، ملی حفاری و نفت آبادان.

 

بانوان آبادانی هم خود را برزیلی می دانند؟

از این نظر کم نمی آورند.

 

و این گفت و گو نشان داد که پرسپولیسی دو آتشه هستید؟

بله دقیقا.
چون در پرسپولیس بازی می کنی؟

نه من پرسپولیسی به دنیا آمده‌ام.

 

حرف آخر.

از تمام هم تیمی هایم، خانم مظفر و دستیارانش خانم ها چین سری و محمودی، همچنین خانواده خودم تشکر می‌کنم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=117069

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر