2

ابطال آرای ۷۰ محل و مرکز رای‌گیری انتخابات افغانستان

  • کد خبر : 126195
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان از ابطال آرای بیشتر از ۷۰ محل و مرکز رای‌گیری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مقام‌های کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در افغانستان می‌گویند که آرای بیشتر از ۷۰ محل و مرکز رای‌گیری را باطل کرده‌اند.

نادر محسنی، سخنگوی این کمیسیون گفته است که آرای باطل شده متعلق به ۳۲ محل و ۴۲ مرکز رای‌گیری است.

هر مرکز رای‌گیری، شامل چندین محل می‌باشد و در هر محل نیز یک صندوق رای و ۶۰۰ برگه رای‌ وجود داشته است. به این ترتیب احتمال می‌رود تعداد آرای باطل اعلام شده، به چندین هزار برگه برسد.

به گفته محسنی، بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که احتمالا این صندوق‌ها به صورت غیر قانونی پر شده‌اند.

پر کردن صندوق‌های رای به نفع نامزدهای خاص، وجود کد اشتباه بر روی برگه رای، وجود بیشتر از ۶۰۰ برگ رای در یک صندوق و نبودن امضای مسئولین محل رای‌گیری در پای برگه رای از عمده‌ترین دلایل باطل شدن این آرا اعلام شده است.

گفته می‌شود نزدیک به دو هزار صندوق رای مشکوک در سرتاسر افغانستان شناسایی شده و اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی سرگرم بررسی دوباره این صندوق‌ها هستند.

مسئولان انتخاباتی در افغانستان گفته‌اند که بررسی مجدد صندوق‌های مشکوک هر ولایت در دفتر کمیسیون انتخابات در همان ولایت صورت می‌گیرد.

روز گذشته محمدیوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که بیش از ۱۷۰۰ محل رای‌گیری نیاز به بررسی مجدد آرا دارند و در ۷۸۹ محل دیگر در سراسر افغانستان نیز رای‌ها بازشماری می‌شوند.

نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون امروز از پایان بررسی مجدد آرای این محلات خبر داد.

وی همچنین گفت که کار شمارش مجدد آرای نزدیک به ۸۰۰ محلی که باید بازشماری می‌شدند، در حال کامل شدن است.

نور گفت که در تمام این مراحل، ناظران انتخاباتی در دفاتر این کمیسیون حضور داشته‌اند.

قرار بود نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه ۴ ثور/ اردیبهشت اعلام شود اما به دلیل آنچه مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان آماده نبودن نتایج خواندند با دو روز تاخیر به روز شنبه ۶ اردیبهشت موکول شد.

روز گذشته این کمیسیون، نتیجه ابتدایی ۸۲.۵۹ درصد آرای انتخابات را اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله با به دست آوردن ۴۳.۸ درصد و اشرف غنی احمدزی با ۳۲.۹ درصد آرا به ترتیب در جایگاه اول و دوم در میان ۸ نامزد این انتخابات قرار دارند.

مطابق قانون انتخابات افغانستان، اگر هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند بیشتر از ۵۰ درصد آرای مرحله اول این انتخابات را از آن خود کنند، دو نامزد پیشتاز در مرحله دوم با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

روز گذشته محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان، با اشاره به نتایج به دست آمده از شمارش حدود ۸۰ درصد آرا گفت که شک دارد نامزدی بتواند در مرحله اول پیروز شود.

در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مرحله اول پیروزی نداشته باشد، رای‌گیری در مرحله دوم در روز ۷ جوزا/خرداد برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=126195

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر