1

بازگشت چک های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار

  • کد خبر : 129085
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱

درحالی که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی قرار بود از اسفندماه ۹۲ ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی وارد بازار شود هنوز خبری از توزیع مجدد این چک‌پول‌ها در بازار نیست.

ماه‌های پایانی سال ۹۲ بود که خبر آمد بانک مرکزی قصد دارد یک بار دیگر ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را وارد بازار کند تا نیازهای مردم در خصوص اسکناس تأمین شود.

البته این چک‌پول‌ها همان چک‌هایی هستند که یک بار در اواخر سال ۸۹ از چرخه بازار مبادلات پولی به دستور بانک مرکزی حذف شد و بعد از چند سال همین نهاد سیاست گذار تصمیم به توزیع مجدد آنها در بازار گرفت.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به خبرنگار تسنیم در همان مقطع اعلام کرد که بانک مرکزی از اسفند ماه توزیع ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار را آغاز می کند؛ البته این توضیح از سوی بانک مرکزی مطرح شد که بنا نیست چک پول جدیدی چاپ شود بلکه همان ایران چک‌های چاپ شده در سال ۸۹ وارد بازار خواهد شد.

اما از اسفندماهی که رئیس کل بانک مرکزی وعده ورود ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار را داده بود تا امروز (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه) ۳ ماه گذشته و هنوز خبری از برنامه بانک مرکزی برای ورود این چک پول‌ها به بازار نیست.

به گزارش تسنیم، «چک پول» با هدف تسهیل مبادلات در ایران از سال ۱۳۶۸ منتشر شد و با توجه به فقدان اسکناس‌های درشت، از سال ۱۳۷۵ برخی بانکها به انتشار ایران‌چک در کنار چک پول روی آوردند که به محض ارایه به شعبه پذیرنده، پشت نویسی و باطل می‌شد.

در آن سال‌ها که اسکناس ۱۰۰۰ تومانی درشت‌ترین اسکناس کشور بود، چک پولها و ایران‌چک بانکها نقش مثبتی در کاهش تقاضای اسکناس و مسکوک ایفا می‌کردند.

از طرفی، انتشار چک پول توسط بانک‌ها پشتوانه لازم و کافی را نداشت. رواج بی‌رویه ایران چک بانکها تبعات منفی زیادی به همراه داشت که از جمله آن می‌توان، به تشدید رشد نقدینگی از طریق خلق پول توسط بانکها و در نتیجه؛ تضعیف انضباط و ثبات پولی، کاهش کارآمدی سیاستهای پولی و افزایش تورم در کشور اشاره کرد.

بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷به منظور مقابله با تبعات منفی انتشار چک‌پول و ایران‌چک بانک‌ها وارد عمل شد و از تاریخ ۲۵/۵/۱۳۸۷ ایران‌چک بانک مرکزی جایگزین چک‌پول و ایران‌چک بانکها شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=129085

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر