1

رویترز: ایران در حال لابی با بزرگ ترین بانک اروپایی

  • کد خبر : 132636
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران برای جلب همکاری بانک چندملیتی “اچ اس بی سی” انگلیس به منظور انجام انتقالات مالی مربوط به واردات کالاهای بشردوستانه در حال لابی‌گری است.

خبرگزاری رویترز (Reuters) گزارش داد که ایران برای جلب همکاری بانک چندملیتی “اچ اس بی سی” (HSBC) انگلیس به منظور انجام انتقالات مالی مربوط به واردات کالاهای بشردوستانه در حال لابی‌گری است.

این گزارش که سه‌شنبه، ۳ تیرماه منتشر شده است، می ‌گوید: «این بانک اروپایی اخیرا ارائه خدمات انتقالات مالی برای جمهوری اسلامی را متوقف کرده است.»

رویترز می‌نویسد: که بانک‌هایی مانند “اچ اس بی سی” مسئولیت دارند که راهکارهای سخت‌گیرانه‌تری برای تبادلات مالی با برخی کشورها از جمله ایران داشته باشند، اگرچه توافق شش ماهه هسته‌ای ژنو مقداری از بار تحریم‌ها علیه ایران را سبک‌تر کرده است.
لابی‌گری ایران برای جلب همکاری این بانک در حالی است که هم اکنون مذاکرات بانک فرانسوی “بی ان پی پاریبا” (BNPParibas) در ایالات متحده به خاطر نقض تحریم‌ها علیه برخی کشورها از جمله ایران ادامه دارد.

رویترز روز دوشنبه گزارش داد: «احتمالا این بانک فرانسوی ۹ میلیارد دلار جریمه به ایالات متحده آمریکا پرداخت کند.»
آمریکا تاکنون چندین بانک اروپایی را بخاطر نقض تحریم‌ها جریمه کرده است. بانک “اچ اس بی سی” نیز دسامبر ۲۰۱۲ به‌خاطر نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و چند کشور دیگر مجبور به پرداخت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه شد.

رویترز نوشت: «از سال ۲۰۰۶ که مناقشات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران رو به وخامت گذاشت، غرب هرگز عملیات انتقالات مالی از بابت تجارت مواد غذایی و بشردوستانه ایران را تحریم نکرده است، اما تحریم‌های سال ۲۰۱۲ آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، انجام هرگونه معاملات بانکی با ایران را بسیار سخت کرده است.»

رویترز

یک منبع بانکی به رویترز گفته است که بانک “اچ اس بی سی” نیز مانند هربانک دیگری از گرفتار شدن در بند تحریم‌ها هراس دارد.

به گفته وی، این کار به ریسک آن، خصوصا در فضای موجود نمی‌ارزد.

چند منبع اروپایی و امریکایی که به خاطر حساسیت موضوع نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به رویترز گفته‌اند: «در هفته‌های اخیر این بانک اروپایی عملیات نقل و انتقالات مالی برای اقلام غذایی به ایران را متوقف کرده است.»
“اچ اس بی سی” اعلام کرده است که عملیات انتقالات مالی برای اقلام بشردوستانه کشورهای تحریمی ادامه دارد، اما آنها را مورد به مورد دقیقا بررسی می‌کند که تحریم‌ها را نقض نکند.

این بانک به رویترز گفته است: «بررسی‌ها بسیار چالش برانگیز است و احتمالا تایید عملیات انتقال پول، مدت زمانی طول بکشد.»
یک منبع امریکایی به این خبرگزاری گفته است: «بانک نامبرده، در هفته‌های اخیر مجبور به قطع عملیات انتقالات مالی برای ایران شده است و دولت تهران تلاش می‌کند این مشکل را حل کند.»
این خبرگزاری امریکایی مدعی شد که یک منبع دولتی ایران نیز که نامی از وی برده نشده است، به رویترز گفته است: «کشورهای غربی در خلال مذاکره پیرامون نگارش متن نهایی توافق هسته‌ای، در حال افزایش فشار به جمهوری اسلامی هستند تا شرایط پیشنهادی آنها در مذاکرات را قبول کند.»

خاطر نشان می سازیم که کمتر از یک ماه به پایان توافق شش ماهه هسته‌ای باقی است و مذاکرات پیرامون انشای توافق نامه بلندمدت میان ایران و گروه ۱+۵ ادامه دارد، اگرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران از اختلاف نظر با غرب پیرامون این توافق خبر داده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132636

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر