2

اجرای کامل مالیات بر ارزش افزوده تا ۲ سال آینده

  • کد خبر : 13445
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲

علی عسگری در نشست خبری صبح امروز با اشاره به عملکرد سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمدها اظهار داشت: در ۵ ماه ابتدایی سال جاری درآمدهای مالیاتی مستقیم ۲۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. و همچنین نسبت به هدف ۵ ماهه قانون بودجه ۹۱ درصد از هدف بودجه برای ۵ سال جاری […]

علی عسگری در نشست خبری صبح امروز با اشاره به عملکرد سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمدها اظهار داشت: در ۵ ماه ابتدایی سال جاری درآمدهای مالیاتی مستقیم ۲۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

و همچنین نسبت به هدف ۵ ماهه قانون بودجه ۹۱ درصد از هدف بودجه برای ۵ سال جاری محقق شده است.
وی افزود: مالیات بر کالا و خدمات با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل ۷۳ درصد از هدف ۵ ماهه بودجه سال ۹۰ را محقق کرده است و همچنین رشد درآمد مالیات بر ارزش افزوده ۵۶ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به درآمدهای مالیاتی بخش اشخاص حقوقی در ۵ ماه سال جاری اظهار داشت: این مالیات در این مدت ۲۹ درصد رشد داشته و توانسته ۸۹ درصد از هدف ۵ ماهه بودجه را محقق کند و مالیات اشخاص حقیقی با ۲۴ درصد رشد ۹۶ درصد از بودجه پیش‌بینی شده برای ۵ ماهه سال جاری را محقق کرد.
عسگری در ادامه درآمد دولت برای مالیات بر ثروت را با رشد ۲۹ درصدی و تحقق ۹۱ درصد از بودجه سال جاری مورد اشاره قرار داد و گفت: بنابراین مالیات غیرمستقیم که مجموع ۳ منبع مالیاتی است در این مدت با ۲۸ درصد رشد توانست ۹۱ درصد از هدف مالیاتی ۵ ماهه بودجه را محقق کند.
وی با بیان اینکه منابع در نظر گرفته شده برای مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری عدد بزرگی است، افزود: علیرغم رشد ۵۶ درصدی درآمد از این محل ۶۸ درصد از بودجه پیش‌بینی شده به دست آمده است.
به گفته وی مالیات در بخش فروش فرآورده‌های نفتی ۳۷ درصد رشد داشته و توانسته ۷۰ درصد از درآمد پیش‌بینی شده را استحصال کند.
وی با اشاره به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بیان داشت: هم اکنون در کارگروه طرح تحول اقتصادی هر هفته جلساتی را برگزار می‌شود که در آن جلسات نمایندگان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران حقوقی و مالیاتی و کارشناسان اقتصادی در حوزه مالیات و همچنین از سازمان حسابرسی در این جلسات حضور دارند.

*تحقق ۹۰ درصد اهداف ۵ ماهه قانون بودجه

وی ادامه داد: در مجموع ۳۲ درصد از درآمدهای مالیاتی رشد داشته و در مجموع ۹۰ درصد از هدف بودجه برای ۵ ماه سال جاری محقق شده است، البته لازم به ذکر است که رشد درآمدهای مالیاتی ما معمولا در نیمه دوم سال محقق می‌شود.
وی همچنین در این نشست به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در فاز جدید این طرح که از حدود دو ماه قبل آغاز شده و طولانی ترین فاز اجرایی آن است قرار داریم. امیدواریم در ۹ ماهه باقیمانده از سال این فاز به اتمام برسد و از اوایل سال آینده وارد فاز بعدی و اجرای طرح جامع مالیاتی به صورت آزمایشی شویم.

*اجرای کامل مالیات بر ارزش افزوده تا ۲ سال آینده

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: با توجه به فرآیندهای پیش‌بینی شده برای مراحل بعدی اجرای قانون و فراخوان جدیدی که از چند ماه قبل شده، مرحله بعدی اجرای قانون آغاز شده است.
عسگری تصریح کرد: در این مرحله فعالان اقتصادی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند مشمول این مرحله می‌شوند،همچنین علاوه بر این افراد مشاغلی که در مراحل قبلی با اجرای قانون قانون همکاری نکرده‌اند در این مرحله ملزم به اجرای قانون خواهند شد.
وی تأکید کرد: همه ارکان نظام قائل به اجرای قانون برای همه فعالان اقتصادی هستند و امیدواریم تا دو سال آینده که مدت اجرای آزمایشی آن به اتمام می‌رسد اجرای این قانون تکمیل شود.
وی در خصوص ارائه اظهار‌نامه الکترونیکی اظهار داشت: از سال گذشته به مودیان پیشنهاد داده‌ایم که اظهار‌نامه خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند که با استقبال آنها مواجه شد به طوری که امسال از مجموع ۴ میلیون و چهارصد اظهار‌نامه ارائه شده یک میلیون و ۹۱۶ هزار نفر که ۴۰ درصد از اظهار‌نامه‌ها را شامل می‌شود به صورت الکترونیکی ارائه شد.

*اظهار نامه‌های مالیاتی الکترونیکی میشوند

عسگری تأکید کرد: در صورت اجرای کامل طرح جامع مالیاتی همه اظهار‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به استقبال بیشتر برخی از استان‌ها در ارائه اظهار‌نامه به صورت الکترونیکی افزود: در برخی از استان‌ها از جمله قزوین ۶۰ درصد اظهار‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی بوده و در بیش از ۵ الی ۶ استان بیش از ۹۵ درصد اظهار‌نامه‌ها الکترونیکی بوده که می‌توان به استان‌های قم، گیلان و آذربایجان غربی اشاره کرد.
وی در خصوص استان تهران گفت:  در این استان برخی ادارات در حد متوسط بوده‌اند که البته انتظار ما بیشتر از این بود اما به هر حال استان تهران در حوزه مالیات نسبت به سایر استان‌ها عقب‌تر است.
وی ادامه داد: با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم سعی می کنیم مودیان جدید را شناسایی کنیم که این کار با همکاری نهادهای دیگر صورت می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به ایجاد سیستم الکترونیکی جدید برای ثبت اطلاعات مودیان گفت: با هماهنگی که با مدیران استان‌ها صورت گرفت، اطلاعاتی که در گذشته یک سال ثبت آن به طول می انجامید در مدت ۵ ماهه سال جاری در سیستم ثبت شده که این کار رسیدگی به پرونده‌ها را سرعت می بخشد.
عسگری در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتراض پارچه‌فروشان به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: بعد از اعتراض پارچه‌فروشان از ابتدای ماه رمضان با نشستی که با اعضای اتحادیه برگزار کردیم، قرار بر این شد که با آنها برای آموزش همکاری صورت گیرد اما علیرغم توافق صورت گرفته اعتصاب ادامه یافت.

*درخواست پارچه فروشان برای تعویق ۵ ساله

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: پارچه‌فروشان پس از این با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مذاکراتی انجام داده‌اند و نتیجه آن جلسه این بود که برای آنها تا پایان شهریور مهلت داده شود تا آموزش‌های لازم را ببینند. اما باز هم اعتصاب ادامه یافت.
وی با اشاره به مذاکرات این صنف با هیئت رئیسه مجلس گفت: در آن جلسه ضمن تأکید بر توافقات قبلی و تصمیم کمیسیون اقتصادی یکی دو پیشنهاد جدید هم به توافقات قبلی اضافه شد که آموزش و ارائه اظهار‌نامه بنکداران و عمده‌فروشان از مهر‌ ۸۸ بود.
وی ادامه داد: مقرر شد جریمه دیرکرد پارچه‌فروشان بخشیده شود و اظهار‌نامه براساس مالیات خالص به صورت هر ۳ ماه به سازمان ارائه شود.
عسکری با اشاره به نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: طبق قانون پارچه‌فروشان مالیات را از مصرف‌کننده دریافت می کنند و ۳ ماه نزد خود نگه‌می دارند و پس از به دولت ارائه می کنند.
وی ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته پارچه‌فروشان و بنکداران را از هم جدا کردیم، طاقه‌فروشان از ابتدای فروردین امسال باید اظهار‌نامه مالیاتی بدهند و خرده‌فروشان طبق قانون  فعلا مشمول مالیات نمی‌شوند.
عسگری با اشاره به صحبت‌های پارچه‌فروشان در جلسات گفت: برخی از پارچه‌فروشان عنوان کردند که ما برای آموزش مشکل نداریم و فقط خواسته ما تعویق ۵ ساله اجرای قانون است و در این مدت ما مشاهده کردیم که آنها در آموزش دیدن اکراه دارند و فقط به دنباله بهانه می‌گردند در صورتی که با برگزاری یک جلسه به مدت ۵ الی ۱۰ ساعت می‌توانند همانند گروه‌های قبلی آموزش ببینند.
رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در خصوص طلا فروشان و میزان همکاری آنها بر اجرای قانون گفت: مسئله ما با طلا‌فروشان برطرف شده و در این مدت ۱۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در دوره قبل هم ۱۱ هزار نفر اظهار‌نامه‌های خود را ارائه کرده بودند، البته ممکن است برخی از طلا‌فروشان در درج معامله صورت گرفته کوتاهی کنند که در این صورت ما از راه قانونی پیگیری خواهیم کرد.
وی در خصوص ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی در سال جاری گفت: با توجه به اجرای طرح جامع مالیاتی و ضرورت وجود پایه‌های اطلاعاتی برای اضافه‌کردن پایه‌های جدید مالیاتی تصمیم بر آن شد که پس از اتمام طرح جامعه مالیاتی پایه‌های جدید ایجاد شود.
عسگری در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سه ماهه بهار امسال ۳٫۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده بود و طبق قانون فعلا از سکه ارائه شده توسط بانک مرکزی مالیات اخذ می شود و فعلا سکه‌های در دست مردم مشمول مالیات نیست.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص پارچه‌ فروشان گفت: دامنه اعتراضات پارچه‌فروشان تنها راسته بازار تهران است و سایر پارچه‌فروشانی که در شهر هستند مغازه‌های آنها تعطیل نیست و تعطیل شدن چند واحد صنفی در بازار تهران مشکلی را برای کشور به وجود نخواهد آورد، البته با درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس اگر لازم باشد در صورت لزوم  مهلت آموزش و اجرای این قانون را تا مهر‌ماه برای آنها تمدید میکنیم.
وی با اشاره به ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای جریمه عدم ارائه اظهار‌نامه مالیاتی گفت: طبق این ماده عدم ارائه اظهار‌نامه ۵۰ درصد، عدم ثبت و دفاتر اسناد ۲۵ درصد، عدم صدور صورت حساب صد درصد و عدم درج در فاکتور ۲۵ درصد جریمه صورت میگیرد. که در مجموع بیش از ۲٫۵ برابر مالیات پرداختی آنها خواهد بود.
عسگری در پاسخ به سؤالی در خصوص راه‌اندازی صندوقچه دیجیتال در واحد‌های صنفی گفت: با توجه به قانون برنامه پنجم دو سال پس از اجرای قانون برنامه مالیات بر ارزش افزوده در سطح خرده‌فروشی اجرا خواهد شد و از امسال خرده‌فروشان باید صندوق‌های دیجیتال را ایجاد کنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس؛ مبنی بر اینکه شما به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی و مجری قانون ایرادات قانون مالیات بر ارزش افزوده را در کدام بخش میدانید بیان داشت: مشکلات قانونی در اصلاحیه‌ایی که پس از پایان دوره آزمایشی ارائه خواهد شد صورت میگیرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص توافق کمیسیون اقتصادی بر ارائه اظهار‌نامه مالیاتی پارچه‌فروشان در مدت ۶ ماهه اظهار داشت: طبق قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت سه ماهه است و قانون به مجری اجازه داده برای برخی مشاغل این دوره را کوتاه‌تر کند اما ما اختیار افزایش این دوره را نداریم.

*دریافت مالیات ۵ درصد از قرارداد فوتبالیست‌ها

وی افزود: هم اکنون برای برخی شرکت‌ها از جمله شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هر ماه مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود.
عسگری در خصوص اخذ مالیات از بازی کنندگان فوتبال گفت: همه بازیکنان فوتبال همانند سایر مودیان هستند و ما قراردادهایی که از طرف فدراسیون فوتبال ارائه می شود را مبنای دریافت مالیات قرار می دهیم.
وی افزود: طبق قانون ۵ درصد از قرارداد به عنوان مالیات دریافت می‌شود و لازم به ذکر است که اکثر بازیکنان فوتبال خوش حساب هستند و به موقع مالیات خود را پرداخت میکنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13445

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر