3

سیاست موتورِ روشن و چراغِ خاموش ایران و آمریکا

  • کد خبر : 137549
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

یک کارشناس مسائل بین الملل با استقبال از برگزاری مذاکرات یک روزه ایران و آمریکا در ژنو تاکید کرد که مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در حال گذر از تونل تعهد به امضای توافق نهایی است از این رو ضروری است که کنش گران مرکزی بیش از گذشته با یکدیگر تبادل نظر کنند.

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه، در گفتگو با فرارو ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه بر این باروم مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا عاقلانه مدیریت می شود گفت: خردگرایی یکی از لازمه های مذاکرات و از جمله رموز رسیدن به توافق است که در دوره ای همین خرد اندیشی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو به توافق رهنمون کرد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات وین شاهد گذار از توافق به تعهد هستیم گفت: امروز این مذاکرات در حال گذر از تونل تعهد به امضای توافق نهایی و جامع است و بالطبع نیازمند آن است که مذاکرات دقیق تر و درعین حال با حواشی کمتری دنبال شود.

مطهرنیا افزود: بر این اساس ایجاب می کند که کنش گران مرکزی مذاکرات هسته ای یعنی ایران و آمریکا بیش از گذشته با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه به منظور دور شدن حاشیه ها از مذاکرات ایران و آمریکا با هدف نیل به توافق، ضروری است که سیاست موتور روشن و چراغ خاموش برگزیده شود گفت: این همان گزینه ای است که هم اکنون از جانب دو کشور بر پایه خردگرایی برگزیده شده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست یک روزه هفته گذشته معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو که بدون اعلام قبلی برگزار و بدون اطلاع رسانی از جزییات به پایان رسید گفت: سیاست موتور روشن و چراغ خاموش می تواند منجر به عبور از تعهد نظری به یک تعهد عملیاتی در آینده برای برای رسیدن به ایستگاه آخر توافق جامع شود.

مطهرنیا افزود: فراموش نشود باز شدن بسیاری گره های موجود در خاورمیانه و گذار از نظم کهن به نظم نوین جهانی منوط به باز شدن گره ای به نام مذاکرات هسته ای به واسطه توافق اصلی میان کنش گران مرکزی یعنی ایران و آمریکا است.

وی با بیان اینکه حل و فصل موضوع هسته ای ایران یا به بن بست رسیدن آن روی بحران های همچون عراق، سوریه و جنگ اخیر غزه تاثیرگذار خواهد بود گفت: توفیق احتمالی ایران و آمریکا در به سرانجام رساندن مذاکرات به شکل دهی و محتوا بخشی بسیاری از رفتار ها و کنش های منطقه ای تاثیر خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین هر چه این مذاکرات منطقی تر، خرمندانه تر و با حاشیه های کمتری برگزار شود، امکان رسیدن به توافق جامع و نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ بیشتر است و این قبل از هر چیز در گروه توافق دو کنش گر مرکزی یعنی ایران و آمریکا است.

وی درباره موضع و رویکرد احتمالی دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: دیگر کنش گران پیرامونی پرونده هسته ای به خصوص روسیه و چین همواره به دنبال منافع خود بوده اند و پایه اصلی رسیدن به این منافع برای این کشورها حفظ وضع موجود میان ایران و آمریکا است.

مطهرنیا افزود: در پی دهه های گذشته هر گاه زمینه های حل و فصل مسئله ایران و آمریکا فراهم آمده است این کشورها تمام تلاش خود را در سیاست های پنهان و آشکار به کار بسته اند تا وضع موجود میان ایران و آمریکا در تنش و گسترش تنش ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: نه تنها روسیه و چین بلکه قدرت های منطقه ای هم در این مسیر حرکت کرده اند، اما تجربه تاریخی نشان داده است که هر گاه ایران بخردانه و در چارچوب منافع ملی به جای نگریستن به رو در رویی با آمریکا به موضوعات مورد علاقه و منافع خویش پرداخته است، توانسته از این مراحل گذر کند و از تاثیرگذاری کشورهای پیرامونی بر مناسبات دوجانبه با کشورهای علاقه مند به تعامل بکاهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=137549

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر