2

چامسکی:در قضیه فلسطین سازمان ملل مطیع خواست امریکاست

  • کد خبر : 137972
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶

فیلسوف و زبان شناس معروف امریکایی: در قضیه فلسطین سازمان ملل متحد مطیع خواست امریکاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، نوام چامسکی در گفتگو با این شبکه درباره حملات اسرائیل به نوار غزه گفت اینکه از مقاومت فلسطینی بخواهیم خلع سلاح شوند در حالی که تحت حملات بیرحمانه اسرائیل هستند، اصلا کار درستی نیست و این مسئله ربطی به اینکه بخواهیم برخی سیاستهای حماس را رد یا قبول کنیم ندارد.
سیاست کلی حماس در موافقت این گروه برای مشارکت در دولت وحدت ملی تجلی پیدا کرده است.
در واقع اساس حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه تشکیل دولت وحدت ملی با حضور حماس بوده است. حماس در چهارچوب این دولت وحدت پذیرفت با همه خواسته های گروه به اصطلاح چارچانبه صلح یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و روسیه موافقت کند. البته گروه چهارجانبه را به نوعی می توان همان آمریکا تعریف کرد و خواسته آمریکا این است که اسرائیل به رسمیت شناخته شود.
متاسفانه اسرائیل از تشکیل دولت وحدت ملی به ویژه زمانی که آمریکا حمایت نسبی از آن نشان داد، خشمگین شد و غزه را هدف آماج گسترده حملات خود قرار داد. البته این مسئله ریشه های تاریخ دارد. بر اساس پیمانهای قبلی یعنی پیمان اسلو، باید یکپارچگی اراضی فلسطینی حفظ شود و نوار غزه با کرانه باختری به یکدیگر متصل باشد. اما اسرائیل و آمریکا در جهت جدا کردن این دو بخش تلاش کردند و از آن زمان این دو بخش فلسطین از یکدیگر جدا شده است.
نوام چامسکی افزود متاسفانه در قضیه فلسطین سازمان ملل متحد هرگز بازیگری مستقل نبوده است. سازمان ملل متحد در واقع نماینده قدرتهای بزرگ است که مهمترین آنها نیز آمریکاست.
بنابراین سازمان ملل متحد در این خصوص به خواسته آمریکا عمل می کند.
متاسفانه هر گاه قطعنامه ای علیه اسرائیل صادر شده، آمریکا آن را وتو کرده است. در سال دوهزار و یازده قطعنامه ای برای اجرای سیاست رسمی دولت آمریکا یعنی توقف شهرکسازیهای غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی تصویب شد اما آمریکا در شورای امنیت آن را وتو کرد. زمانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی در نوار غزه شد آمریکا آن را وتو کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=137972

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر