1

فرازهای به ظاهر غیر سیاسی زندگی ائمه(ع) هم مصداق عمل سیاسی آن‌هاست

  • کد خبر : 138868
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

حجت‌الاسلام علوی آماده‌سازی مردم برای جانفشانی در مسیر تاسیس حکومت اسلامی گفت: حتی آن فرازهایی از زندگی و سیره ائمه اطهار (ع) که به ظاهر غیرسیاسی است‌ دقیقا مصداق عمل سیاسی آنهاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات امروز ۳۱ مرداد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به ایفای نقش سیاسی امام جعفر صادق در کنار نقش علمی ایشان گفت: امام صادق (ع) در شرایط خفقان روزگار خود با پوشش و تقیه و تاکید بر رازداری به شاگردان خود رسالت سیاسی خود را به انجام رساند.

وی با تاکید بر اینکه امام صادق از افشای اسرار تشکیلات سیاسی خود بسیار خشمگین می‌شد، اظهار کرد:‌برخلاف نظر یکی از مورخان که علت موفقیت امام صادق را پرداختن به کار علمی صرف عنوان می‌کند، مقام معظم رهبری در درس‌های علمی پیش از انقلاب خود در مبحثی تحت عنوان «اصحاب سر» بر راز موفقیت امام در حفظ تشکیلات سیاسی تاکید دارند.

حجت‌الاسلام علوی از بیان نامشروع بودن حاکمیت وقت، ارائه الگوی مطلوب حکومتی اسلام و آماده‌سازی مردم برای جانفشانی در مسیر تاسیس حکومت اسلامی به عنوان سه راهکار ائمه در ایفای نقش سیاسی خود نام برد و با اشاره از فرازی از زیارت جامع کبیره که درآن از ائمه تحت عنوان «ساسه العباد» نام می‌بریم، اظهار کرد: حتی آن فرازهایی از زندگی و سیره ائمه اطهار که به ظاهر غیرسیاسی است‌ دقیقا مصداق عمل سیاسی آنهاست.

وی با اشاره به ماجرای نامه نوشتن یکی از مدعیان و قدرت‌طلبان  به امام صادق در زمان اوج‌گیری قدرت بنی‌عباس و سوزاندن این نامه از سوی امام اشاره کرد و گفت: امام با تیزبینی متوجه شده بودند که این نامه‌نگاری‌ها به دلیل اختلافات داخلی دستگاه بنی‌عباس است و می‌خواهند با بلند کردن پرچم به نام امام اهداف خود را دنبال کنند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه ائمه اطهار تشنه قدرت نبودند بلکه بنای حکومت را به عنوان یک وظیفه واجب می‌دانستند، خاطرنشان کرد: آنها از مسیر صحیح به سمت تشکیل حکومت رفته و با هر کسی برای تاسیس حکومت متحد نمی‌شدند.

علوی ادامه داد: امام صادق در پاسخ به یکی از یاران خود که از علت عدم قیام امام با وجود این همه شاگرد سؤال کرده بود او را به صحرا برد و تعداد یاران واقعی خود را با نشان دادن ۱۷ بزی که آنجا مشغول چرا بودند نشان داد. زیرا امام صادق می‌داند آن کس که بر سر درس حاضر می‌شود با آنکه باید پشت سر او برای قیام بجنگد، تفاوت دارد.

وی با اشاره به ماجرای داخل تنور رفتن یکی از اصحاب امام صادق(ع) و اینکه امروز شیعیان «تنوری» به دور رهبر معظم انقلاب جمعند و رهبری نظام نیز را از پیچ وخم توطئه‌ها حفظ می‌کند در بخش دیگری از تشریح زندگی امام صادق (ع) گفت: دشمن نقش امام صادق را خوب درک می‌کرد لذا مرتب او را احضار و تهدید می‌کرد و بعضی شاگردان او را به شهادت رساند.

وزیر اطلاعات با تبیین شئون ائمه در بیان وحی و اجرای احکام و مدیریت جامعه، گفت: امام صادق(ع) ادامه راه اجداد طاهرین خود را دنبال کرد با این تفاوت که شرایط در زمان‌های گذشته متفاوت بود و ائمه پیشین حتی زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی مردم را نیز نداشتند.

وی با یادآوری اوضاع‌ خفقان دوران امام سجاد(ع) گفت: امام زین‌العابدین با درایت و هوشمندی در قالب ادعیه مفاهیم فکری، سیاسی و اجتماعی را بیان کرد و تربیت شاگردانی برجسته به تعداد ۱۷۰ نفر بنیان‌گذار زمینه‌های فکری و علمی برای آیندگان شد.

حجت‌الاسلام علوی تربیت ۷۰۰مجتهد از سوی امام باقر را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: در دوران امام صادق با تلاش علمی ایشان مدرسه عظیم علمی بنا نهاده شد و چهار هزار شاگرد در حدیث، فقه و … توسط این امام تربیت شدند به طوریکه در مسجد کوفه ۹۰۰ ریش‌سفید و استاد از امام صادق حدیث نقل می‌کردند.

وی از جایگاه امام در میان مردم و احاطه ایشان در مراسم حج به قصد بهره‌گیری از محضرشان سخن گفت و با اشاره به اینکه ۶هزار کتاب از سوی شاگردان ایشان تألیف شد گفت: چهره علمی امام صادق(ع) برای بنی‌عباس قابل تحمل نبود و آنانکه می‌دیدند برخورد با امام به علت اینکه ایشان در ظاهر فعالیت سیاسی نداشت، برایشان میسر نیست مبادرت به تأسیس مکاتب انحرافی کردند تا درس امام را از رونق بیندازند و پس از اینکه در این مسیر موفق نشدند شروع به وضع قوانین مالیاتی برای حضور در کلاس درس امام شدند.

حجت‌الاسلام علوی ترجمه کتب هندی، سریانی و ترویج تفکرات الحادی و ماتریالیستی را از نمونه‌های کوشش بنی‌عباس برای از رونق انداختن درس امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد و گفت: امام (ع) به دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی پرداخت و با تربیت شاگردان فراوان در عرصه‌های حدیثی و کلامی به جنگ امواج انحرافی ضد اسلامی رفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر