2

زیست ۱۱۴۰ گونه جانواری در کشور

  • کد خبر : 140373
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۹:۴۹

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۱۴۰ گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان در اکوسیستم‌های ایران زیست می‌کنند.

سامان خرازیان مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: کشور ایران از نظر بوم‌شناختی به پنج بوم اصلی تقسیم می‌شود که هر یک از این بوم‌ها از نظر منابع آب، پوشش گیاهی، تنوع جانوری و سایر خصوصیات تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

وی گفت: با اشاره به تنوع بوم‌شناختی، گونه‌های کاملاً متفاوت گیاهی و جانوری در آن وجود دارد که برخی از آن‌ها کمیاب هستند. کشور ایران به خاطر تنوع جغرافیایی و اقلیمی خود دارای تنوع گونه‌ای بسیار ارزشمندی است و براساس آخرین بررسی و گزارشات کارشناسان محیط زیست ۱۱۴۰ گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌های داخلی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی ایران زیست می‌کنند.

خرازیان مقدم با بیان این که پستانداران با ۱۹۷ گونه شناسایی شده طیف وسیعی از جانوران را از نظر جثه در بر می‌گیرند، اظهارکرد: از پستاندار بسیار کوچکی که حشره خوار کوتوله نامیده می‌شود و فقط در حدود ۲ گرم وزن دارد تا نهنگ‌های بزرگ آب‌های دریای جنوب با طول بیش از سی متر و وزن ۱۳۰ تن را می‌توان در این رده مشاهده کرد.

وی افزود: از میان گونه‌های شناخته شده گونه‌های زیادی از جمله یوزپلنگ، گوزن زرد و گورخر ایرانی فقط در ایران زیست می‌کنند و در سایر نقاط دنیا یا وجود ندارد و یا با مهاجرت و دستکاری‌های بشر و روش‌های دیگر انتقال یافته‌اند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از یک سوم کل پستانداران ایران شامل ۷۱ گونه است به علت اهمیت در انتشار بیماری‌ها، خسارات وارده بر محصولات زراعی، سهولت جمع‌آوری و نگهداری، بیشتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته‌اند، البته عمده این مطالعات بر پایه ریخت‌شناسی صورت پذیرفته، اما ضرورت مطالعات نوین نظیر مطالعات کروموزومی، بیوشیمیایی، مولکولی و رفتارشناسی نیز به شدت احساس می‌شود.

خرازیان مقدم با بیان اینکه غنای گونه‌ای پستانداران ایران نباید موجب غرور شود، گفت: گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز منقرض شده‌اند و اگر برنامه مدون و جامعی برای حفظ گونه‌های ارزشمند دیگری از پستانداران همچون گورخر ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و گوزن زرد وجود نداشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور نیز شاهد نابودی این گونه‌های نادر کشورمان خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=140373

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر