مدتی است سخن از یک پدیده شوم در برخی شهرها گفته می شود و اظهارات مردم و مسئولین را به همراه دارد . این پدیده که گویا زنگ خطر آن نیز به صدا درآمده است چیزی نیست جز پدیده ای به نام ازدواج سفید که از آن به عنوان شکلی از زندگی مشترک که در تعدادی از شهرها بهویژه تهران رایج شده یاد می شود؛ این نوع ازدواج در واقع ازدواجی است که نام آن را به دلیل ثبت نشدن اسامی دو نفر در شناسنامههایشان «ازدواج سفید» گذاشتهاند. در این شکل از زندگی مشترک افراد بدون خطبه عقد یا صیغه زیر سقف مشترک میروند اگرچه دوستان نزدیک و خانوادههایشان میدانند که این دو زندگی مشترکی را بدون رعایت شرایط مرسوم آن در جامعه شروع کردهاند اما آنها در تعاملات رسمی در بسیاری از موارد اعلام نمیکنند که بدون عقد یا صیغه زیر یک سقف رفته و زندگی مشترکشان را آغاز کردهاند.
ازدواج سفید ازدواج وارداتی
به گفته برخی از کارشناسان اجتماعی و جامعه شناسان این نوع ازدواج وارداتی است و این سبک زندگی کردن زنان و مردان از کشورهای عمدتا اروپایی آغاز شده و به سایر کشورهای جهان انتقال یافته است.یک جامعهشناس در این زمینه معتقد است ازدواجهای سفید شیوه رایجی است که نخستین بار در کشورهای توسعهیافته اتفاق افتاد و به آن «ازدواج عرفی»، میگفتند. در این نوع ازدواجها دختران و پسران بدون رفتن به کلیسا زندگی مشترکشان را شروع میکردند.به گفته دکتر «سعید معیدفر» درسال ١٩٧٩ که وی در انگلستان تحصیل میکرده حدود ۴٠درصد کسانی که با هم زندگی میکردند ازدواجهای ثبتشده داشتند و بقیه زوجها ازدواجهای عرفی داشتند و تشریفات سنتی و آیینی را برای ازدواج رعایت نمیکردند.
این جامعه شناس می گوید:آنچه که اکنون در ایران به نام ازدواج سفید رایج شده به نوعی الگوبرداریشده از همین شیوه زندگی است.
فوق دکترای روانشناسی کاربردیپدیده ای نامتعارف که به تازگی در ایران رواج یافته است
جاوید ثمودی فوق دکترای روانشناسی کاربردی نیز ازدواج سفید را پدیده نامتعارف و ناآشنایی می داند که به تازگی در ایران نیز رواج یافته است.
به گفته وی این پدیده نخستین بار در آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که “جنبش آزادی زن” نام داشت.این جنبش ظاهرا با هدف ایجاد تغییراتی در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و مساوی برای زنان بود اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیدهای بود که بعدها “انقلاب جنسی” نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتارهای نابهنجار و بیبند و باریهایی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.
ثمودی می گوید:در ازدواج سفید هیچ شرط قانونی و ثبت اداری وجود ندارد و زن و مرد در هر لحظه که بخواهند با هم همخانه شده و هر لحظه که مایل نباشند از رابطه خارج میشوند که چنین شیوهای از ارتباط با جنس مخالف نه تنها بر اساس معیارهای اخلاقی جامعه ما نیست بلکه مخالف با نص صریح قرآن و احادیث مذهبی ماست که همواره جوانان را به پاکدامنی، خویشتن داری و ازدواج حقیقی تشویق میکند.
ازدواج سفید زنان و مردان را بدون پیشبینی هیچ حقوقی کنار هم قرار میدهد
فریبا ذاکر یکی از منتقدان ازدواجهای سفید معتقد است؛ این ازدواجها به دلیل اینکه رسمیت ازدواجهای سنتی را ندارند شرایط را برای تشکیل یک خانواده ناپایدار فراهم میکنند.این آسیبشناس میگوید:«خارج از ایران زنان و مردانی که با هم زندگی میکنند اما ازدواج آنها ثبت کلیسایی ندارد از حقوق مشخصی برخوردارند مثلا اگر قرار باشد یک روز جدا شوند حق و حقوق مشخصی دارند اما سبکی که به نام ازدواج سفید در ایران رایج شده زنان و مردان را بدون پیشبینی هیچ حقوقی کنار هم قرار میدهد.»
جاوید ثمودی نیز می گوید:«ازدواجهای سفید میتواند پیامد منفی هم نداشته باشد بسته به اینکه مدیران و برنامهریزان فرهنگی چطور به آن توجه کنند. یکی از دلایلی که الان عدهای ترجیح میدهند با این شیوه زندگی مشترکشان را آغاز کنند به نوعی فرار از سختیها و مشکلاتی است که ازدواج به شکل سنتی دارد. بسیاری از جوانان اصولا زمانی که به هزینههای سنگین و بحث جهیزیه و سایر حواشی مربوط به ازدواج فکر میکنند همین مانع میشود که تصمیم به ازدواج بگیرند و همین تشریفات مانع زندگی مشترک و فرار ازدواج جوانان شده است.»
جاوید ثمودی فوق دکترای روانشناسی کاربردی نیز درباره تبعات این نوع ازدواج ها می گوید:یکی از تبعات این اتفاق برقراری ارتباطاتی بود که خارج از ضوابط قانونی و معیارهای اخلاقی بوجود میآمد بر این اساس ازدواج سفید هم یکی از همین روابط خارج از عرف و غیرقانونی بود که امروز متاسفانه شاهد نمونههایی از آن در میان جوانانمان هستیم.
به گفته وی در ازدواج سفید هیچ شرط قانونی و ثبت اداری وجود ندارد و زن و مرد در هر لحظه که بخواهند با هم همخانه شده و هر لحظه که مایل نباشند از رابطه خارج میشوند که چنین شیوهای از ارتباط با جنس مخالف نه تنها بر اساس معیارهای اخلاقی جامعه ما نیست بلکه مخالف با نص صریح قرآن و احادیث مذهبی ماست که همواره جوانان را به پاکدامنی، خویشتن داری و ازدواج حقیقی تشویق میکند.
از طرفی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی و استانداری تهران گفته که طرحی با نام «اعتلای خانواده پایدار» برای مقابله با ازدواجهای سفید در دستور کار دولت قرار گرفته است. «سیاوش شهریور» این نوع ازدواجها را یکی از آسیبهای جامعه درحال گذار دانسته و می گوید:در شرایطی که کشور دارد طبیعی است که چنین آسیبهایی وجود داشته باشد . طرح «اعتلای خانواده پایدار» در استان تهران نهایی شده است و به شورای برنامهریزی استان میرود. براین اساس تحکیم خانواده پایدار در بخشهای سیاستهای جمعیتی ابلاغشده از سوی مقام معظم رهبری، افزایش نرخ زاد و ولد، افزایش نرخ ازدواج و بسترسازی، برای ازدواج آسان مطرح شده است.
البته سیاوش شهریور معتقد است که درباره میزان گستردگی این ازدواجها بزرگنمایی شده و ازدواج سفید به صورت محدود و معدود وجود دارد و به این نحوه آشکار و تندی که در رسانهها به آن پرداخته میشود نیست.وی تاکید کرده که همین میزان محدود هم باید با کار فرهنگی و با رویکرد اجتماعی مقابله شود.
رشد منفی ازدواج در ۵ ماه نخست امسال
از طرفی مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در اخرین اظهار نظر اعلام کرد که در ۵ ماه نخست امسال ۲۸۸ هزار و ۱۸۳ ازدواج ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴٫۶ درصد کاهش یافته است.
علیاکبر محزون درباره آمار ۵ ماهه ازدواج در سال ۹۳گفته که ۲۸۸ هزار و ۱۸۳ مورد ازدواج در ۵ ماهه نخست امسال ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۰۱ هزار و ۹۸۱ مورد بوده است منفی ۴٫۶ درصد کاهش داشته است.در ۵ سال گذشته به دلیل تحولات صورت گرفته در جامعه، آمار ازدواج منفی شده است و از سال ۹۰ به بعد شاهد رشد منفی در ازدواج بودهایم.
مدیرکل آمار و اطلاعات ثبتاحوال کشور خاطرنشان کرد:در سال ۸۸، ۸۹ هزار و ۲۰۸ مورد ازدواج ثبت شده که نسبت به سال گذشته یک درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد:در سال ۸۹، ۸۹۱ هزار و ۶۲۷ مورد ازدواج به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۰٫۲ درصد رشد داشته است.
به گفته محزون، در سال ۹۰، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ مورد ازدواج به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته منفی ۱٫۹ درصد کاهش داشته است.در سال ۹۱ ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ مورد ازدواج ثبت شده که نسبت به سال گذشته منفی ۵٫۱ درصد کاهش داشته است و نهایتا در سال ۹۲، ۳۰۱ هزار و ۹۸۱ مورد ازدواج ثبت شده است که ۶٫۷ درصد رشد منفی نسبت به سال ۹۱ داشته است.
مدیرکل آمار و اطلاعات ثبتاحوال کشور بخش عمدهای از دلایل کاهش ازدواج را به دلیل ساختار سنی جمعیت عنوان می کند و می گوید:در کشور بیشترین متولدین را در دهه ۶۰ داشتهایم که در حال حاضر از سن ازدواج آنها عبور کردهایم.به همین دلیل در سنین دیگر با کاهش ازدواج مواجه شدیم.
وی علت دیگر کاهش ازدواج در کشور را تاخیر در ازدواج عنوان می کند که در سالهای گذشته شاهد آن بودهایم.
فراهم کردن ازدواج آسان و تشویق برای ازدواج پایدار
اما مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در این باره با اشاره به تبلیغ ازدواج رسمی و قانونی می گوید: «فراهم کردن ازدواج آسان و اطلاعرسانی به خانوادهها برای محکم شدن بنیان خانواده میتواند در این زمینه نمونهای از رفتاری فرهنگی در مقابله با این آسیب باشد. باید جوانان را به این سمت سوق دهیم تا بدانند که آرامش در ازدواج پایدار است و این نوع ازدواج یک نگاه وارداتی است که نمیتواند آرامش و سلامت را برای خانوادههای ایرانی به همراه داشته باشد.»
به هر حال با توجه به وضعیت موجود در زمینه رشد منفی ازدواج و افزایش طلاق در کشور بویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران و همچنین رشد پدیده هایی مانند ازدواج سفید و خانه های مجردی و هم خانگی ها و … زنگ خطر به صدا درآمده و باید مردم و مسئولین امر آن را جدی بگیرند و برای مقابله با این پدیده های شوم که کانون خانواده را متزلزل کرده و فساد و بی بندو باری را رواج می دهد اقدامی جدی و با برنامه داشته باشند.
منبع: آریا