1

جیزه، پایتخت اهرام مصر + تصاویر

  • کد خبر : 385105
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

پایتخت عجایب هفتگانه یا اهرام مصر به جیزه لقب داده شده، موزه های تاریخی، ساختمان های منحصر به فرد و منظره های طبیعی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر می باشند، بدون شک جیزه یکی از زیباترین شهرهای جهان است که مانند نگینی در مصر می درخشد.

جیزه، پایتخت اهرام مصر لقب گرفته، تنها ۸ کیلومتر از این سرزمین رنگارنگ را در بر گرفته، اما مانند گوهری در مصر می درخشد. اگرچه جیزه در میان صحرایی برهوت و دل انگیز محصور شده اما جذابیت این شهر منحصر به جاذبه های طبیعی آن نیست و اهرام بزرگ جیزه و میراث کهن آن را نباید دست کم گرفت.جیزه سومین شهر بزرگ کشور مصر است.جیزه در استان جیزه قرار دارد و هرم آن یعنی هرم بزرگ جیزه شهرت جهانی دارد. هرم بزرگ جیزه در اصل همان هرم خوفو بزرگ ترین هرم از اهرام سه گانهٔ مصر است. ساخت این هرم در زمان حیات فرعون خوفو آغاز شد ولی مدتها بعد از مرگ او به پایان رسید. این هرم هم مانند هرمهای دیگر شامل مقبرهٔ شاه و ملکه به صورت مجزا است که البته بعد از اکتشاف هر دو خالی بوده اند. سطح زیر بنای هرم ۲۳۰ در ۲۳۰ متر مربع است و در بنای آن سنگهایی از یک تن تا چهل تن به کار رفته اند. گفته می شود که حدود ۱۰۰٬۰۰۰ کارگر برای ساختن این بنا، بیشتر از ۲۰ سال زحمت کشیده اند.طبیعت دل انگیز جیزه در کنار اهرام سر به فلک کشیده شهری شگفت انگیز به وجود آورده که باعث شده هرساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به این شهر سفر کنند. قدم زدن در کوچه پس کوچه ها و اهرام های پادشاهان حس دلنشین و خوشایندی دارد. بسیاری از جاذبه های گردشگری جیزه شهرت جهانی دارند و از عجایب هفتگانه ی جهان هستند.اهرام بزرگ مصر با گذشت هزاران سال از ساخت و طراحی هنوز هم از شگفت انگیزترین سازه های معماری ساخته دست بشر هستند. به واسطه ساخت پیچیده، جهت گیری دقیق و ارتفاع این سازه ها نظریات مختلفی پیرامون منشا شکل گیری آن ها وجود دارد؛ حتی بسیاری منشا اهرام مصر را منشا فرازمینی دانسته اند. امروزه پس از تحقیقات گسترده درباره ۱۰۰ سال پیش از ظهور این سازه ها، به آگاهی های بشر اضافه شده است و ساخت و طراحی این اهرام شگفت انگیز را متاثر از تلاش ها و تجربیات متعدد مردم آن زمان می دانند.

هرم زوسر (جوزر) یا هرم پلکانی سازه ای باستانی در گورستان سقاره در مصر است که در شمال غربی شهر ممفیس قرار دارد. این هرم در سده ۲۷ام پیش از میلاد و به سال ۲۶۲۰ قبل از میلاد به عنوان مکانی برای به خاکسپاری فرعون جوزر توسط وزیرش ایمهوتپ ساخته شد. این هرم در مرکز مجموعه آرامگاهی بسیار بزرگی است که شامل سازه های آیینی و تزییناتی نیز می شود.این هرم، که نخستین هرم مصری است، از شش مصطبه تشکیل شده که بر روی هم و با اندازه ی کم شونده قرار گرفته اند. هرم در اصل ۶۲ متر ارتفاع داشت با زیربنایی برابر با ۱۰۹ × ۱۲۵ متر که با پوششی از سنگ آهک سفید رنگ پوشانده شده بود. آرامگاه جوزر در هنگام ساخت از دهلیزی زیرزمینی تشکیل می شد که عمق آن از روی زمین ۲۷ متر بود. در این مقبره دو طبقه را با گرانیت سرخ پوشانده بودند. مدفن اصلی در طبقه زیرین قرار داشت. ورودی محل دفن، دریچه ای دایره ای شکل بود که بعد از مرگ جوزر آن رابا تخته سنگی گرانیتی به وزن سه تن مسدود کردند.

هرم بزرگ جیزه در مصر، قدیمی ترین و بزرگ ترین هرم از اهرام ثلاثه مصر به شمار می رود و همچنین کهن ترین نمونه از عجایب هفتگانه جهان باستان محسوب می شود. بر اساس برخی شواهد، مصر شناسان بر این باورند که هرم جیزه مقبره ای برای خوفو، فرعونی از دودمان چهارم بوده است. به همین دلیل، آن را هرم خوفو نیز می نامند. ساخت بنا حدود ۴۵۰۰ سال قبل با تلاش ۱۰۰,۰۰۰ کارگر در مدت ۲۰ سال صورت گرفته است. هرم خوفو یکی از عظیم ترین سازه های ساخته شده بر روی زمین است و با ارتفاع ۱۳۸ متر به مدت ۳۸۰۰ سال تا پیش از ساختن کلیسای لینکلن در انگلیس، به عنوان بلندترین سازه ساخت انسان در روی زمین شمرده می شد.مجسمه ی اسفینکس یا به عربی ابوالهول غول افسانه های مصر باستان و اسطوره ی ادیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است. این مجسمه در قسمت شرق و رو به خورشید با ابهت خاصی نشسته است، طوری که گردشگران نمی توانند از روی آن چشم بر دارند.هرم منقرع سوّمین هرم بزرگ مجموعهٔ اهرام جیزه است. قدمت هرم منقرع به دودمان چهارم مصر می رسد.اگر مسافر شهر جیزه بودید، خیالتان از بابت اقامت و هتل راحت باشد، چرا که این شهر تاریخی هتل های لاکچری و زیبایی دارد که اقامتی راحت و دلنشین برای گردشگران فراهم می کند. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به این سرزمین دل انگیز سفر می کنند تا لحظه هایی تکرار نشدنی برای خود خلق کنند. گرچه جیزه از شهرهای تاریخی و محبوب در دنیاست، اما می توانید با هر بودجه و سلیقه ای که دارید، هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید. فقط کافیست تا مقدار هزینه ای که برای اقامت در نظر گرفتید و آنچه از هتل انتظار دارید، طبق معرفی این هتل ها، اقامتگاه دلخواهتان را انتخاب کنید و از آن نهایت لذت را ببرید. اگر مدنظر شما اقامت در هتل های ۵ ستاره ی مدرن و لوکس می باشد. هتل مینا هاوس | Mena House Hotel giza و هتل هیلتون بیرامیدز جولف | Hilton Pyramids Golf از بهترین هتل های این شهر تاریخی هستند. اما با اطمینان می توان گفت که هتل های ۴ ستاره ای مانند هتل اوسیس | Oasis Hotel giza و هتل Barceló Cairo Pyramids که دست کمی از هتل های ۵ ستاره ندارند و چه بسا از هتل های ۵ ستاره بیشتر کشورها امکانات بیشتری هم دارند. هتل های ۳ ستاره این شهر هم نسبت به قیمت پایین تری که دارند اما از امکانات فوق العاده ای هم بهره مند هستند، هتل پیرامید | Pyramids View Inn و ایندیانا هتل | Indiana Hotel از بهترین آن ها می باشد. اما اگر اقامتی ارزان در عین حال تمیز و راحت مدنظر شماست هتل زاید | Zayed Hotel از گزینه های خوب برای اقامتگاه های ارزان و مقرون به صرفه هست.مردمان جیزه به پوشیدن لباس های زیبا مشهورند، پس با این وصف می توان فهمید که لباس های سنتی طرفدارهای زیادی دارند. اگر شما هم اهل خرید کردن یا به دنبال خرید سوغاتی برای عزیزانتان هستید، سری به فروشگاه های معروف جیزه بزنید. محبوب ترین سوغاتی های این شهر مصنوعات زیبایی عجیب و غریب، لباس و عتیقه جات هستند که محبوبیت بیشتری دارند. بازار توپاز جیزه | Topaz Bazaar از مشهورترین هاست که حتما سر بزنید.

عکاس : مهسا سربازی

خبرنگار: پریسا شکری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385105

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر