9

کنفرانس بین المللی مقابله با نژاد پرستی ،بیگانه هراسی و نابردباری

  • کد خبر : 14813
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۰ - ۸:۳۶

علی اکبر صالحی گفت: کنفرانس بین المللی مقابله با نژاد پرستی ،بیگانه هراسی و نابردباری که در سال ۲۰۰۱ برگزار شد ، نقطه عطفی در حقوق بشر برای جهان امروز محسوب می شود.وی افزود: بعد از قرنها زندگی تحقیر امیز، رنج و بی عدالتی در نتیجه برده داری، استعمار کلاسیک و جدید و نژاد پرستی […]

علی اکبر صالحی گفت: کنفرانس بین المللی مقابله با نژاد پرستی ،بیگانه هراسی و نابردباری که در سال ۲۰۰۱ برگزار شد ، نقطه عطفی در حقوق بشر برای جهان امروز محسوب می شود.وی افزود: بعد از قرنها زندگی تحقیر امیز، رنج و بی عدالتی در نتیجه برده داری، استعمار کلاسیک و جدید و نژاد پرستی سیستماتیک در شکل اپارتاید در افریقای جنوبی و سرزمینهای فلسطین اشغالی ، جامعه بین المللی مصمم شد تا یک کنفرانس جهانی در بالاترین سطح مشارکت برگزار کند و جامعه بین المللی در دوربان جدید از آپارتاید فاصله گرفت.

صالحی تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ و به عنوان چراغی برای اینده، جوامع مدنی و سازمانهای غیر دولتی در کنار دولتها در کشمکش علیه نژاد پرستی، کینه توزی و تبعیض نژادی شرکت کردند و نقش و اهمیت خود را در جنگ علیه نقض حقوق بشر نشان دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصویب اعلامیه و برنامه اقدام دوربان را نیز به عنوان دستاورد و مشارکت فعال دولتها در کشمکش علیه نژاد پرستی و تبعیض نژادی دانست و گفت: دستاوردهای کنفرانس دوربان نه فقط یک خواسته انسانی بلکه یک مسئولیت و تعهد بشری برای دولتها ، سازمان ملل و همه نهادهای مدنی محسوب می شود.

وی همچنین حفظ دستاوردهای دوربان و بررسی تجربیات ده ساله در این رابطه را برای تقویت نقاط قوت و جبران کاستی ها خواستار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دولتهای مشخصی مانندآمریکا و هم پیمانانش برای تضعیف سطح مشارکت در این کنفرانس و حتی بایکوت ان تلاش کردند و تحرکاتی را برای محدود کردن بیانیه نهائی این کنفرانس داشته اند.

وی افزود: متاسفانه این واکنشها از سوی دولتهائی صورت می گیرد ،که به اصطلاح داعیه دفاع ازحقوق بشر و دموکراسی دارند اما در عمل بطور وحشتناکی حقوق بشر را نقض می کنند.

علی اکبر صالحی افزود: حامیان رژیم نژاد پرست صهیونیستی این کنفرانس را بایکوت کرده اند زیرا تصور می کردند ممکن است از فلسطین که قربانی نژاد پرستی انها در سرزمینهای اشغالی است، حمایت شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از موضوعات اصلی که در پروسه دوربان بر ان تاکید شد احترام به تنوع فرهنگی است ،اما متاسفانه در جهان امروز جنبه های نفرت آمیز نژاد پرستی و تبعیض نژادی هنوز حذف نشده و ما شاهد اشکال جدید این پدیده غیر انسانی هستیم .

علی اکبر صالحی تداوم آپارتاید دولتی در سرزمینهای اشغالی فلسطین و بدتر شدن وضع اسلام هراسی و نقض حقوق اقلیتهای مسلمان را یاداور شد و افزود: نگاه نژاد پرستانه به مهاجران وحتی مردمان بومی ،رنگین پوستان و اقلیتهای قومی و مهمتر ترویج ادبیات نژاد پرستی در بین گروههای رادیکال ،احزاب سیاسی ،سیاستمداران و وکلاء در کشورهای مشخصی ، باعث نگرانی در خصوص موج جدید نژادپرستی شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان راههای مقابله با نژاد پرستی و تبعیض نژادی را به ترتیب اولویت رد تبعیض، استاندارد های دوگانه و رفتارهای سیاسی و گزینشی و پس از آن عزم جمعی و مشارکت فعال همه اعضای جامعه بین المللی اعم از دولتی و غیر دولتی در جنگ علیه نژاد پرستی و تبعیض نژادی و بالاخره تاکید بر اجراء و تقویت اسناد کنفرانس دوربان به عنوان ارزشمند ترین دستاورد بشری دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]