1

روستای زیبای ویس در اهواز

  • کد خبر : 387649
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۲۶

ویس شهری است در شهرستان باوی در استان خوزستان ایران. در سال ۱۳۷۶ خورشیدی روستاهای ویس و مویلحه هواشم که بزرگ‌ترین طوایف آن طایفه سلامات، طایفه مراغی، طایفه هواشم (چنانه) و طایفه حمید است از توابع بخش باوی شهرستان اهواز در هم ادغام و به شهر تبدیل شده و به عنوان شهر ویس شناخته‌شدند.

معنی لغوی “ویس” از نام مبارک صحابه جلیل پیامبر “اویس قرنی” برگرفته شده است. شواهد نشان میدهد با وجود قدمگاه اویس قرنی در این شهر مردم آن زمان بخاطر احترام و ارادتی که نسبت دین اسلام داشتند و با تشریف فرمایی این صحابی به این منطقه، مردم آن زمان نام ویس را به برکت وجود ایشان برای این منطقه برگزیده اند.

شهری است در شهرستان باوی در استان خوزستان، که در سال ۱۳۷۶ خورشیدی پس از ادغام روستاهای ویس و مویلحه هواشم تشکیل شد. بزرگ‌ترین طوایف آن عبارتند از طایفه سلامات، طایفه مراغی(مراقی)، طایفه هواشم (چنانه) و طایفه حمید. این شهر که از توابع بخش باوی شهرستان اهواز بود که پس از ادغام دو روستای مذکور به شهر تبدیل شده و به عنوان شهر ویس شناخته‌ شد. شهر ویس پس از تقسیمات جدید استانی زیرمجموعه شهرستان باوی قرار گرفت که با مرکزیت شهر ملاثانی به همراهی شهر شیبان و شهر جدید رامین چهار شهر این شهرستان را تشکیل دادند.

زبان رایج شهر ویس فارسی و عربی است که برخی از بومیان با گویش های شوشتری و دزفولی سخن می گویند. برخی یکی از علت های نامگذاری این شهر را وجود قدمگاه “اویس قرنی” در این شهر می‌دانند که هم اکنون نیز قدمگاهی به نام وی در کنار رودخانه کارون در این شهر وجود دارد.

عکاس : سیدمحمد طاها میربابایی

خبرنگار: سمیه عالی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387649

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر