1

کاهش نرخ تورم از ۴۰ به ۱۷ درصد/ رشد اقتصادی ۴ درصد با فرمول رایج بانک مرکزی محاسبه شده است

  • کد خبر : 150981
  • ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه رئیس سازمان بورس اعلام کرد: محاسبه نرخ ۴ درصدی رشد اقتصاد با فرمول رایج بانک مرکزی است و نرخ تورم نیز از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر  اینکه فعالان بازار معتقدند رشد اقتصادی ۴ درصدی اعلامی از سوی دولت در بازار مشهود نیست، نظر شما در مورد نرخ رشد اقتصادی چیست؟ اظهار داشت: در بحث رشد اقتصادی تناقض در موضوع صادرات غیرنفتی و نرخ رشد اقتصادی مشاهده نمی‌شود، بانک مرکزی بر اساس روشها و شیوه‌های استاندارد بین‌المللی و اما به نحوی که در گذشته حساب‌های ملی را محاسبه می‌کرده، در حال حاضر این موضوع را محاسبه می‌کند.

وی گفت: خوشبختانه فرآیند خروج از رکود از سال ۹۲ شروع شده و در زمستان سال پیش سرمایه‌گذاری و رشد مثبت در کل کشور شاهد بودیم و در برخی فعالیت‌های کلیدی شاهد افزایش تولید بودیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این روند در بهار و تابستان امسال ادامه یافته و خوشبختانه بر اساس آمار بانک مرکزی در ۶ ماه اول امسال نسبت به ۶ ماه اول سال ۹۲ مجموعه تولیدات کشور ۴ درصد افزایش داشته که خبر مسرت‌آفرین بعد از دو سال نرخ رشد منفی است.

وزیر امور اقتصادی با اشاره به اینکه این نرخ رشد اقتصادی به معنای رسیدن تولید سطح فعلی به سطح قبلی نیست، تصریح کرد: در حال حاضر رکود کاهش یافته است. در گذشته تولید ما ۱۰ درصد کاهش یافته بود که این مربوط به دوران رکود بود و نزدیک به دو سال به طول می‌انجامد تا تولید بتواند به حداکثر میزان رشد قبلی خود برسد، اما خوشبختانه این فرآیند آغاز شده آن هم در شرایطی که تحریم‌ها ادامه دارد و هیچ تغییری نکرده است و توانسته‌ایم در این شرایط به تحریم‌ها غلبه کنیم و همچنین تورم را از حدود ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این نگرانی در رابطه با بازار ارز وجود دارد که افزایش آن نقدینگی را در این بازار جذب کند، بیان داشت: نوسانات بازار ارز و آنچه که طی یک سال و نیم گذشته تجربه کردیم، کوتاه‌مدت و گذرا بوده و تغییری که در قیمت نفت حاصل شده تأثیر معنی‌داری در بودجه ارزی و منابع و مصارف کشور ندارد. در حال حاضر شرایط کشور مناسب است و بر اساس آمار  بانک مرکزی به نظر می‌رسد، شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه که در گذشته تجربه کرده‌ایم، نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: آنچه در گذشته تأثیر در نرخ ارز داشت، حجم قابل ملاحظه نقدینگی طی چند سال گذشته بوده و پتانسیل قیمت ارز روی هم انباشته شده و به یکباره آزاد شد، در شرایط فعلی نگران افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز نیستیم، ممکن است نوسانات محدودی مانند سایر بازارها رخ دهد اما به نظر می‌رسد بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری مردم بازار سرمایه بوده، زیرا قیمت سهام در حداقل ممکن قرار دارد و همه کارشناسان معتقدند همه سهام‌ها در کف قیمتی وجود دارد و برخی از محدودیت‌ها و مشکلات در دولت رسیدگی و تصمیم‌گیری می‌شود و روزهای خوبی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنیم و توصیه این است کسانی که علاقمند به پیشرفت و توسعه کشور هستند و منافع مناسب و عادلانه ببرند بهترین محل برای سرمایه‌گذاری بازار سهام است.

طیب‌نیا در پاسخ به سؤال دیگر فارس، مبنی بر اینکه آیا دولت با توجه به کاهش قیمت نفت بودجه ۹۴ تجدیدنظر می‌کند یا خیر؟ با توجه به بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده و قیمت‌هایی که در حال حاضر برای قیمت نفت در بازارها وجود دارد به راحتی می‌توانیم بودجه ۹۴ را مدیریت کنیم و مشکلی و نگرانی وجود ندارد.

وزیر اقتصاد گفت: لایحه بودجه این قابلیت را دارد که در شرایط کنونی کشور را بتوان با آن اداره کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150981

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر