1

ضرورت ممنوع‌الخروجی مدیرعامل «پدیده شاندیز»

  • کد خبر : 152219
  • ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷

متاسفانه در مورد خاص پدیده شاندیز به نظرم قصور مشخصی صورت گرفته و تا دیر نشده باید در جهت ممنوع‌الخروجی شخص مدیرعامل این شرکت اقدام لازم انجام شود؛ چراکه ٨٠درصد سهام شرکت به نام همین یک نفر است و سرمایه‌گذاری‌ها شامل حال ٢٠درصد دیگر می‌شود.

چند روزی می‌شود که اخبار مرتبط با پرونده «پدیده شاندیز» جنجالی به راه انداخته و بسیاری از سرمایه‌گذاران در این شرکت نگران از‌دست‌رفتن منابع مالی خود هستند. جست‌وجو در پارلمان ایران نشان از آن دارد که نگرانی درباره غیرشفاف‌بودن حساب‌های مالی این شرکت از سال‌ها پیش به مسوولان استان منعکس شده بود. از استاندار گرفته تا مسوولان اطلاعاتی، اما آن روزها گوش شنوایی نبوده و نمایندگان نیز به دلیل خصوصی‌بودن شرکت، بیش از این امکان دخالت نداشتند.

علی سبحانی‌فر، از نمایندگان خراسان به شرق می‌گوید: «سال‌هاست که دغدغه‌های جدی درباره نوع فعالیت پدیده شاندیز مطرح است، اما کو گوش شنوا. غیرشفاف‌بودن حساب‌های مالی همواره برای نمایندگان محل سوال بود و این دغدغه را با مسوولان در میان می‌گذاشتند. یکی از نمایندگان مشهد چهارسال پیش به استاندار وقت در این زمینه تذکر جدی داد اما این موضوع باز هم چندان مورد توجه مسوولان قرار نگرفت.»

پیگیری‌های «شرق» همچنین نشان داده که نماینده موردنظر نه‌تنها به استاندار که به مسوولان وزارت اطلاعات درباره غیرشفاف‌بودن حساب‌های مالی پدیده شاندیز زنهار داده و پاسخ مسوولان همیشه مبهم و غیرمستند بوده است. سبحانی‌فر به تماس‌های اخیر مردم اشاره دارد و آنهایی که نسبت به سرمایه‌گذاری و خرید سهام در این شرکت اقدام کرده بودند. یکی از آنها دو شب گذشته تلفنی با نماینده سبزوار صحبت کرده و از سرمایه‌گذاری ۶٠٠میلیون‌تومانی در پدیده گفته و دغدغه‌هایی که درباره حاشیه‌های اخیر دارد.
مسوولان امنیتی باید مسایل شرکت‌ها را رصد کنند

نماینده سبزوار می‌گوید: «مردم قرار نیست برای هر سرمایه‌گذاری‌ای دوره بیفتند و تحقیقات محلی کنند. مردم باید نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی در این سطح اطمینان خاطر داشته باشند و این کار دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی است که این مساله را مدیریت کنند. متاسفانه در مورد خاص پدیده شاندیز به نظرم قصور مشخصی صورت گرفته و تا دیر نشده باید در جهت ممنوع‌الخروجی شخص مدیرعامل این شرکت اقدام لازم انجام شود؛ چراکه ٨٠درصد سهام شرکت به نام همین یک نفر است و سرمایه‌گذاری‌ها شامل حال ٢٠درصد دیگر می‌شود.»سبحانی‌فر تاکید دارد که فروش سهام خارج از فرآیند بورس دلیل اصلی پلمب شرکت بوده و اینکه فروش سهام از مسیر همیشگی و بورس خارج شده است؛ آن هم شرکتی که نزدیک به صدهزار سهامدار دارد.
حکم قاضی مشهد برای پلمب دفاتر غیرقانونی

پیش از رسانه‌ای‌شدن مسایل پدیده شاندیز در این روزها، شورایعالی شهرسازی و معماری کشور طی برگزاری دوجلسه در تاریخ ۲۸دی ۹۲ و ۱۲ بهمن ۹۲ با اعزام نمایندگان خود دستور توقف بخش‌های اجرانشده پروژه را صادر کرد؛ پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز. همچنین قباد افشار، رییس سازمان امور اراضی طی تشکیل پرونده و ارجاع آن به شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال، ادامه ساخت این پروژه را به طور موقت و به‌دلیل انجام‌ندادن مراحل اداری و عدم‌پرداخت حقوق بیت‌المال متوقف اعلام کرد.
قاضی «غلامعلی صادقی» دادستان عمومی و انقلاب مشهد، هشتم‌دی ۱۳۹۳ از پلمب دفاتر غیرقانونی خرید و فروش سهام شرکت پدیده در مشهد خبر داد. با این حال جمع‌بندی کمیسیون اصل ٩٠ چندان نگران‌کننده نیست. آنها خبر متواری شدن پهلوان را تکذیب کرده و مثلثی از تخلف‌های این شرکت را برشمرده‌اند. حسن آذین، سخنگوی کمیسیون اصل٩٠ قانون‌اساسی از بررسی پرونده پدیده شاندیز در کمیسیون اصل٩٠ خبر داده «فروش سهام، پرداخت نکردن عوارض تغییر کاربری و شکایت وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تصرف مازاد بر واحدهای تجاری قانونی مهم‌ترین تخلفات شرکت پدیده شاندیز است.»
از ایجاد زنجانی و امیرمنصور آریای دیگر جلوگیری شود

حسن آذین گفت: به استناد قانون تجارت شرکت پدیده شاندیز نمی‌تواند به شکل سهامی عام عمل کرده و سهام بفروشد؛ در این زمینه یا باید تغییر ماهیت داده یا از طریق بورس سهامش را عرضه کند. او همچنین موضوع پرداخت عوارض تغییر کاربری و پروانه‌های صادره را از دیگر مشکلات شرکت پدیده شاندیز عنوان کرد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مطرح کرده، گویا «مشکل سوم شکایت وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تصرفات مازاد بر واحدهای تجاری قانونی از شرکت پدیده شاندیز است، به عبارتی شرکت پدیده شاندیز بیش از محدوده‌ای که به آن واگذار شده تصرفات داشته که این موضوع در کارگروه زمین‌خواری کمیسیون اصل ٩٠ در دست بررسی است.»
در شرایطی که شایعه‌ها درباره متواری‌شدن مدیرعامل پدیده شاندیز بالا گرفته، آذین به خانه ملت گفته که «مدیرعامل این شرکت اعلام کرده پیگیر کارهاست تا حق و حقوقی از مردم ضایع نشود.»
نگرانی از وضعیت ٣٠هزار سهامدار

با این حال اغلب نمایندگان خراسان از کریمی‌قدوسی گرفته تا سبحانی‌فر و دهقان‌نقندر بر فرضیه‌های دیگری از تخلف در این شرکت تاکید دارند. به ویژه سبحانی‌فر خواهان شناسایی شبکه حمایتی از پهلوان است و تاکید دارد این بار باید به موقع موضوع رسیدگی شده و از خلق بابک زنجانی و امیرمنصور آریای دیگری جلوگیری شود. یک مقام قضایی به وبگاه «تابناک» گفته که برخی از ترس ۳۰هزار سهامدار حاضر به رسیدگی دقیق به پرونده این شرکت نیستند. در دی ۱۳۹۳ دادستان خراسان رضوی دستور پلمب دفتر این شرکت تا رسیدگی به پرونده آن را صادر کرد. در قزوین نیز دفاتر این شرکت پلمب شد. محسن پهلوان، مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در آخرین مجمع عمومی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز پیوستن به بورس را منتفی دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=152219

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر