1

بعیدی نژاد:موضوعات باقی مانده مسائل سختی هستند

  • کد خبر : 157708
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱:۲۸

رئیس تیم کارشناسی کشورمان گفت: موضوعات اختلافی که اکنون باقی مانده اند موضوعات سختی هستند، اگر موضوعات ساده و کوچکی بود نیاز به این مذاکرات در این سطح نبود.

به گزارش گروه اعزامی مهر به لوزان،  حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره کننده هسته ای کشورمان در این باره که آیا تا روز یکشنبه به نتیجه می رسید؟ گفت:این امکان کاملا وجود دارد اما بستگی به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از اختلافات نسبت به لوزان یک کاسته شده است، بیان کرد: اکنون برای برخی ازموضوعات راه حل هایی به دست آمده است اما هنوز بحث های عمده ای که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد، کماکان هست.

بعیدی نژاد در پاسخ به این سئوال که موضوعات مورد اختلاف چیست بیان کرد: تحقیق و توسعه یکی از موضوعات است …

وی ادامه داد: موضوعات اختلافی که اکنون باقی مانده اند موضوعات سختی هستند، اگر موضوعات ساده و کوچکی بود نیاز به این مذاکرات در این سطح نبود.

بعیدی نژاد بیان کرد: این موضوعات ابعاد پیچیده ای دارد که تا این موضوعات حل نشود نمی توانیم بگوییم تفاهم به دست می آید.

وی در این باره که احتمال باقی ماندن اختلاف نظرها در چند روز آینده چقدر است و چطور می توانید از این مرحله در این صورت عبور کنید، گفت : این سئوال اکنون خیلی فرضی است، الان قطعا ما در این مورد فکر نمی کنیم و این سئوالی است که باید در روز آخر و وقتی که هیچ فرصتی برای مذاکرات نیست مطرح شود، اکنون فعلا همه روی حل و فصل موضوعات متمرکز هستیم.

رئیس تیم کارشناسی کشورمان در این باره که در چه بخش هایی پیشرفت داشته اید و آیا حضور وزرا می تواند تاثیر گذار باشد، بیان کرد: در مصاحبه آقای ظریف ایشان صراحتا مطرح کرد که همان طور که بارها تأکید شده این طور نیست که موضوع به موضوع جلو برویم.

وی تصریح کرد: موضوعات به خصوص موضوعات حساس به هم مرتبط هستند و الان تلاش می کنیم در برخی از موضوعاتی که هنوز راه حل به دست نیامده راه حل به دست آوریم تا بتوانیم مجموعه ای از موضوعات مهم را که دارای راه حل های مهم هستند را داشته باشیم تا بتوانیم راه حل ها برای مسائل اصلی را در قالب یک مجموعه داشته باشیم که در این صورت می توانیم بگوییم از این مرحله عبور کرده و وارد مرحله نگارش توافق شده ایم.

بعیدی نژاد در این باره که آیا تا روز یکشنبه به تفاهم خواهید رسید، بیان کرد: کاملا تامین این هدف تا روز یکشنبه امکان پذیر است و این امر بستگی به تصمیمی دارد که در سطوح سیاسی گرفته می شود.

وی ادامه داد: به خصوص معتقدیم جمهوری اسلامی انعطاف های لازم را نشان داده و اکنون طرف مقابل باید با هماهنگی که خواهند داشت تصمیم نهایی خود را بگیرند که هر چه سریعتر راه حل ها یی که درباره آن صحبت شده را نهایی کنیم.

بعیدی نژاد در این باره که به طور مشخص چه موضوعاتی مورد اختلاف است، خاطر نشان کرد : همان طور که در این چند روز شنیدیم تعدادی از مسائلی هستند که باقی مانده اند و مهم ترین آن تحقیق و ترسعه و تحریم ها است.

وی افزود: این موضوعات جزئیاتی دارد که باید به آنها پرداخته شود و برخی موضوعات دیگری نیز وجود دارد که مرتبط با این مسائل است که نمی خواهم وارد جزئیات آنها بشوم.

یعیدی نژاد تاکید کرد: همه تلاش ها اکنون مبتی بر پیدا کردن راه حل در این موضوعات است.

وی در این باره که آیا ناهماهنگی بین طرف های ١+۵ در مذاکرات این دور تأثیر گذار بوده است، گفت: این یک پروسه چند جانبه است و ما تنها با یک کشور مذاکره نمی کنیم.  بر این اساس چند کشور نیاز دارند با یکدیگر هماهنگ باشند و این موضوعی است که به ترتیبات گفتگوهای آنها باز می گردد.

رئیس تیم کارشناسی کشورمان در این باره که آیا این هماهنگی در طرف مقابل وجود دارد گفت: طبیعتا باید وجود داشته باشد. اگر ما بخواهیم به تفاهم برسیم قطعا باید این هماهنگی وجود داشته باشد و آنطور که ما مطلع هستیم گفتگوهای زیادی در سطح درون گروهی و هم در سطح ما و طرف های مقابل انجام می شود.

وی تاکید کرد : همانطوز که می دانید ما روز گذشته با ١+۵ جلسه ای برگزار کرده ایم و جلسات در همه سطوح برگزار می شود و همه در تلاش هستند راه حل ها مورد نظر پیدا شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=157708

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر