2

تأخیر ۴ ساعته پرواز هواپیمایی زاگرس/ اجرای آیین‌نامه حقوق مسافر همچنان در کما

  • کد خبر : 172785
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

پروازهای روز گذشته هواپیمایی زاگرس از مشهد به تهران با تاخیرهای دو تا چهار ساعته همراه بود و در کنار عدم پاسخگویی و ارائه خدمات مناسب سرگردانی و اعتراض مسافران را در پی داشت.

پرواز ساعت ۱۹ شماره ۴۰۷۶ هواپیمایی زاگرس روز گذشته با تاخیر چهارساعته ساعت ۲۳ و پس از اعتراضات مسافران بالاخره حرکت کرد؛ این در حالی بود که پرواز ۱۷:۳۰ نیز در ساعت ۱۹:۳۰ انجام شد و مسافران پرواز ۲۲:۳۰ نیز طبق اعلام مسئولان این پرواز با تأخیری حداقل دو ساعته روبرو بودند.

فارس/مسئولان این شرکت هواپیمایی در ساعت ۱۹ اعلام کردند که پروازشان یک ساعت و ۴۵ دقیقه تأخیر خواهد داشت اما این زمان گذشت و هیچ مسئولی برای پاسخگویی حضور نداشت. مسافران خسته و معطل در فرودگاه تنها چشمشان را به تابلوها دوخته بودند تا اینکه ساعت ۲۱:۳۰ دیگر طاقتشان طاق شد و شروع به اعتراض کردند ولی باز هم پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشد.

خبرنگار ما نیز وقتی به دفتر هواپیمایی زاگرس مراجعه کرد مسئولان این شرکت هیچ پاسخی ندادند اما یکی از پرسنل این شرکت گفت: هواپیمای پرواز ساعت ۱۹ نقص فنی داشته و کاپیتان منتظر رفع مشکل بوده است.

وی افزود: این هواپیما هفته قبل نیز دچار نقص فنی شده که در فرودگاه تعمیر شده و با تأخیر حرکت کرده است.

کارمند شرکت هواپیمایی زاگرس درباره اینکه چرا اینقدر بی‌نظمی در پروازها وجود دارد، تصریح کرد: پرواز ۱۷:۳۰ با دو ساعت تاخیر انجام شد و لذا مسافران پرواز ساعت ۱۹ نیز با پرواز ۲۲:۳۰ اعزام خواهند شد و برای پرواز ۲۲:۳۰ از تهران هواپیما فرستاده خواهد شد.

لازم به ذکر است که پروازهای این شرکت هواپیمایی در حالی با تاخیر انجام شد که پروازهای سایر ایرلاین‌ها در ساعت مقرر صورت می‌گرفت.

در این میان صندلی‌های نامناسب فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز مسافران را بیش از پیش کلافه می‌کرد و در هوای سرد مشهد این وضعیت غیرقابل تحمل بود به طوری که مسافران چهار ساعت تمام روی صندلی‌های فلزی یخ زدند و این در حالی بود که برخی مسافران با بچه‌های کوچک و شیرخوار ناگزیر به تحمل این شرایط در سالن انتظار بودند.

درهای هواپیمای پرواز ساعت ۱۹ نیز که ساعت ۲۳ حرکت کرده بود هنگامی که در تهران به زمین نشست با یه ربع تاخیر باز شد و مسافران را کاملاً عصبی کرد.

طبق قانون حقوق مشتری در تاخیر پروازها، شرکت هواپیمایی زاگرس باید به مسافران تغذیه نوع ۲ ارائه می‌داد که شامل یک وعده شام بود اما به مسافران تنها کیک، آبمیوه، شکلات و یک بسته بادام‌زمینی داده شد و در هواپیما نیز وعده شام شامل سیب زمینی همراه با نخود سبز و هویج با آبمیوه بود که البته به همراه سیب زمینی رنده شده با این مخلفات یک عدد زیتون و گوجه کوچک داده شد.

*ایرلاین‌ها باید بابت تاخیر بالای ۴ ساعت غرامت بپردازند

این گونه رفتارها با مسافران که در بسیاری از پروازها دیده می‌شود به طور قطع خلاف آیین‌نامه حقوق مسافران است.

در همین زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی در یکم اردیبهشت‌ماه ۹۴ بالاخره پس از گذشت یکسال از طرح موضوع آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی از ابلاغ آیین‌نامه پرداخت غرامت ایرلاین‌ها بابت تأخیر خبر داد.

طبق گفته‌های علیرضا جهانگیریان از این تاریخ مسافران می‌توانند براساس قانون و استناد به آن در صورت تاخیر یا تخلف ایرلاین‌ها، حقوق خود را پیگیری کنند.

شرکت‌های هواپیمایی با ابلاغیه رسمی این قانون با پرداخت غرامت و جریمه به مسافران طرف هستند و باید جریمه ناشی از خسارت وارد شده به مسافر اعم از اتلاف وقت و زمان تا کنسل شدن پرواز بعدی مسافر و هزینه رزرو هتل را بپردازند.

هر چند این پرداخت جریمه بابت موارد ذکر شده در کشورهای کوچک و بزرگ دنیا از ابتدایی‌ترین حقوق مسافران هنگام تاخیر در انجام پرواز است اما به نظر می‌رسد با اجرایی شدن همین حداقل‌ها هم فاصله زیادی داریم.

*جزییات آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی

آیین‌نامه حقوق مسافران در بخش حمل‌و‌نقل هوایی به سه بعد حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز می‌پردازد، طبق گفته رییس سازمان هواپیمایی این آیین‌نامه در راستای حمایت از مسافران تنظیم شده است.

طبق آیین‌نامه ابلاغ شده شرکت‌های هواپیمایی باید بابت تاخیر بالای چهار ساعت بخشی از بهای بلیت را به‌ عنوان خسارت به مسافران پرداخت کنند و تاخیرهای زیر دو ساعت، دو تا چهار ساعت و بالای چهار ساعت مشمول خسارت می‌شود.

همچنین در صورت تاخیر پروازی بالای چهار ساعت ایرلاین‌ها باید بخشی از بهای بلیت را به‌عنوان خسارت به مسافران پرداخت کنند و در پروازهای ابطالی نیز مشخص شده که براساس آن اگر ۲۴ ساعت قبل از پرواز ابطالی در پروازها داشته باشند ایرلاین‌ها باید به مسافران خسارت بپردازند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=172785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر