2

منطقی: آلمانی‌‌ها دو سال دیگر و آمریکایی‌‌ها چهار سال دیگر به خودروسازی ایران می‌‌آیند

  • کد خبر : 173756
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

مدیرعامل اسبق ایران خودرو افزود: از نظر دادن فناوری‌ها به ما، پژو نسبت به رنو خیلی دست و دلبازانه‌تر عمل کرد/ تمام ادبیات موجود در ایران‌خودرو پژویی است/ فولکس هم قرار است وارد صنعت خودرو ایران شود

تجارت فردا نوشت:

منوچهر منطقی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته درباره ادامه همکاری صنعت خودرو ایران با پژو گفت: درست است که پژو در طول سال‌ها حضور خود در ایران سرمایه‌گذاری نکرد، ولی با یک روش دیگر سرمایه آورد و آن سرمایه فنی بود. مثلاً در پروژه ۲۰۶ صندوقدار پژو سرمایه فنی در اختیار ما گذاشت و قصد داشت در مدل‌های بعدی خود در ایران نیز کار را انجام دهد، یعنی فناوری‌اش را در اختیار ما قرار بدهد.

منطقی تصریح کرد: در قرارداد با رنو، پیشرفتی در فناوری خودروسازی کشور رخ نداد و پژو در کل بهتر از این شرکت در ایران کار کرده به همین خاطر است که تمام ادبیات موجود در ایران‌خودرو پژویی است.

او گفت: نمی‌گویم مدیون پژو هستیم، اتفاقاً پژو مدیون ماست. منتها می‌خواهم بگویم از نظر دادن فناوری‌ها به ما، پژو نسبت به رنو خیلی دست و دلبازانه‌تر عمل کرد.

مدیرعامل پیشین ایران خودرو افزود: اینکه پژو در قالب جوینت ونچر، سرمایه به ایران بیاورد، بد نیست اما این نکته را باید در نظر داشت که پژو به صورت نقدینگی، سرمایه به ایران نخواهد آورد.

منطقی افزود: فرهنگ کاری ایران‌خودرو با پژو عجین شده و بنابراین می‌توانیم بگوییم این خودروساز فرانسوی گزینه محتمل برای شراکت با خودروساز اول کشور است. البته می‌توان در کنار پژو به سایر گزینه‌ها نیز فکر کرد و با آنها مذاکره انجام داد، چون همان‌طور که گفتم، در حال حاضر قدرت چانه‌زنی خودروسازان کشور بسیار بالا رفته است.

‌او در پاسخ به این پرسش که شریک تجاری بعدی صنعت خودرو ایران از کدام کشور خواهد آمد؛ گفت: گفته می‌شود که فولکس هم قرار است وارد صنعت خودرو ایران شود که اگر این اتفاق بیافتد دست کم دو سال زمان خواهد برد. آلمانی‌ها هم مثل فرانسوی‌ها سابقه حضور در خودروسازی ایران را داشته‌اند، مثلاً همین ایران‌خودرو، بنز رامونتاژ می‌کرد. به همین خاطر آمدن خودروساز آلمانی دیگری مانند فولکس به ایران محتمل است.

منطقی درباره ورود خودروسازان آمریکایی به ایران اظهار کرد: به نظرم آمریکایی‌ها هم می‌آیند، منتها با تاخیر نسبت به خودروسازان آلمانی. اگر قرار است آلمانی‌ها مثلاً دو سال دیگر راهی ایران شوند، خودروسازان آمریکایی چهار سال دیگر خواهند آمد.

مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو درباره سرنوشت همکاری صنعت خودرو ایران با خودروسازان چینی گفت: ما قبلاً می‌خواستیم با چینی‌ها در ایران‌خودرو کار کنیم و آنها قرار بود با خود سرمایه و مدل‌های جدید بیاورند که نشد. الان هم می‌توان با چینی‌ها کار کرد و اتفاقاً چون قدرت چانه‌زنی ما بالا رفته، می‌توان از خودروسازان چینی امتیاز گرفت.

او گفت: مثلاً می‌توانیم در بخش طراحی محصول با چینی‌ها کار کنیم، چون آنها چند سال است که در این زمینه مشغول فعالیت هستند. به نظرم می‌توان با چینی‌ها کار کرد و محصولات دارای فناوری روز آنها را به کشور آورد و حتی این فناوری را به قطعه‌سازان داخلی نیز منتقل کرد.

منطقی افزود: اگر مسیر درستی در همکاری با آنها تعریف کنیم، حتماً می‌توانند همکار خوبی باشند. نکته اینجاست که چینی‌ها در این سال‌ها درجا نزده‌اند و پیشرفت کرده‌اند و اتفاقاً با استراتژی دقیقی جلو رفته‌اند. چینی‌ها اول قیافه را درست کردند و بعد محتوا را، از همین‌رو معتقدم آنها می‌توانند در صورت انتخابی درست، شریک مناسبی باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=173756

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. خدا وکیلی رو هم چیز خوبیه.آقای منطقی در طی سالیان زیادی پرچم دار تولید خودرو ،تمام حیثیت فنی و صنعت ایران خودرو را زیر سوال برد. حالا هنوز افاضات میفرمایند.هنوز در رویای لفت و لیس بیشتر با چین می باشد. بابام جان فرصتی را هم برای مطالعه بگذار تا بدانی در دنیای خودرو چه خبره و داره به چه سمتی پیش میره

  2. مدیریت بظاهر دولتی ایرانخودرو و ارتباط معاون صنعت نعمت زاده با این شرکت بعنوان رئیس هیات مدیره واستفاده از جایگاه حقوقی دولت در رتق و فتق موارد اجتماعی ایرانخودرو و مصونیت در برابر الزامات زیست محیطی و ایمنی سرنشینان و مصرف سوخت ووووومصیبتی است که در قبال دریافت پاداش مدیران صنعت از این شرکت به سر مردم میاید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]