3

استراتفور: آمریکا و آل سعود قدرت مقابله با ایران را ندارند

  • کد خبر : 17593
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۸:۵۴

مرکز تحقیقات اطلاعاتی و امنیتی استراتفور با وجود اذعان به کینه توزی عربستان سعودی علیه ایران تاکید کرد رژیم ریاض در موقعیت ضعف قرار دارد و در وضعیتی نیست که بتواند با جمهوری اسلامی درگیر شود. این اتاق فکر آمریکایی در ارزیابی تحلیلی خود خاطرنشان کرد: مقامات سعودی با تنگنا در رابطه با ایران روبرو […]

مرکز تحقیقات اطلاعاتی و امنیتی استراتفور با وجود اذعان به کینه توزی عربستان سعودی علیه ایران تاکید کرد رژیم ریاض در موقعیت ضعف قرار دارد و در وضعیتی نیست که بتواند با جمهوری اسلامی درگیر شود.
این اتاق فکر آمریکایی در ارزیابی تحلیلی خود خاطرنشان کرد: مقامات سعودی با تنگنا در رابطه با ایران روبرو هستند و با وجود حمایت های آمریکا، گزینه های محدودی علیه ایران را دارند. عربستان با نوعی کابوس در خلیج فارس مواجه است. آمریکا تا پایان سال به طور کامل نیروهای نظامی خود را از عراق خارج می کند و هر تعداد نیرویی که آمریکا سعی دارد پس از ضرب الاجل تعیین شده در عراق باقی گذارد به اندازه ای نخواهد بود که هیچ کشوری را متقاعد کند آمریکا خواهد توانست مانع از ظهور ایران به عنوان قدرت مسلط و حاکم در منطقه خلیج فارس شود. این در حالی است که آمریکا هنوز دچار آشفتگی است، ترکیه همچنان گام های نخست ظهور خود را پشت سر می گذارد و ایران نیز کماکان در موضع برتر قرار دارد. در حقیقت سعودی ها بسیار نگرانند که خلأ قدرت ناشی از خروج آمریکا از منطقه از سوی ایران پر شود.
استراتفور می نویسد: هدف اصلی راهبردی ایران متقاعد کردن آمریکا و عربستان سعودی مبنی بر این است که هیچ گزینه ای بهتر از سازگاری با تهران وجود ندارد. این گزینه عبارت است از مذاکره به نفع ایران و پذیرش اقتدار منطقه ای تهران؛ چیزی که ایران قرنها برای دستیابی به آن تلاش می کند.
در ادامه گزارش موسسه استراتفور آمده است: آمریکا هیچ منبعی در اختیار ندارد تا به مقابله با ایران اختصاص دهد و یا حتی وارد رویارویی نظامی با ایران شود. در فضای شکننده اقتصاد جهانی امروز، گزینه ایران برای مین گذاری و بستن تنگه هرمز، جایی که روزانه ۴۰درصد حجم مبادلات دریایی جهان از آنجا گذر می کند، همچنان یک عامل بازدارنده قوی محسوب می شود. کاخ سفید در تشریح چگونگی مقاصد خود برای پاسخگویی ایران به خاطر اتهام توطئه ترور سفیر عربستان، بر افزایش تحریم ها علیه ایران تاکید دارد، اما آشکار شده که ایران راههایی برای فرار از تحریم ها خواهد یافت و به مبادلات بازرگانی روزمره خود با شرکت های زیادی که به دنبال حداکثر کسب سود از مبادله تجاری با ایران هستند ادامه خواهد داد. فقدان گزینه برای آمریکا به عنوان کفیل اصلی امنیت عربستان سعودی به معنای آن است که ریاض نیز در محیط فعلی از گزینه های اندکی در برابر ایران برخوردار است.
گزارش استراتفور می افزاید: مهمترین نگرانی عربستان درباره درگیری نظامی، هراس از پاسخ پنهان ایران در بخش ساحلی شرقی شبه جزیره عربستان است. عربستان در حال حاضر از شرایط وخیم بحرین احساس نگرانی می کند و از آن بیم دارد که گسترش این ناآرامی ها، به استان نفت خیز الشرقیه کشیده شود. توانایی ایران تنها به حضور در لبنان و عراق محدود نمی شود. به سود عربستان است که القا کند از حمایت آمریکا برخوردار است اما با این حال، واقعیت ها و شرایط موجود آشکار می کند عربستان تا چه حد در تلاش برای فشار علیه ایران محدودیت دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17593

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]