1

انتقاد از بی توجهی به پژوهش در توسعه کشور / بدون تحقیقات در هیچ زمینه ای موفق نمی شویم

  • کد خبر : 177082
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۸:۱۹

رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پژوهش و تحقیقات مهمترین مسئله برای توسعه کشور است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و برنامه ریزان به این مسئله توجه کمی دارند.

به گزارش افق نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه شاخص پژوه، دکتر حسن غفوری فرد پیش از ظهر امروز در اولین روز از هفته پژوهش در مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص پژوه، در جمع اساتید و پژوهشگران این پژوهشگاه با تاکید بر اینکه پژوهش در همه جوامع ضرورت توسعه است اظهار کرد: پژوهش و تحقیقات مهمترین مسئله برای توسعه کشور است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و برنامه ریزان به این مسئله توجه کمی دارند.
وی در ادامه به مثالی درخصوص اهمیت پژوهش و تحقیقات درتوسعه اشاره کرد و گفت: براساس بررسی که از میان یک هزار شرکت جهانی در اواخر دهه ۹۰ صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که شرکتی که بیشترین اعتبارات را در زمینه تحقیقات انجام داده، بیشترین فروش رانیز داشته است، به گونه ای که شرکت وستینگهاوس با ۷٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات، پرفروش ترین شرکت نیز شناخته شده و این در حالی است که بودجه تحقیقاتی کشورمان در آن زمان ۲۰۰ میلیون دلار بوده که این مبلغ نیز بیشتر صرف هزینه های سخت افزاری و زیر ساخت ها می شده است.
غفوری فرد در ادامه با تاکید بر اینکه با افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، علاوه بر توسعه صنعت و آموزش و تکنولوژی، ابتکار و خلاقیت نیز شکوفا می شود ادامه داد: جای تاسف است که در دانشگاه های ما اگر زمانی سیب زمینی غذا کم شود همه متوجه می شوند، ولی کسی یا کسانی چندان گلایه ای از کاهش بودجه پژوهشی دانشگاه ها ندارند.
این استاد دانشگاه بر ضرورت مطالبه گری نخبگان و دلسوزان برای دست یابی به توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: در هشت سال گذشته دولت نهم و دهم ییش از ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته ایم که این رقم معادل تمام مبلغ استخراج نفت ایران از ابتدا تاکنون بوده است ولی متاسفانه نتوانستیم در مسیر توسعه کشور گام برداریم.
وی از افت اقتصادی کشور در سالهای اخیر انتقاد کرد و گفت: در این وضعیت انتظار از دانشگاهیان و پژوهشگران بیش از گذشته است و ضروری است این افراد فعالانه تر در این میدان وارد شوند.
غفوری فرد در ادامه به عوامل موثر بر توسعه اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته معادن و ذخایر طبیعی ۲۰ درصد در توسعه نقش دارند، علاوه بر این ۱۶ درصد از دلایل توسعه به سخت افزار باز می گردد و این در حالی است که بیش از ۶۴درصد از مولفه های توسعه مربوط به مغزافزار یعنی نیروی انسانی است و لذا هر چه یک کشور توسعه یافته تر شود، این نقش نیروی انسانی است که در توسعه آن کشور بیشتر می شود.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی رفع معضل بیکاری را امری حیاتی برای جامعه برشمرد و گفت: از جمله آفات افزایش بیکاری در جامعه، افزایش اعتیاد وسرقت است و کمترین اثر آن ایجاد افسردگی در جوانان است، از این رو باید با تلاش در مسیر توسعه دانایی محور، نسبت به کاهش ایم معضل گام جدی برداشته شود.
وی در پایان بر ضرورت توسعه بر محور اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و گفت: در فرآیند اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی نقش بی بدیلی را ایفا می کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=177082

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]