به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه شاخص پژوه، دکتر محمد علی فقیه پیش از ظهر امروز در اولین روز از هفته پژوهش در مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص پژوه، در جمع اساتید و پژوهشگران این پژوهشگاه، آموزش را راهی برای رسیدن به تجربه و تحقیق دانست و گفت: مدیریت دانش حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید تلاش کنند که علم را به عمل مبدل سازند.
وی بر ضرورت تغییر منابع انسانی به سرمایه انسانی تاکید کرد و گفت: برای توسعه پژوهش باید از مدارس شروع کنیم و از آنجایی که خلاقیت در کودکان امری مهم است، باید تحقیق و پژوهش را از همین سنین آموزش داد.
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد سازمانهای دانش بنیان را برای شرایط فعلی اشتغال ضروری برشمرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم که فرزندانمان شخصیتی کارآفرین بار بیایند و چندان به دنبال استخدام در ادارات دولتی نباشند و علاوه بر این تلاش کنیم تا از علم تولید ثروت کنیم.
وی علم بدون منفعت را علمی ناقص دانست و اظهار کرد: تبدیل ایده به پدیده و ایده به محصول امر مهمی است و همه ما باید تلاش کنیم که پژوهشگران را افزایش داده و در این بخش رونق ایجاد کنیم.
دکتر فقیه تعداد پژوهشگران موجود در کشور را ۸۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته از هر یک میلیون نفر،۵۰ هزار نفر پژوهشگر دارند و باید تلاش کنیم که این تعداد را افزایش دهیم.
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در یک دهه اخیر شتاب تولید علم در کشور از رتبه ۴۸ به ۱۶ رسیده و این در حالی است که دانشمندان در کشورهای کمتر توسعه یافته تولید علم کمی دارند و لذا، برای نیل به اهداف خود به سایر کشورهای سفر می کنند و در نهایت غنای علمی آن مناطق را موجب می شوند.
دکتر فقیه حرکت دانشگاه ها به سمت پژوهش محوری را امری میمون و مبارک برشمرد و ادامه داد: علم اموزی جدید، پژوهش محوری و تولید ثروت از علم از جمله مواردی است که همه به آن اذعان دارند.
وی بر ضرورت کاهش فاصله دانشگاه ها با مراکز کسب و کار تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم با علم اموزی واقعی، گامی برای توسعه علم در کشور برداریم.
پژوهش باید از مدارس ابتدایی آغاز شود/ مدیریت دانش حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است
مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مدیریت دانش حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است و پژوهش باید از مدارس ابتدایی آغاز شود/ مدیریت دانش حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است