3

رمزگشایی از یک برکناری جنجالی/ چرا «صادق صبا» از بی‌بی‌سی اخراج شد؟

  • کد خبر : 179112
  • ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸

بر اساس تجربه برخورد قضائی با جنایات جنسی سویل پس از مرگش، انتظار می‌رود که پس از مرگ صادق صبا، پرونده فساد اخلاقی و مالی او منتشر شود و یا اینکه پرونده وی در کنار انبوه جنایات چهره‌های مشهور در انگلیس، بایگانی و دفن خواهد شد!؟

به گزارش سرویس سیاسی جـام نیوز، بنگاه خبرپراکنی بریتانیا که ماموریت جهانی خود را در قالب چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی و فعالیت گسترده‌ای در اینترنت و شبکه های اجتماعی دنبال می‌کند، در سال ۲۰۱۱ یکی از حاشیه های پر هیاهو در نیم قرن اخیر را با رسوایی و جنایات جنسی “جیمی سویل” (Jimmy Savile) مجری مشهور بی بی سی پشت سر گذاشت.
این شبکه انگلیسی که در سایه حمایت ها و هدایت های ملکه بریتانیا و از منبع درآمدی عوارض سالانه شهروندان انگلیسی فعالیت جهانی دارد، بیش از چهار دهه این چهره مشهور را در خود با عناوینی چون گویندگی رادیو و مجری برنامه های تلویزیونی جای داده بود.
این مجری پر سر و صدا که مورد حمایت مستقیم ملکه بریتانیا و مفتخر به دریافت نشان “شوالیه” از مارگارت تاچر” نخست وزیر بریتانیا، بود، سرانجام در سال ۲۰۱۱ درگذشت و ابعاد جدیدی از زندگی حرفه‌ای! او در پی افشا شدن برخی اسناد و اتهامات وی منتشر شد.

 
تحقیقات پس از مرگ سویل نشان داد که وی در طول چندین دهه فعالیت در بی بی سی و همچنین زمانی که به بیمارستان‌های دولتی انگلیس دسترسی داشته، به آزار جنسی بیماران و کارکنان این بیمارستان‌ها پرداخته است. قربانیان او از پنج تا ۷۵ سال سن داشته‌اند. یکی از تکان‌دهنده‌ترین این اتهامات، سوءاستفاده جنسی او از یک کودک ١١ ساله در حال مرگ در بیمارستان بود.
ابعاد گسترده رسوایی جنسی این مجری سرشناس بی بی سی برای مدیران این شبکه به حدی شرم آور بود که مدیر کل شبکه جهانی بی بی سی بعد از تحقیقات اولیه از پرونده سویل، از قربانیان جنایات جنسی او عذرخواهی کرد. اما رسوایی جنسی مجری مشهور به عذرخواهی مدیر کل بی بی سی ختم نشد و انتشار خبر استعفا و برکناری تعدادی از سردبیران و مدیران بخش های مختلف این شبکه و در نهایت استعفای و کناره گیری “جورج انتویسل” رییس بی بی سی بخش دیگری از این ماجرا بود تا گستردگی ابعاد فشارهای موجود روی بی بی سی آشکارتر شود.
در چنین فضایی که پای اعتماد مردم بریتانیا به بی بی سی در میان بود، تحقیقات مختلفی از جمله توسط خود بی بی سی در جریان افتاد  تا ابعاد و جزییات این رسوایی مشخص شود. در همین راستا نیز “دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس در واکنش به این رسوایی بزرگ، با اشاره صریح به وسعت نگرانی‌ها گفته بود: «همه ما شوکه شده ایم، ملت شوکه شده است».
انتقادات گسترده ای از سوی مسئولان انگلیسی و همچنین برخی مدیران ارشد بی بی سی مطرح شد:
“تریزا می” وزیر کشور بریتانیا ضمن استقبال از استعفای مدیر بی بی سی، گفت: «این سازمان بزرگ اکنون باید تلاش کند که اعتماد از دست رفته مردم را مجددا کسب کند.»
“کیم هاولز” معاون پیشین وزارت فرهنگ و رسانه ها گفت: «متاسفانه فرهنگ حاکم در راس بی‌بی‌سی فرهنگی خودبین، مغرور و گسسته از واقعیت است.»
چندی بعد بی بی سی در سندی سازمانی، “خصوصیات رفتار در بی‌بی‌سی” را اعلام کرد که در آن با اغماض زیاد اشاره شده که «موارد آزار جنسی در بی بی سی نادر است ولی موارد فشار و زورگویی بسیار فراگیرتر بوده است».

 
در این سند سازمانی که “احترام در محل کار” نام دارد، بی بی سی گفته است که «سیاست های خود را بازبینی و بندهایی از قراردادها که افراد را از افشای بدرفتاری در داخل بی بی سی منع می کند، حذف خواهد کرد تا کارکنان بی بی سی بتوانند راحت تر مشکلات خود را بازگو کنند.»
در پی انتشار این گزارش ۸۰ صفحه‌ای که در پی افشای رسوایی “جیمی سویل” تهیه شده بود، “تونی هال” مدیر کل بی بی سی اعلام کرد که زورگویی “به هیچ وجه نباید تحمل شود.” او درباره این گزارش گفته بود که خواندن بخش هایی از این گزارش “معذب کننده” بوده است.
تونی هال ذکر کرده بود که: «من فرهنگی را می خواهم که در آن افراد احساس کنند که می توانند نگرانی های خود را مطرح کنند و اطمینان داشته باشند که به شیوه ای مناسب به این نگرانی ها رسیدگی می شود.» و این نشان از آمار بالای مفاسد اخلاقی در بی بی سی بود که در پرونده جیمی سویل و … تنها بخشی از از آن فاش شده است.

 
بعد از این افتضاح بزرگ در بنگاه خبرپراکنی بریتانیا و فشار دولت و افکار عمومی بر این شبکه انگلیسی -که بنا بر اظهارات مدیران بی بی سی در طول ۵۰ سال گذشته بر این شبکه بی نظیر بوده است- اخباری مبنی بر تغییر نگرش نسبت به مدیریت در بی بی سی بر روی خروجی این شبکه قرار گرفت که”بررسی فرهنگ سازمانی در بی بی سی”، “عزم جدی برای حل معضل زورگویی در محل کار توسط مدیران این شبکه” و “تغییر ساختار در بی بی سی” بخشی از این تغییر نگرش در مدیریت بی بی سی بود.

 
حواشی به وجود آمده از فسادهای اخلاقی”صادق صبا” رئیس بخش فارسی شبکه بی بی سی (که نام اصلی ولی “صادق صادقی‌نژاد” می‌باشد و سابقه فعالیت وی در بی بی سی که از بیست سال تجاوز می‌کند) منجر به رسوائی دیگری برای بنگاه خبری بی بی سی شد و تا برکناری این چهره جنجالی بی بی سی پیش رفت.
انتشار گسترده خبر تجاوز صادق صبا به یکی از مجریان زن بخش فارسی شبکه بی بی سی در سال ۱۳۹۰ که رسوایی بزرگ دیگری را برای این شبکه به بار آورده بود در کنار حواشی دیگر حضور صادق صبا در بی بی سی، باعث شد تا امروز ۲۲ دیماه صادق صبا از ریاست بی بی سی فارسی برکنار شده و “رزیتا لطفی” جایگزین آن گردد.
اما وسعت انتشار خبر تجاوز صبا به مجری زن شبکه تحت مدیریتش، و همچنین سکوت سنگین هر دو که در این ماجرا تا آنجا پیش رفت که علاوه بر رسانه های وابسته به منافقین، سلطنت طلب‌ها و دیگر جریانات معارض، روزنامه دولتی “گاردین” (Guardian) و دیگر مطبوعات خارجی، مجبور به انتشار این خبر شدند و خبر دادند که این مجری زن از شبکه بی بی سی حذف شده است.
 

صادق صبا - پونه - نفیسه

در برنامه “نوبت شما”  نیز یکی از مخاطبان بی بی سی فارسی پس از لحظاتی در حال بیان ماجرای این تجاوز بر روی آنتن زنده بود که مجری برنامه مذکور بلافاصله سخنان آن مخاطب را قطع و با تائید ضمنی این ماجرا، تاکید کرد که «مجبوریم به خاطر رعایت حال آن مجری! چنین تماس هایی را قطع کنیم».

بر اساس گزارش‌هایی که پایگاه‌های خارجی همان موقع منتشر کردند، طبق آخرین بررسی‌های اینترنتی در مورد عدم حضور چندین باره “پونه  قدوسی” در برنامه های شبکه بی بی سی طی روزهای بعد از انتشار خبر، و همچنین سکوت و عدم واکنش خانم قدوسی به این خبر در صفحه فیس‌بوکش، صحت خبر تجاوز صادق صبا مدیر بخش فارسی بی بی سی به این مجری زن را تائید کرد.
قرابت رفتاری صادق صبا -که اتفاقا مورد حمایت ملکه انگلیس می باشد- با جیمی سویل دیگر چهره سرشناس بی بی سی، در سوء استفاده از کارمندان باعث شد تا پونه قدوسی مجری قدیمی و حرفه‌ای برنامه نوبت شما که پرمخاطب‌ترین برنامه بی بی سی فارسی به شمار می‌رود، به دستور صادق صبا اخراج و “نفیسه کوهنورد” خبرنگار شبکه بی بی سی در ایام نوروز از ترکیه به لندن خوانده شود تا به عنوان طعمه جدید رئیس بی بی سی فارسی، ویژه برنامه نوروزی را اجرا کند.
رقصیدن صادق صبا در آخر ویژه برنامه نوروزی فقط با یک نفر و آن هم نفیسه کوهنورد، که در پی آن و پس از گذشت چند ماه قرار دادن کوهنورد در برنامه نوبت شما به عنوان جایگزین پونه قدوسی، نه تنها در پشت پرده بلکه در جلوی دوربین، گذاره “طعمه جدید صادق صبا” را تقویت کرد که این موضوع از دید رسانه‌ها مخفی نماند.

 

 

دیری نگذشت که خبر تجاوز صادق صبا به نفیسه کوهنورد باعث شد تا وی پس از مدتی که اجرای برنامه نوبت شما به او واگذار شده بود، مجبور به خداحافظی با بی بی سی فارسی شد و دومین قربانی زن صادق صبا به دفتر بیروت این شبکه در لبنان منتقل شود.

 
در همین راستا پس از قرار گرفتن خبر تجاوز “سیاوش اردلان” مجری پیشین برنامه نوبت شما به یکی دیگر از مجریان زن بی بی سی فارسی به نام “فرن تقی زاده” که از محبوبیت در بین مخاطبان این شبکه برخوردار بود، بر روی خروجی برخی سایت های خبری، این اردلان بود که با اخراج از نوبت شما و جای گرفتن در رادیو فارسی بی بی سی برگ دیگری از مناسبات غیراخلاقی و فحشاء در بی بی سی فارسی را رقم زد.

سریال رسوایی اخلاقی در شبکه تحت مدیریت صادق صبا به مجریان افغانی این شبکه کشیده شد. افشاگری یک منبع افغانی از  فساد اخلاقی “ناجیه غلامی” طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷  میلادی که دوره‌های آموزشی را تحت نظر بی‌بی‌سی در کابل، ‌ترکیه و لندن می‌گذرانده، با افرادی به نام‌های مهرداد، حسین مزاری و بهروز آفاق (عنصر بهایی که تعدادی از کارکنان بی بی سی فارسی را بهایی کرد) روابط غیراخلاقی برقرار کرد.
این رسوایی موجب جدایی همسر “ناجیه غلامی” مجری زن افغانی از وی شد. منابع خبری علت این جدایی را افراط در روابط ناسالم و غیر اخلاقی ناجیه با شماری از کارکنان شبکه بی‌بی‌سی فارسی اعلام کردند.

 
“زهره امیر ابراهیمی” بازیگر ایرانی که انتشار فیلم رسوایی اخلاقی او در اینترنت باعث شد تا به صورت غیرقانونی از کشور خارج شود، چند ماهی به عنوان خبرنگار رسمی شبکه بی‌بی‌سی فارسی در این شبکه فعالیت داشت. تنها چند هفته پس از فعالیت او در بی‌بی‌سی فارسی خبری مبنی بر رابطه پنهانی وی با یکی از مجریان این شبکه و همچنین انتشار تصویری از امیرابراهیمی و کوهنورد در یک پارتی شبانه، امیرابراهیمی را نیز به جمع قربانیان جنسی بی‌بی‌سی فارسی روانه کرد تا پس از مدت کوتاهی با بی بی سی خداحافظی کند.

افتادن تشت رسوائی بی بی سی فارسی در پی فساد اخلاقی و تجاوز در بین مدیران و مجریان این شبکه سلطنتی، صدای “فرح پهلوی” و “شهرام همایون” و دیگر عناصر سلطنت‌طلب و اپوزیسیون را نیز درآورد. “شهرام همایون” مدیر و مجری شبکه سلطنت طلب “کانال یک” در وب‌سایت شخصی خود در این‌باره نوشت: «به نظر من افرادی مثل صادق صبا و مسعود بهنود که برای به دست آوردن مناصبی در بی‌بی‌سی فارسی، دست از عقاید خود برداشتند و بهایی شدند، نان به نرخ روزخور و فاحشه فکری هستند».

تکرار رسوایی جیمی سویل در بی بی سی فارسی با ریاست و محوریت صادق صبا در حالی روی داد که این دو چهره قدیمی و سرشناس بی بی سی (جیمی سویل و صادق صبا) هر دو در سایه حمایت های مولوکانه ملکه انگلیس، به سوء‌استفاده جنسی از کارمندان خود شهره هستند.

 
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که علی‌رغم فشار دولت “دیوید کامرون” بر بی بی سی بر سر بودجه این شبکه که منجر به تعطیلی بخش های مختلفی از بی بی سی و اخراج کارمندان این شبکه شد، همه ساله بودجه بخش فارسی بی بی سی به ریاست صادق صبا افزایش داشته است.

 

 

صادق صبا ملکه انگلیس
ابراز ارادت صادق صبا به ملکه انگلیس در جریان بازدید از ساختمان جدید بی بی سی

 
همکار و دوست قدیمی صادق صبا که هم اکنون مدیریت میدانی جذب نیرو در شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی بر عهده دارد، از چهره های شناخته شده بی بی سی است. “مسعود بهنود” عامل چندجانبه‌ای که از یک طرف نزدیکی گفتمانی خود با جریانات سیاسی حامی غرب در ایران را حفظ کرده و از طرف دیگر خدمت به ملکه انگلیس را با رصد و جذب شاه مهره‌های فعال در رسانه‌های زنجیره‌ای ایران را برعهده دارد.
بر اساس یکی از اسناد ویکی‌لیکس برخی فعالان ستاد میرحسین موسوی در فتنه ۸۸، تنها به واسطه درخواست سپاه پاسداران از آنها برای ادای توضیحات از ایران فرار کرده و در گفت‌وگو با افسر میز ایران سفارت آمریکا در ترکیه، تاکید کرده‌اند افرادی همچون “فاطمه شمس” همسر سابق جلایی‌پور و وابسته به سازمان  MI6و مسعود بهنود از بی‌بی‌سی، نقش واسطه اطلاعاتی جریان داخلی با خارج از کشور را برعهده داشته‌اند.

زنجیره “تطمیع، جذب و قربانی کردن” عناصر فعال رسانه‌ای در مطبوعات زنجیره‌ای ایران با شناخت نقش بهنود و صادق صبا در بی بی سی قربانیانی چون “پونه قدوسی” و “نفیسه کوهنورد” و … را  داشته است.

 
حال که سال‌ها جنایت و فحشاء “جیمی سویل” را به نام فعالیت حرفه‌ای و با حمایت های ملکه انگلیس و مسئولان ارشد دولتی بریتانیا، به یکی از رسوایی هایی بزرگ بی بی سی در قرن اخیر تبدیل شد، پای دیگر افراد و نهادهای انگیسی به این پرونده باز شده است.

 
بر اساس گزارش رسانه های انگلیسی، پلیس این کشور یکی از متهمان پرونده فساد سویل می باشد. پلیس لندن متهم است که در مدت پنجاه سال فعالیت تلویزیونی سویل با “اهمال”،”مماشات” و “همکاری با وی عامل مصونیت او بوده است.
همچنین وب سایت بی بی سی در این باره نوشت: «مطابق اسنادی که به تازگی منتشر شده است مقام‌های ارشد به مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا، درباره پیامدهای احتمالی اعطای لقب شوالیه‌ به جیمی سویل، مجری تلویزیونی، هشدار داده بودند. با این حال تاچر پیگیر “شوالیه‌گری” سویل بوده و برای این امر چانه‌زنی کرده بوده تا از این مجری تلویزیونی به خاطر کارهای خیریه‌اش تقدیر شود.»
مصونیت جیمی سویل با حمایت های بی دریغ ملکه انگلیس، نخست وزیر و مسئولان دولتی، پلیس بریتانیا و مدیران ارشد بی بی سی را از اصلی‌ترین دلایل سکوت در برابر جنایات سویل در طول نیم قرن می‌توان دانست. سکوتی که پس از مرگ او شکسته شد و عقوبتی را برایش به دنبال ندارد. سکوتی که این روزها نسبت به مفاسد رئیس بخش فارسی بی بی سی در جریان است و مصونیتی را برای ادامه فسادهای اخلاقی و مالی‌اش به وجود آورده است.

 

جیمی سویل مارگارت تاچر
جیمی سویل در کنار مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا

 
اما با توجه به تغییرات و بازنگری‌های انجام شده در بی بی سی که پس از رسوایی بزرگی که جیمی سویل برای شبکه سلطنتی انگلیس به بار آورد، انتظار می‌رفت که رفتار مشابه سویل با صادق صبا و تکرار جنایات جنسی او در بخش فارسی بی بی سی از دید مدیران ارشد این شبکه، پلیس انگلیس و نخست وزیر این کشور، به دور نمی‌ماند.

 

از این رو جام نیوز در هفته گذشته در خبری که بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع مطلع در انگلیس به دست آورده بود، مطلع شد که صادق صبا در هفتمین سال ریاست خود، آخرین روزهای کاری‌اش را در رسانه دولتی انگلیس سپری می‌کند.
بر اساس تجربه برخورد قضائی با جنایات جنسی جیمی سویل پس از مرگش، انتظار می‌رود که پس از مرگ صادق صبا، پرونده فسادهای اخلاقی و مالی او و هم‌دستانش منتشر شود و یا اینکه پرونده صادق صبا، در کنار انبوه جنایات چهره‌های مشهور در انگلیس، بایگانی و دفن خواهد شد!؟

 

بی تردید افشای پرونده فسادهای صبا همچون سویل (که از تلویزیون خصوصی “آی تی وی” پخش شد) به رسوایی دیگری برای بی بی سی تبدیل می شود و در محاکم قضائی و افکار عمومی انگلیس جنجال ساز خواهد شد!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=179112

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]