4

دلال نیستم؛ معترضان خرید هواپیمای “نو” دلالند

  • کد خبر : 180603
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

اگر مشخص شود هر کسی حتی بنده، از ایرباس پول گرفته، معامله باطل خواهد شد و ایرباس هم صدمیلیون دلار جریمه می‌شود؛ از ایرباس تعهد گرفتیم

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، اعتراض برخی نسبت به واردات هواپیمای نو در روزهای اخیر را ناشی از حذف دلال بازی در قرارداد های اخیر خرید هواپیما دانست و اعلام کرد که در سالیان اخیر، معاملات خرید و واردات هواپیما توسط همین دلالها صورت می گرفته است.
از قرار معلوم، تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از ۱۰٫۵  میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی به فرانسه به امضا رسیده است.
“اصغر فخریه کاشان” در گفتگو با نسیم آنلاین، افزود: صدها دلال در کشور با افراد مختلف  تماس گرفته اند و اعتراض این عده از افراد برای خرید هواپیمای نو، به دلیل حذف دلال بازی ها بوده زیرا درهواپیمای نو قیمت‌ها کاملا مشخص بوده، اما در هواپیمای کهنه قیمت‌ها گم بوده و هر قیمتی را می‌توان مطرح کرد.
فخریه کاشان، در عین حال به درخواست مقامات ایرانی برای صدور اقرار نامه‌ای از ناحیه ایرباس اشاره داشت که بر اساس آن به هیچ‌یک ازمقامات ایرانی در جریان معاملات خرید هواپیما، ریالی پول پرداخت نشده و اگر مشخص شود که هر کسی حتی بنده، از سوی ایرباس پول دریافت کرده، معامله باطل خواهد شد و ایرباس  یکصد میلیون دلار جریمه می شود. وی اطمینان داد که کمپانی ایرباس گواهینامه مذکور را به زودی صادر خواهد کرد.
فخریه کاشان، معترضان را افرادی خواند که منافع آنها در ماجرای خرید هواپیماهای نو تهدید شده و به نسیم آنلاین ادامه داد که برخی از منتقدان کنونی خرید هواپیمای نو در داخل کشور، خواستار خرید هواپیمای دست دوم بوده‌اند. وی ادامه داد: هواپیمای دست دوم به زودی کهنه تر شده و نیازمند تعمیرهای دوره ای خواهد بود و اتخاذ این روش، به مثابه آفتابه را خرج لحیم کردن است.
فخریه کاشان، تصریح کرد که هواپیماهای قدیمی، به دلیل وزن زیاد، سوخت فراوانی هم مصرف می کنند و توضیح داد که از ۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در کشور بخشی از آنها زمینگیر بوده که تعمیر آنها مقرون به صرفه نیست.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، مضرات استفاده از هواپیمای دست دوم را بالا بودن ریسک استفاده از آنها، مصرف بالای سوخت، فاصله گرفتن صنعت حمل ونقل هوایی کشور از استانداردهای بین المللی  و سلب قدرت رقابت پذیری آنها برشمرد.
وی، زمان ورود ایرباس A 380  به کشور را بعد از سال ۲۰۱۹ میلادی، یعنی در مدت هفت سال بعد دانست و گفت که طبق تفاهم صورت گرفته، قرار است که ۱۲ فروند از این نوع  هواپیما خریداری  شود اما ایران، اجباری ندارد که همه این تعداد را هم خریداری کند.
فخریه کاشان، در عین حال گفت که زیرساخت های حمل و نقل هوایی کشور اکنون از آمادگی کافی برای حضور این تعداد ایرباس A 380  برخوردار نیست، اما باید هر چه سریعتر زیرساخت های ورود آنها مهیا شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، توضیح داد که ایران یکسال قبل از تحویل این نوع  هواپیماها، برحسب آماده شدن زیرساخت های فیزیکی و نیروی انسانی نسبت به دریافت آنها مبادرت خواهد ورزید.
وی، با بیان اینکه هدف نهایی در کشور داشتن هواپیمای ای ۳۸۰ بوده، گفت که یکی از اهداف واردات این هواپیما، برقرار شدن خط پرواز مستقیم به  کشورهایی چون چین، ژاپن و کانادا و حتی ایالات متحده بوده و اذعان داشت که در حال حاضر، مسافران مسیرهای دوردست کشور توسط  شرکت های هواپیمایی ترکیه ای، اماراتی و قطری جابجا می شوند که در صورت مهیا بودن خط جابجایی مسافران از تهران، این مسافران با خطوط پروازهای داخلی کشور به مقاصد دور دست جابجا می شوند.
فخریه کاشان، گفت عده ای از همسایگان خارجی و رقیب  کشور، با ثبت سفارش هواپیمای ایرباس، می کوشند تا مانع از نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور شده و در کنار این امر به نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی خود مبادرت می ورزند.
وی ادامه داد: این کشورهای رقیب، قبل ازسررسید موعد تحویل هواپیما از ایرباس و یا سایر سازندگان هواپیما، این هواپیما ها را در بازار های بین المللی به قیمتی گزاف می فروشند و ضمن کسب درآمد، می‌کوشند تا  ایران را از میدان به درکنند و افزود که با این اقدامات، مسافران ایرانی را جذب کرده و کسب درآمد هم می کنند. وی، تاکید کرد که قرار نیست مردم شریف ایران، نوکر شرکت های هواپیمایی ترکیه، قطر و یا امارات متحده عربی باشند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، با بیان اینکه کشور یک موجود زنده است و باید نگاه رقابتی در همه بخش های آن وجود داشته باشد به نسیم آنلاین افزود: نباید به مسائل کلان کشور، نگاهی جناحی و شخصی داشت.
وی با بیان اینکه سالانه سه تا پنج میلیارد دلار ارز توسط مسافران خارجی  به ایرلاین های خارجی پرداخت می شود، توضیح داد تجمیع این اعداد در مدت ۱۰ سال به رقمی درحدود ۵۰  میلیارد دلارخواهد رسید، بنابراین با خرید یکجای هواپیمای نو، به میزان ۱۰٫۵ میلیار دلار، مابقی رقم مذکور در کشور صرفه جویی هم خواهد شد.
فخریه کاشان، خطاب به منتقدان خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای نو در کشور گفت: دعواهای جناجی، سرجای خود، اما منافع ملی کشور را نباید  قربانی دعواهای جناحی کرد. وی، با طرح این پرسش که چرا منتقدان کنونی خرید هواپیمای نو درحین خروج سالانه سه تا پنج میلیار دلار ارز بایت جابجایی مسافر با ایرلاین های خارجی اعتراض نمی کنند، خود پاسخ داد: حال که دولت می خواهد با پرداخت ۱۰ میلیارد دلار در مدت ۱۰ سال، سیستم حمل و نقلی کشور را نوسازی کند، آنها اعتراض می کنند.
وی از امضای تفاهم نامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای ملخ دار کوچک از کشور ایتالیا با محوریت جابجایی مسافر در فرودگاههای کوچک و افزایش بازدهی فرودگاهای فاقد بازدهی خبرداد و گفت که این هواپیماها محصول ساخت مشترک ایتالیا و فرانسه بوده اما ایران با ایتالیا تفاهم نامه امضا کرده و بزودی هیات ایتالیایی وارد تهران می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=180603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]