1

فرصت ده ساله از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران را از دست دادیم!

  • کد خبر : 185793
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۹:۱۶

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و از چهره‌های تندروی ضدایرانی در صحنه سیاست آمریکا مدعی شده که ایالات متحده و رژیم اسرائیل، طی دوره‌ای ده ساله، فرصت‌هایی بزرگ برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران از دست داده‌اند.

به گزارش تابناک، بولتون در گفت‌و‌گو با الگمینر و در حاشیه سخنرانی به همراه ژنرال یارون روزن از فرماندهان نیروی هوایی رژیم اسرائیل، درباره روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل در اجلاسی که با حمایت مرکز نیروی هوایی رژیم اسرائیل در نیویورک برگزار شد، در این باره گفته: «دو کشور به یکدیگر نگاه می‌کردند و می‌گفتند، چرا تو اول شروع نمی‌کنی؟ واقعیت این است که حمله ایالات متحده می‌توانست بسیار مؤثر‌تر باشد، زیرا قابلیت‌های بیشتری دارد».

بولتون که اکنون ریاست اندیشکده محافظه‌کار گیتستون را هم بر عهده دارد، افزوده است: اوضاع به شکل فزاینده‌ای در حال خطرناک شدن است. «من پیش از این هیچ مشکلی برای حمایت از اقدام نظامی علیه ایران نداشتم زیرا خظر هسته‌ای ایران را بسیار جدی می‌دانستم».

بولتون افزوده است: «رئیس جمهور آینده ایالات متحده با دوره‌ای بسیار خطرناک روبه رو خواهد شد، زیرا باید به بررسی این موضوع بپردازد که آیا استفاده از زور علیه ایران ضروری است یا خیر؟ هیچ کس نباید این توهم را داشته باشد که توافق با ایران مشکلی را حل کرده است».

به عقیده بولتون، سیاست دولت اوباما در تسلیح کشورهای عربی برای به هراس انداختن ایران و وادار کردنش به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای نیز مؤثر نخواهد شد. «مشکل این است، کمک نظامی که ما به کشورهای دوست عرب می‌کنیم، نمی‌تواند در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند. این کمک‌های نظامی تأثیری در برابر توانایی هسته‌ای ایران ندارد. برای همین است که در منطقه مسابقه هسته‌ای به راه افتاده، زیرا تنها چیزی که از نظر سعودی‌ها فایده دارد، توانایی هسته‌ای است».

بولتون با وجود اذعان به خطر ایجاد شده از سوی داعش مدعی شده است که غرب باید همزمان به ایران و داعش بپردازد. «معتقدم که تهدید ایجاد شده توسط ایران و داعش در حال افزایش است. هر روزی که بگذرد و ما همزمان به هر دو تهدید توجه نکنیم، تهدید شدید‌تر خواهد شد. ما نباید این احتمال را نادیده بگیریم که که اگر دولت اسد به ثبات برسد و روس‌ها در صحنه بمانند، ایران و داعش به یک تفاهم برسند و به طور مشترک به سراغ پادشاهی‌های تولیدکننده نفت بروند».

هرچند جان بولتون اکنون در دولت آمریکا نقشی ندارد، سخنان وی را می‌توان حرف دل طیف وسیعی از جمهوری‌خواهان تندرو دانست که به ویژه در سایه روابط خاص خود با رژیم اسرائیل و البته با تحریک برخی پادشاهی‌های عرب منطقه در دو دهه اخیر به دنبال ایجاد تقابل نظامی میان ایران و آمریکا بوده‌اند. سخنان بولتون درباره ارجح بودن حمله نظامی آمریکا به ایران بر حمله نظامی رژیم اسرائیل، نشان‌دهنده ادامه عطش هواداران اسرائیل به درگیر کردن آمریکا با ایران، به نفع رژیم اسرائیل و با هزینه مالیات دهندگان آمریکایی است؛ احتمالی که آمادگی برای مقابله با آن به ویژه با تقویت توانایی‌های دفاعی کشور اهمیتی روزافزون خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=185793

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]