محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی در این رابطه گفته است دولت با حذف یارانه خانوادههایی که سرپرست آنها بالای ۳ میلیون تومان درآمد دارند بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادهها مخالف است.
ابهام درباره آینده یارانه نقدی و چگونگی اصلاح این قانون و همچنین مصوبه قطع یارانه ۲۴ میلیون ثروتمند موجب شده است تا در فروردین ماه سال جاری روند قطع یارانه ثروتمندان متوقف شود و انچنان که معاون وزیر کار گفته است در فروردین هیچ خانواری حذف نشده است و در صورت وجود چنین موضوعی قابل پیگیری است.
اما در این شرایط موضوعی که کاملا روشن است ضرورت اصلاح نحوه اجرای قانون هفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی است که دولت و مجلس نیز بر این موضوع تاکید دارند و اظهارنظرهای مختلفی در این رابطه مطرح می شود.
ایرج عبدی نماینده خرم آباد در مجلس در این رابطه می گوید اختلافی که در خصوص پرداخت یارانهها وجود دارد این است که دولت میگوید باید دست ما باز باشد تا اقشاری که یارانه آنها باید قطع شود را خود مشخص کنیم و مجلس نیز برای اینکه این قانون اجرایی شود گروه هایی از جامعه را مشخص کرده که باید یارانه آنها قطع شود.
اما کارشناسان اقتصادی معتقدند تشخیص مجلس این است که به سه گروه درآمدی بالا یارانه پرداخت نشود. اینجا دیگر به نظر میرسد مجلس نباید وارد مصادیق شود. مجلس تنها میگوید سه گروه را شناسایی و یارانه آنها را حذف و درآمدهای آن را صرف حمایت از تولید و اشتغال کنید. این حرف منطقی است اما حالا دیگر دولت است که باید سازوکاری یا ابزار یا شاخصهایی را برای شناسایی این گروهها پیدا کند.
در این شرایط بررسی ها نشان می دهد از آذر ۸۹ تا فروردین سال جاری رقمی بالغ بر ۲۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است که سهم هر ایرانی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
کارشناسان معتقدند در شرایطی که این روند هرچه سریع تر اصلاح نشود آسیب های غیر قابل جبرانی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد شد و مسئولان دولتی باید هرچه سریع تر و به منظور جلوگیری از این آسیب ها که از جمله مهم ترین آنها تزریق بی هدف پول است، قانون هدفمندی یارانه ها را اصلاح کنند.