معترضان در چند روز گذشته با سنگ و چماق خانه محل سکونت رینا، دختر نوجوان را هدف قرار دادهاند.
آن طور که گزارش شده، رینا، متعلق به اقلیت مذهبی کالاش، چند روز پیش به دین اسلام گرویده اما موضوع چگونگی مسلمان شدن او باعث شکلگیری درگیری میان اقوام مسلمان و کالاشی منطقه شده است.
معترضان در دو سوی این درگیریها معتقدند رینا ممکن است “به اجبار” مسلمان شده باشد و یا “به اجبار” ناچار به ترک اسلام شده باشد.
بنا بر این گزارش، پلیس پاکستان، روز گذشته، برای متفرق کردن معترضان از تیر هوایی استفاده کرده و دختر نوجوان، رینا، را از خانهاش واقع در دره کالاش به محل دیگری در مناطق مرکزی چیترال (در استان سرحد) برده است.
بنا بر گزارشها، ماجرا از آنجا آغاز شده که رینا پس از مسلمان شدن و یک شب ماندن در خانه اقوام مسلمانش، به خانه خود بازگشته و دوباره لباس و سربند ویژه زنان کالاشی را بر تن کرده است.
موضوعی که باعث رنجش مسلمانان شده و آن را به “بازگشت” رینا به باور کالاشی خودش تعبیر کردهاند.
اما خود رینا به رسانهها گفته: “من دوباره لباسهای سنتی کالاشی خودم را بر تن کردم چرا که اقوام مسلمانم به من گفتند هنوز نوجوانم و میتوانم لباس سنتی بپوشم و سربند کالاشی ببندم و وقتی بزرگتر شدم باید شلوار قمیض (ویژه مسلمانان منطقه) تن کنم.”
روز جمعه (۱۷ ژوئن – ۲۸ خرداد) پس از آن که بزرگان اقوام مسلمان و کالاشی منطقه با هم دیدار کردند، رینا به خبرنگاران گفت با خواست خود مسلمان شده و بنا دارد که از این پس با اقوام مسلمان خود زندگی کند.
بزرگان اقوام محلی و اعضای خانواده رینا هم گفتهاند این نزاع بر پایه یک “پیشداوری نادرست” شکل گرفته است.
زنان کالاش لباس و سربند سنتی خود را بر تن میکنند
با این وجود، یکی از مقامهای محلی که نخواسته نامش فاش شود به بیبیسی گفت احتمال دارد رینا تمام آنچه روی داده را بازگو نکرده باشد، اما آنچه اکنون تصریح کرده به آرام شدن اوضاع و جلوگیری از افزایش درگیریها بسیار کمک میکند.
“درگیری میان اقوام در این منطقه سابقه نداشته و به همین علت، احتمالا هم مقامهای محلی و هم بزرگان قوم به رینا توصیه کردهاند که ماجرا را طوری توصیف کند که باعث آرام شدن اوضاع شود؛ چرا که هر دو احتمال مطرح شده، یعنی گرویدن اجباری رینا به اسلام و یا تمایل او به بازگشت به مذهب قبلیاش، هر دو موجب خشم مسلمانان خواهد شد.”
اگر چه درگیریهای مذهبی در پاکستان سابقه طولانی دارد، اما نزاعی این چنین میان پیروان کالاشی و مسلمانان تاکنون سابقه نداشته است.
مسلمان شدن پیروان مذهب کالاش هم موضوع تازهای نیست و دختران کالاشی متعددی برای ازدواج با پسران مسلمان، دین خود را عوض کردهاند.
به گفته لوک رحمت، از فعالان جامعه کالاش، تنها ۴ هزار نفر از ۱۲ هزار سکنه دره کالاش اکنون پیرو این مذهب باستانی هندو-آریایی هستند.
آن طور که برخی مردمشناسان مدعی شدهاند کالاشها از اقوام هندو-آریایی هستند هر چند برخی تحقیقات هم آنها را یونانیتبار معرفی کرده است.
در باورهای کالاشی آمده که آنها از بازماندگان لشکر اسکندر مقدونی هستند اما تحقیقات تبارشناسی نتوانسته چنین ارتباطی را به اثبات برساند.
آنها به زبان داردی سخن میگویند و اکثرا در منطقه چیترال پاکستان زندگی میکنند.
گفته میشود مذهب آنها پیش از پیدایش زرتشت و هندویسم (دوران ودایی و پیشازرتشتی) از مذاهب مهم منطقه بوده است.
کالاشها رسوم ویژه خود را دارند. آنها چندخداباورند و خدایان مونث و مذکری را پرستش میکنند. کالاشیها از این جهت به مذاهب یونانی شباهت دارند.
همزمان در آیینها و پوشش زرتشتی و کالاشی شباهتهایی وجود دارد.