2

کویر لوت ثبت جهانی شد

  • کد خبر : 193788
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

در کمیته میراث جهانی یونسکو کویر لوت ثبت جهانی شد.

خبرگزاری فارس: کویر لوت ثبت جهانی شد

به گزارش افق نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم‌حسینی گفت: در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو با موضوع فرهنگ در برابر تروریسم، بیابان لوت کرمان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی ثبت سه اثر تاریخی کرمان در آثار جهانی در کمتر از یک سال را نشانی از همت دولت‌مردان دانست و افزود: ثبت جهانی روستای تاریخی میمند در کمتر از یک سال گذشته انجام شده و امروز با تلاش دولت مردان دولت تدبیر و امید، نماینده ایران در یونسکو، مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مسئولان استان کرمان شاهد ثبت دو اثر دیگر یعنی قنات‌های جوپار، اکبرآباد و قاسم‌آباد و بیابان لوت هستیم.

وی یادآور شد: ثبت آثار تاریخی استان کرمان در فهرست آثار جهانی از یک سوء از افتخارات ملت ایران و استان کرمان و از سوی دیگر هدیه‌ای ارزشمند به مردم است.

رزم‌حسینی بیان داشت: اینکه طی ۳۷ سال گذشته دو اثر باغ شاهزاده و ارگ بم ثبت شده و در دولت تدبیر و امید نیز سه اثر به ثبت رسیده، نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید نیز همت والایی در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور در مسیر اعتلای همه جانبه دارد.

نخستین پرونده میراث طبیعی ایران بعد از ظهر یکشنبه ۲۷ تیر ماه جاری مصادف با ۱۷ جولای ۲۰۱۶ با حضور طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جلالی نماینده دائم ایران در یونسکو در کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کویر لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مربع در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور را در بر گرفته است.

سابقه‌ تمدنی بیش از ۵ هزار سال در حاشیه‌ کویر لوت و کشف حدود ۳ هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌نظیر است که از جمله این کشفیات می‌توان به درفش ۵ هزار ساله‌ شهداد اشاره کرد که قدیمی‌ترین درفش جهان محسوب می‌شود.

منطقه گندم بریان بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ زمین شناخته می‌شود که در حاشیه کویر لوت قرار دارد.

در حالی در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ کره زمین اندازه‌گیری شد و در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰٫۷ درجه‌ سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین دما در تمام زمین را ثبت کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=193788

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر