4

افشای ارتباط نزدیک بین رژیم قذافی و سازمان جاسوسی انگلیس MI6

  • کد خبر : 19435
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲

اسناد کشف شده جدید در مقر سازمان اطلاعات معمر قذافی دیکتاتور لیبی، پرده دیگری از ارتباط نزدیک بین رژیم قذافی و سازمان جاسوسی انگلیس MI6 را فاش کرد. این اسناد نشان می دهد مسئولان انگلیسی در سال ۲۰۰۳ به قذافی دیکتاتور سابق لیبی درخصوص معامله با “ویکتور بوت” دلال سلاح روس که هم اکنون در […]

اسناد کشف شده جدید در مقر سازمان اطلاعات معمر قذافی دیکتاتور لیبی، پرده دیگری از ارتباط نزدیک بین رژیم قذافی و سازمان جاسوسی انگلیس MI6 را فاش کرد.

این اسناد نشان می دهد مسئولان انگلیسی در سال ۲۰۰۳ به قذافی دیکتاتور سابق لیبی درخصوص معامله با “ویکتور بوت” دلال سلاح روس که هم اکنون در زندانهای امریکا به سر می برد، هشدار داده بودند. بوت تلاش کرده بود فعالیت های خود در لیبی نیز گسترش دهد. این موضوع موجب بروز سئوالات جدید درباره نقش بوت در تلاشهای سالهای اخیر قذافی برای تقویت انبارهای تسلیحاتی این کشور شده است.

“لی اس ولوفسکی” معاون امنیت ملی سابق آمریکا در دولت کلینتون که رییس تحقیقات آمریکا درباره تماسهای شبکه بوت و رژیم قذافی بوده است می گوید: طرابلس یک مشتری خوب برای ویکتور بوت بوده است.

اسنادی که فعالان طرفدار حقوق بشر در یکی از دفاتر رژیم سابق قذافی پیدا کرده اند نشان می دهد اواخر سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی مسئولان سازمان اطلاعاتی انگلیس MI6 به “موسی کوسا” رییس سابق اطلاعات این کشور هشدار داده بودند که بوت حضور تجاری قابل توجهی در لیبی دارد و قصد دارد منافع بیشتری در این کشور به دست آورد. در این اسناد پاسخ کوسا وجود ندارد. کوسا بعدا وزیر خارجه لیبی شد و در زمان اوج گیری اعتراضات در این کشور نیز به خارج از این کشور فرار و متواری شد.

براساس این اسناد که توسط دیده بان حقوق بشر منتشر شده است “مارک آلن” رییس وقت بخش مبارزه با تروریسم MI6 سازمان جاسوسی انگلیس، در تماس تلفنی با کوسا به وی درباره بوت هشدار داده بود. سپس یکی از معاونان آلن در پیگیری این تماس طی دورنگاری به کوسا منافع تجاری بوت در لیبی را کاملا تشریح کرد و به وی هشدار داده بود بوت قصد دارد یک محموله هوایی را به طرابلس منتقل کند.

آلن که هم اکنون از کارشناسان یک موسسه تحقیقات امور بین الملل در لندن است از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری می کند.مسئولان اطلاعاتی انگلیس صحت این اسناد را تایید یا رد نکرده اند. این مسئولان همچنین از تایید ارتباط آلن با کوسا خودداری کرده اند.

پیش از این نیز فاش شده بود که چگونه زندانیان و مظنونان ترور لیبیایی در پوشش برنامه ای موسوم به “رندیشن” به دولت قذافی تحویل داده می شدند تا تحت بازجویی های خشن قرار گیرند و اینکه چگونه MI6 سرویس اطلاعاتی انگلیس اطلاعات مربوط به مخالفان تبعیدی لیبی را به دیکتاتور تحویل می داده است.

رژیم طرابلس برای سرویس های جاسوسی غرب شریک مفیدی بوده است؛ زیرا آنها به خصوص سیا و MI6 زندانیان خود را برای بازجویی های بیشتر و بنا به گفته فعالان حقوق بشر برای شکنجه به لیبی می فرستادند.

اسناد منتشر شده در ایندیپندنت نشان دهنده روابط صمیمانه کوسا و همکارانش با سرویس جاسوسی انگلیس است. به طوری که نامه ها و فکس های ارسالی از سوی MI6 به او، حاوی کلمات و عبارات صمیمانه درج شده است ضمن آن که هدایایی بین آنها رد و بدل شده است.

رقابت آمریکا و انگلیس برای نزدیکی به رژیم قذافی تا جایی بود که انگلیس مایل نبود در ارتباط خود با لیبی نزدیکترین هم پیمان خود یعنی آمریکا را شریک کند. یک افسر MI6 در نامه ای به سرویس اطلاعات لیبی تشریح کرده است که او از ارائه هویت یک عامل این سرویس به واشنگتن خودداری کرده است. همچنین این اسناد جزئیاتی را در مورد دیدار تونی بلر با قذافی در طرابلس و اینکه دفتر نخست وزیر انگلیس درخواست کرده این دیدار در یک خیمه انجام شود، فاش کرده است.

گفتنی است، دیده بان حقوق بشر همچنین در هفته های اخیر اسنادی را منتشر کرده است که از همکاری دستگاه های اطلاعاتی امریکا و انگلیس با سازمان اطلاعات رژیم قذافی حکایت دارد.روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” با استناد به مدارک کشف شده از مقر دستگاه امنیت خارجی رژیم قذافی در طرابلس، تاکید کرد:سیا در دوران حکومت جرج بوش افراد تحت تعقیب رژیم قذافی را که آنها را تروریست می خواند، به این رژیم تحویل داد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=19435

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]