2

در ترکیب جمعیتی ۱ زن به ازای ۳ مرد در دبی

  • کد خبر : 19473
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۶

بر اساس برآوردهای گذشته منابع آماری، جمعیت امارات حدود شش میلیون نفر برآورده شده بود که این میزان به یکباره امسال به ۸/۲ میلیون نفرافزایش یافت . با توجه به بحران اقتصادی امارات در سه سال گذشته؛ شمار زیادی از اتباع خارجی به ویژه کارگران واحدهای ساختمانی این کشور را ترک کردند. طبق برخی آمارها […]

بر اساس برآوردهای گذشته منابع آماری، جمعیت امارات حدود شش میلیون نفر برآورده شده بود که این میزان به یکباره امسال به ۸/۲ میلیون نفرافزایش یافت .

با توجه به بحران اقتصادی امارات در سه سال گذشته؛ شمار زیادی از اتباع خارجی به ویژه کارگران واحدهای ساختمانی این کشور را ترک کردند.

طبق برخی آمارها در طول دو سال اول بحران اقتصادی در امارات؛ سالانه دستکم ۸۰۰ هزار نفر از این کشور خارج شدند .

با بهبود اوضاع اقتصادی در امارات خروج اتباع خارجی در طول یک سال گذشته روند کندی پیدا کرد به طوری که حتی گروه هایی از مهاجرین بار دیگر به امارات بازگشتند.

اما آنچه که در آمار منتشر شده از وضعیت جمعیتی امارات؛ درباره آن اتفاق نظر وجود دارد؛ درصد اتباع بومی این کشور است. در اکثر آماری که از جمعیت امارات منتشر شده؛ اتباع بومی این کشور بین ۱۱ تا ۱۲ درصد کل جمعیت امارات را شامل می شوند .

در صورت صحت آمار ۸/۲ میلیون نفری جمعیت امارات؛ جمعیت امارت دوبی از این سهم؛ حدود دو میلیون نفر است که بر اساس آخرین آماری که درباره جمعیت امارت دبی برای سال ۲۰۱۰ منتشر شده ؛ ۱۶۸ هزار نفر از ساکنان این امارت را اتباع بومی تشکیل می دهند .

امارت دبی به علت جذب مهاجران خارجی به منظور فعالیت در بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه جذب نیروی کار ساده ؛ از تقارن جنسیتی مناسبی برخوردار نیست .

تقارن جمعیتی در اتباع بومی امارات نسبت به اتباع خارجی وضعیت بهتری دارد به طوری که از این میزان ۸۴ هزار و ۲۴۵ نفر را مردان و ۸۳ هزار و ۷۸۴ نفر دیگر را زنان تشکیل می دهد .

بر این اساس از جمعیت ۸/۲ میلیون نفری امارات حدود ۲۴ درصد در امارت دبی ساکن هستند.

با این وجود برخی منابع از کاهش میزان زاد و ولد در میان جمعیت بومی امارات خبر داده اند که البته مقامات این کشور از این وضعیت ابراز نگرانی می کنند .

مقامات اماراتی تلاش می کنند با حفظ میزان موالید در این کشور؛ تقارن نسبی در ترکیب جمعیت امارات بوجود آورند که تحولات فرهنگی ناشی از مهاجر پذیری موجب شده تا این تلاش ها چندان مثمر ثمر نباشد.

از سوی دیگر رشد جمعیت در امارت های مختلف امارات بر ترکیب جمعیتی این کشور تاثیر زیادی داشته است.

در امارت های شمالی کشور امارات که از رفاه کمتری نسبت به امارت های جنوبی از جمله دبی و ابوظبی برخوردارند؛ رشد جمعیت همچنان بالا گزارش می شود .

این درحالی است که رشد جمعیت اتباع بومی در امارت های دبی و ابوظبی به دلایل گوناگون از جمله مهاجرت این گروه به کشورهای اروپایی و آمریکایی سیر نزولی پیدا کرده است .

در شرایط کنونی ترکیب جمعیت امارات همچنان روند غیرمتقارن خود را ادامه خواهد داد و بهبود اوضاع اقتصادی این روند را شدت می بخشید .

تکیه بر نیروی کار خارجی؛ ترکیب جنیسیت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و علاوه بر برهم خوردن این ترکیب؛ تبعات فرهنگی و اجتماعی نیز برای امارات و امارت دبی در پی داشته است /باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=19473

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر