1

بهره برداری از۲۷۴۰ طرح/ کارنامه ۳ ساله دولت تدبیر و امید در هرمزگان

  • کد خبر : 196428
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۲ هزار و ۷۴۰ پروژه عمرانی و خدماتی با هزینه ای بالغ بر ۵۲ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال در هرمزگان به بهره برداری رسید که چشم انداز خوبی برای استان ایجاده کرده است.

دولت یازدهم در۳۴ ماه گذشته با در نظرگرفتن واقعیت های موجود برنامه هایی را در خصوص هرمزگان درقالب طرح های دریا محور شامل توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، افزایش تولید فولاد،افزایش تولید محصولات شیلاتی وعمران سواحل مکران با محوریت منطقه آزاد جاسک ارائه کرده که می تواند به عنوان ظرفیتی بکر و نهفته در خدمت اقتصاد ملی و منطقه ای درآید تا همه از آن منتفع شوند.
هرچند برنامه های ارائه شده از سوی دولت تدبیر و امید چشم انداز خوبی برای توسعه کشور و هرمزگان ایجاد کرده اما مهمتر از همه اینها ؛ امید و نشاطی است که با عملی شدن برجام و خروج کشور از بن بست ، دراین مدت به جامعه تزریق شده است.
تصمیم های دولت تدبیر و امید برای عمران هرمزگان با محوریت طرح ها وپروژه های زیربنایی ذکر شده، کاری واقع بینانه، عالمانه و عاقلانه است که می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و در نتیجه شکوفا شدن همه جانبه اقتصاد این استان و حتی کشور گردد.
دولت تدبیروامید طی این مدت ضمن بررسی کارشناسانه و مسوولانه مسائل و مشکلات واقعی مردم و درنظر گرفتن واقعیت های موجود جامعه، طرح هایی را تصویب و اجرا کرده که طی کمتر از سه سال صدها مورد از آنها افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
ازآنجایی که درآستانه ورود به چهارمین سال فعالیت دولت یازدهم قرار داریم، ایرنا هرمزگان در راستای ماموریت های محوله (اطلاع رسانی به مردم) بخشی از فعالیت های انجام شده دستگاههای اجرایی این استان را منعکس کرده است.

*بهره برداری از ۲ هزار و ۷۴۰ پروژه عمرانی طی کمتر از سه سال
دولت تدبیر وامید درابتدای فعالیت به جای تعریف هرگونه پروژه جدیدی وقت و انرژی خود را به پروژه های نیمه تمام باقی مانده از دولت های قبلی ( نهم و دهم) اختصاص داد که با توجه به اعمال تحریم های شکننده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعدادی از کشورهای پیشرفته هزینه های فراوانی برای کشور به همراه داشت.
استاندارهرمزگان با تشریح دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر وامید در این استان گفت: در مدت ذکر شده دو هزارو ۷۴۰ پروژه عمرانی و خدماتی در سطح این استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.
جاسم جادری اظهار کرد: برای اجرای این تعداد پروژه حدود ۵۲هزارو ۷۴۵میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، ملی و دیگر منابع مالی هزینه شده که بیشترین آنها به تعداد یکهزارو ۳۳۷ پروژه مربوط به بخش های مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری اختصاص دارد.
استاندارهرمزگان ازجمله پروژه های اجرا شده این بخش به آبرسانی، برق رسانی، احداث، نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی وهمچنین تقویت و برطرف کردن نوسانهای شبکه برق روستایی این استان نام برد.
جادری یادآورشد: از لحاظ کمی بخش انرژی با ۲۸۳ پروژه، حمل و نقل۲۵۹ ، ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۱۶۷، بهداشت و درمان با ۱۶۳ و کشاورزی و منابع طبیعی نیز با ۱۳۱ پروژه به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

* دستاوردهای سفر استانی رئیس جمهوری به هرمزگان
رئیس دولت یازدهم از مهر ماه سال ۹۲ تا کنون( تیرماه سال ۹۵) درمجموع سه سفر به هرمزگان داشته که اولین سفر دوره ای او به هرمزگان ششم و هفتم اسفند ماه سال ۹۲ دستاوردهای خوبی ازجمله ۵۰ پروژه با اختصاص سه هزارو۱۰میلیارد ریال اعتبار به همراه داشت.
دراین سفردو روزه علاوه بر اعتبارات عمرانی، رئیس جمهوری در سفر به جاسک وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را به مردم شرقی ترین شهرستان هرمزگان داد که با توجه به اهمیت موضوع، لایحه آن تحت عنوان منطقه آزاد صنعتی تجاری به مجلس وقت ارائه شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری هرمزگان با تشریح فعالیت های عمرانی تعهد شده از سوی دولت تدبیرو امید درسفر به این استان گفت: از مجموع سه هزارو ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تعهد شده تاکنون دو هزارو ۲۲۸میلیارد ریال آن محقق شده و تنها ۷۸۲میلیارد ریال باقی مانده است.
مسعود دالمن، از اجرای خط انتقال آب سد شمیل به بندرعباس، تکمیل ۶۹۱کیلومتر راه روستایی ، توسعه ، تجهیز و تکمیل بیمارستانهای جاسک، رودان، بستک، قشم، بندرلنگه و شهید محمدی بندرعباس بعنوان بخشی از پروژه های تعهد شده سفراسفند ماه سال ۹۲ دکتر حسن روحانی به هرمزگان نام برد که بین ۵۰تا ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
وی ، از احداث راه اصلی بخش کهورستان به بندرخمیر به طول ۵۴کیلومترباپیشرفت ۹۳درصد،احداث بزرگراه بندرعباس- سه راهی میناب و رودان با ۷۵درصد پیشرفت، بهسازی راه اصلی کنارک به بندرعباس با ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی و احداث ۲۲کیلومتر جاده مرزی ساحلی چیروئیه به بندرمقام با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵درصد بعنوان بخشی دیگر از پروژه های تعهد شده این سفرنام برد.
به گفته وی تکمیل بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، تکمیل و تجهیزدانشکده علوم پایه، علوم و فنون دریایی، فاز دوم دانشکده علوم پایه، دانشکده پرستاری، بازسازی ذخایرآبزیان دریایی (رهاسازی ماهی و میگو) و خرید ونصب دو دستگاه ام. آر.آی بیمارستانهای بندرلنگه درغرب و میناب در شرق هرمزگان با موفقیت به انجام رسیده درحالیکه کارایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای بندرعباس، جاسک، رودان و میناب نیز با پیشرفت فیزیکی بین ۳۰تا ۷۰درصد در دست انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: در راستای عملی شدن وعده رئیس جمهوری در خصوص افزایش تولید فولاد این استان به میزان ۱۰میلیون تن در سال نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
دالمن یادآورشد: عملیات اجرایی چهار طرح فولادی با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن آهن اسفنجی و پنج میلیون تن شمش با سرمایه گذاری سه میلیاردو ۲۰۰میلیون دلار وپیش بینی ایجاد ۱۰هزارشغل در دست اقدام است.
این منبع با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب طرح های یادشده ابراز داشت: بطور هم زمان نیز عملیات ایجاد زیرساخت های لازم از قبیل تولید و انتقال ۱۲۰۰مگاوات برق، تولید ۱۹۰هزار مترمکعب آب شیرین(شیرین سازی آب دریا)، تامین گاز و عملیات گازرسانی به پروژه های فولاد هرمزگان، صبا فولاد، فولاد کاوه جنوب، گندله سازی مادکوش، نما و صبا درحال انجام است.
وی تصریح کرد : تحقق هرچه بیشتر پروژه های مصوب سفر رئیس جمهوری به این استان به شکل جدی تری باید پیگیری شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر این پروژه ها و اجرای آنها باشیم.
دالمن مشخص شدن دلایل عقب ماندن بعضی از پروژه ها و ارائه راهکارهای لازم برای کمک به فعال شدن آنها را امری ضروری دانست که مورد تاکید دستگاههای مسوول قرار دارد.
وی افزود: طرح توسعه سواحل مکران از مهمترین طرح های مصوب اولین سفر رئیس جمهوری به هرمزگان(اسفند ۹۲) بود که با کمک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی درحال فراهم کردن و حتی اجرای بخشی از زیرساخت های لازم برای اجرای کامل آن در شرق هرمزگان هستیم.

* نقش شیلات در توسعه هرمزگان
تحولات شیلاتی درهرمزگان درسه سال گذشته بر خلاف سایر بخش ها از یک روند افزایشی و جهش چشمگیری برخوردار بوده که نقش خود را در اقتصاد استان و حتی می توان گفت سیستم اقتصادی کشور آشکار نموده است.
روند فزاینده فعالیتهای شیلاتی دراین استان با اجرای طرح های تولید ماهی در قفس، افزایش تولید میگو در واحد سطح، صید ماهیان سطح زی و انحصار ذخایرفانوس ماهیان و همچنین صید و صادرات آبزیان با مصرف خارج ازکشور بر فرایند ایجاد اشتغال در این صنعت تاثیر بسیار عمیقی نهاده و باعث شکل گیری بنیانهای اصلی تولید و امرار معاش در هرمزگان شده است.
مدیرکل شیلات هرمزگان با تشریح فعالیت های این اداره کل درسه سال اخیر ازمهم ترین آنها به صدورمجوزهای لازم برای تولید وپرورش ۲۲هزارتن ماهی در قفس، تولید و تکثیر ۳۵میلیون قطعه بچه ماهی و اختصاص ۹۰هزارتن از ۱۰۰هزارتن پتانسیل پرورش ماهی در قفس (دریایی) شناسایی شده جنوب کشور به هرمزگان و نصب ۱۶قفس پرورش ماهی در آبهای جزیره قشم و روستای گرزه بندر لنگه و ذخیره سازی ۴۰۰ هزارقطعه بچه ماهی توسط بخش خصوصی با مشارکت شرکت های خارجی اشاره کرد.
سید پرویز محبی یادآورشد: دراین مدت با حمایت از صیادان حرفه ای و تجهیز ناوگان صیادی با هدف افزایش صید درآبهای بین المللی وصید فانوس ماهیان میزان صید از۲۰۰هزارتن سال۹۲ به بیش از ۲۵۰هزارتن در سال ۹۴ افزایش یافته است.
تولید آزمایشی ۲۱۰هزارقطعه بچه ماهی صبیتی وماهور با هدف تامین بخشی از پروژه های تولید ماهی در قفس، جذب سرمایه گذار خارجی در زمینه ایجاد وتوسعه پرورش ماهی در قفس و مرکز تکثیر ماهیان دریایی و زینتی تنها بخشی از دستاوردهای شیلات هرمزگان در سه سال اخیر است.
وی ازصادرات آبزیان (با مصرف خارج از کشور) بعنوان یکی از مهم ترین فعالیت های صیادان هرمزگان طی دو سال اخیر نام برد و گفت: سال گذشته با صید دو هزارو ۴۹۰تن ماهی یال اسبی (افزایش ۳۰درصدی صید نسبت به سال ۹۳)و صادرات آنها ۶۴میلیون و ۵۰۰هزاردلار ارزعاید کشور شد که با صادرات دیگر آبزیان این عدد به بیش از ۱۱۰میلیون دلار افزایش یافت.

* سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس
بیشترین تعداد مناطق ویژه و حتی آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور به تعداد شش منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس، شهید رجایی(بندرشهیدرجایی)، کشتی سازی(ایزوایکو)، قشم ، لاوان( نفتی)، انرژی برپارسیان(غربی ترین منطقه هرمزگان) و مناطق آزاد کیش و قشم (و منطقه آزاد جاسک مصوب هیات دولت یازدهم) به استان هرمزگان اختصاص دارد که منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (۱۳کیلومتری غرب شهر بندرعباس) از لحاظ استقرار صنایع انرژی بر فولاد و آلومینیوم فعال ترین آنها است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس درتایید این ادعا گفت: میزان جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دراین منطقه با ۶۲درصد افزایش به رقم ۹میلیارد دلار رسیده است.
علی عبدلی زاده ارزش صادرات واحدهای تولیدی مستقر دراین منطقه را هم اکنون سالانه یک میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه از شش به ۱۲میلیون تن (تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی) و دستیابی واحدهای فولادی به ظرفیت پیش بینی شده این رقم درحال افزایش است.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان نیز با تشریح و ارزیابی شاخص های این سازمان در سه سال فعالیت دولت تدبیرو امید ابراز داشت:تعداد مجوزهای تاسیس صادرشده در سال ۹۳نسبت به سال قبل از آن با۵۸فقره افزایش به ۲۲۸ مجوز رسیده است.
خلیل قاسمی میزان سرمایه گذاری کارگاههای صنعتی و معدنی صادر شده در سال ۹۱راحدود ۸۰۵میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این رقم در سال ۹۳ به یکهزارو ۳۱۳میلیارد ریال و در نیمه نخست سال گذشته به چهارهزارو ۶۴۵میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی ازمعدن بعنوان تامین کننده بخش عمده مواد اولیه بخش صنعت و ملزومات توسعه و عمران نام برد وگفت: با وجود همه سخت گیری های زیست محیطی در زمینه صدور مجوز، تعداد معادن فعال این استان طی حدود سه سال فعالیت دولت یازدهم از ۱۷۰واحد به ۲۰۸معدن افزایش یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان حجم سرمایه گذاری در بخش معادن این استان را در سال ۹۱ معادل ۶۵۲میلیارد ریال عنوان و ابراز داشت: این رقم در سال ۹۴به یکهزار۲۸۲میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی از افزایش استخراج مواد معدنی به میزان ۱۵میلیون تن، افزایش ۷۵۱نفری شاغلان درمعادن هرمزگان (ازدو هزارنفرسال ۹۱ به ۲۷۵۱نفردرسال ۹۴) و همچنین افزایش چهار ونیم برابری اشتغال کارگاههای صنعتی و معدنی (از ۴۱۳نفر سال ۹۲به ۱۸۵۶نفردرسال ۹۴) بعنوان بخشی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این زمینه نام برد.
کسب رتبه اول کشور در جذب سرمایه گذاری جواز تاسیس در نیمه اول سال گذشته به ارزش ۶۹هزارو۸۶۱میلیارد ریال از دیگر دستاوردهای سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در سه سال گذشته عنوان شده است.

*دستاوردهای سه ساله دولت در بخش راه وشهرسازی هرمزگان
یکی از برجسته ترین فعالیت های دولت که همواره مورد توجه مردم قرار می گیرد وآن را به خوبی حس می کنند راه وشهر سازی است که این استان در سه ساله اخیر در زمینه ساخت بزرگ راه ، راه های آسفالته وهمچنین تکمیل مسکن مهر عملکرد قابل قبولی داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان بیان داشت: در سه سال اخیر ضمن بهسازی ۱۰۷کیلومتر ازراههای فرعی و تبدیل آنها به راههای مواصلاتی اصلی، ۱۳۴کیلومتربزرگراه و۴۳۰کیلومترراه روستایی احداث شده که درحال بهره برداری است.
غلامحسین شیری افزود : امسال بزرگترین پروژه راه روستایی طبق برنامه ریزی در استان با ساخت یکهزار کیلومتر راه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار آغاز می شود که شامل ۱۱۴ کیلومتر راه روستایی در بستک ، ۱۱۲ کیلومتر راه در بندرلنگه ، روستاهای حاجی آباد ، جاسک و میناب هر کدام ۱۰۰ کیلومتر ، ۵۰ کیلومتر در رودان و ۱۷ کیلومتر در سیریک است.
وی با اعلام اینکه همه روستاهای با جمعیت بالای بیست خانوارقشم دارای راه آسفالته هستند ابراز داشت: بشاگرد دارای کمترین راه آسفالته روستایی است که با برنامه ریزی های بعمل آمده از مجموع ۸۵۹ کیلومتر راه روستایی (روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار) امسال ۱۰۰ کیلومتر آن آسفالت می شود .
مدیرمسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز خاطرنشان ساخت: سال گذشته طی دو مرحله ۱۱هزارو ۶۷۵واحد مسکن مهر به همراه دو پروژه آموزشی ۱۲ کلاسه، یک پروژه تجاری و ساختمان کلانتری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
ماندانا مقدسی تعداد واحدهای تحویل شده مسکن مهربه متقاضیان این استان را تاکنون ۳۰ هزار و۷۷۱ واحد عنوان و ابراز امیدواری کرد پرونده مسکن مهر هرمزگان تا پایان سال آینده بسته شود.

*افزایش ۲۰درصدی عملیات کانتینری در بنادرهرمزگان پس از برجام
تا قبل ازنهایی شدن مذاکرات کشورهای پنج به علاوه یک به دلیل تحریم های شکننده شاهد رکود بی سابقه ای در بنادرهرمزگان بودیم که اجرای برجام باعث رونق مجدد آنها به ویژه بزرگ ترین مجتمع بندری کانتینری کشور یعنی شهید رجایی شد بطوریکه بسیاری ازخطوط کشتیرانی لاینری فعالیت مجدد خود را به مقصد این بندر ازسرگرفتند.
این درحالی است که طی سال گذشته تاکنون درجریان بازدید هیات اقتصادی و تجاری کشورهای ایتالیا، آلمان، نروژ، سنگال، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، عمان، عراق و روسیه از بنادر و صنایع هرمزگان چند تفاهم نامه و حتی قرارداد همکاری و سرمایه گذاری دربخش شیلات به امضای طرفین رسید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: میزان فعالیت های این اداره کل در زمینه تخلیه و بارگیری کانتینر در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰درصد ازافزایش یافته و در این مدت ۳۰۳ هزار و ۳۹۹ تی ای یو کانتینر تخلیه و بارگیری شده است.
ابراهیم ایدنی با اشاره به افزایش ۹۵ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی ازمجتمع بندری شهید رجایی در مدت یاد شده ، گفت: در این مدت بیش از پنج میلیون ۵۷۴ هزار تن کالا از این بندر صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: درهمین مدت، بیش از یک میلیون و ۲۴۸هزار تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۶ درصدی را نشان می دهد.
وی حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی دو ماه نخست امسال رانزدیک به ۷۳۳ هزار تن اعلام کرد وافزود: دراین بخش نیز نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۶ درصدی به ثبت رسده است.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی ادامه داد در سه ماه نخست امسال یک میلیون و ۴۶۰هزارتن تن مواد نفتی از طریه مجتمع بندری شهید رجایی به خارج از کشور صادر شده که از رشد ۶۵ درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به دستاوردهای برجام در بخش حمل و نقل دریایی به ویژه صادرات و واردات تصریح کرد: در سه ماهه گذشته، در مجموع حدود ۱۲میلیون و ۹۴۵ هزارتن کالای نفتی و غیر نفتی در مجتمع بندری شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده که ۳۵ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
مجتمع بندری شهید رجایی بعنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران ۵۳ درصد حجم صادرات و واردات کشور، ۷۰ درصد تخلیه و بارگیری کالای ترانزیتی و درمجموع ۸۵ درصد کالاهای کانتینری کشور را پشتیبانی می کند.

* برق رسانی به ۲۸هزار خانوار روستایی هرمزگان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز با تشریح عملکرد مجموعه تحت مدیریتش تعداد روستاهای برق دار شده این استان را در سه سال گذشته ۶۶ روستا با ۲۸هزارو ۵۴۰خانوارعنوان کرد.
عبدالصاحب ارجمند با بیان اینکه در زمان فعالیت دولت تدبیروامید ۶۳هزارو ۹۰۶مشترک به آمارمشترکان برق این استان اضافه شده ابراز داشت: دراین مدت ضمن اجرای یکهزارو ۱۵۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف تعداد دو هزارو ۴۸۴دستگاه ترانسفورماتور نیز نصب شده است.
وی بهره برداری از نیروگاه ۱۰مگاواتی جزیره ابوموسی، نیروگاه خورشیدی ۲۰کیلوواتی بندرعباس، نیروگاه پنج مگاواتی تنب بزرگ و تامین برق ۱۳هزارو ۴۶۷واحد مسکن مهر را از دیگر دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان در سه سال گذشته نام برد.
طرح های آب و فاضلاب شهری و روستایی:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان اظهار داشت: بابرنامه ریزی هایی که در زمینه کاهش مصرف آب آشامیدنی صورت گرفته، امسال از طریق انعقاد قرارداد با صنایع، شیرآلات ساختمانی شش هزار مشترک این استان به لوازم کاهنده مجهزمی شوند که نصب آنها موجب صرفه جویی ۲۰تا ۳۰درصدی مصرف آب را درپی دارد.
امین قصمی تعداد مشترکین آبفای شهری هرمزگان را ۲۲۵ هزارمشترک عنوان کرد که ۸۵درصد آنان در بخش خانگی هستند که ۶۵درصد آب مصرفی به آنان اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: بمنظور رفع کمبود آب در۱۵۰ روستای این استان انجام زیرساخت های لازم برای نصب یازده دستگاه آب شیرین کن با اعتباری افزون بر ۳۰۰میلیارد ریال در حال انجام است.
عبدالحمید حمزه پوربا اشاره به حمایت های دولت تدبیرو امید افزود: از این تعداد هفت دستگاه تا پایان امسال و چهار دستگاه دیگر نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از آنها کمبود آب آشامیدنی روستاهای هرمزگان برطرف می شود.
وی ادامه داد: بمنظور تامین آب روستاهای غرب بندرعباس نیز یک دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت سالانه یک میلیون مترمکعب در دست ساخت است که تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
حمزه پور بیان داشت: با حمایت های ویژه دولت تدبیروامید موفق شدیم سال گذشته با بهره برداری از چهار واحد آب شیرین کن در قشم، جاسک و بندرعباس با ظرفیت ۱۵ هزارمترمکعب مشکل کمبود آب ۷۰ روستای این شهرستانهای را برطرف کنیم.

*برتری عملکرد دستگاههای دولتی هرمزگان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان اظهارداشت: نتایج عملکردی مدیران دستگاههای اجرایی موجب شده تا این استان از سوی معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بعنوان یکی از استانهای با عملکرد عمرانی برتر معرفی شود.
صالح دریانورد با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از برنامه های عمرانی هرمزگان افزود: ظرف سه سال گذشته تاکنون دو هزارو ۷۴۰ پروژه عمرانی و خدماتی با اختصاص ۵۲هزارو ۷۴۵میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی، ملی و سایر منابع اعتباری در سطح این استان به بهره برداری رسیده که به عنوان عملکرد عمرانی دولت یازدهم محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان اظهار کرد: در سال جاری نیز یکهزارو ۶۸۶پروژه با اعتبار یازده هزارو ۲۳۶میلیاردو ۷۸۹میلیون ریال در سطح این استان دردست انجام است.
دریانورد اضافه کرد: با وجود همه تنگناهای مالی و اعتباری در سه ماهه نخست امسال ۲۷درصد اعتبارمصوب شامل سه هزارو ۷۸میلیاردو ۴۰۷میلیون ریال تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد:هرمزگان از لحاظ حیطه عملکردی، مزیت ها و نقش ملی و فراملی در ردیف پنج استان برتر کشور قرار دارد و دربین هفت استان ساحلی، تنها مزیت هرمزگان وجود بیش ازیکهزارو ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی سرزمین اصلی و جزایرچهارده گانه است که موجب شده تا طولانی ترین نوار ساحلی کشور را داشته باشد که این به تنهایی یکی از وجوه ممیزه این استان به حساب می آید.
وی خاطرنشان ساخت:هرچند بسیاری از مزیت های موجود در هرمزگان مغفول مانده اما دولت تدبیر وامید در تلاش برای احیای ظرفیت های این خطه به ویژه در سواحل و مناطق شرقی این استان برنامه های جامعی تدارک دیده که از مهم ترین آنها می توان عمران سواحل مکران با محوریت منطقه آزاد جاسک را نام برد.
برخی انتقادات از روی بی انصافی است:
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری هرمزگان برخی انتقادات از دولت یازدهم را از روی بی انصافی دانست و گفت: امیدواریم این انتقادات از روی حب و بغض شخصی نباشد.
علی رئوفی ، خطاب به آن عده ای که به صورت هماهنگ در سراسر کشور و هرمزگان خدمات دولت تدبیر و امید را زیر سوال می برند بیان داشت: کسانی که این خط مشی را در پیش گرفته اند اگر نگاهی به دستاورد های دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، کنترل تورم، طرح تحول نظام سلامت و ایجاد امنیت پایدار در سراسر کشور داشته باشند به خوبی متوجه عملکرد و خدمات مفید دولت تدبیر و امید خواهند شد .
وی در ادامه به مقایسه ای بین میزان درآمدها، نرخ تورم و روابط با سایر کشورها در این دولت و دولت گذشته و دستاورد هایی که دولت تدبیروامید در طی این سه سال بدست آورده ، پرداخت.
رئوفی یادآورشد: در دولت گذشته با نفت ۱۳۰ دلاری و تورم ۴۷ درصدی و تعامل زیر ۱۰درصدی با دنیا روبرو بودیم ولی در این دولت با نفت ۲۹ دلاری ، تورم حدود ده و هفت دهم درصد و تعامل ۸۰ درصدی با جهان همراه با آرامش اجتماعی برای مردم مواجه هستیم که مجموعه اینها دستاورد کمی برای کشور نیست.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری هرمزگان تصریح کرد: به واسطه تلاش های دولت تدبیروامید درهرمزگان بر اساس گزارش وزیر اطلاعات، این استان امن ترین سال خود را در سال ۹۴ داشته است.
وی در ادامه از کسب رتبه های برتر کشوری در سال های ۹۳ و ۹۴ در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی، کسب رتبه پنجم عمرانی کشور در سال ۹۴ ، احداث ۱۶۸ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۷ کیلومتر راه اصلی و ۴۳۰ کیلومتر راه روستایی، افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکن مهر، کسب رتبه برتررفع موانع تولید از سوی وزارت کشور توسط استانداری درسال گذشته بعنوان بخشی ازدستاوردهای این استان نام برد.
رئوفی خاطرنشان کرد: کسب رتبه نخست پدافند غیرعامل کشوردرسال ۹۴، رتبه نخست شورای اداری در سال ۹۳، رتبه برتر ترویج فرهنگ نماز از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی بعنوان بخشی دیگر از دستاورد ها و خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید در استان هرمزگان نام برد.
در سه سال اخیرعلاوه بر سفر رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری دوبار، معاونان حقوقی ، حفاظت محیط زیست، و فن آوری، وزرای وزیر بهداشت ودرمان، راه وشهرسازی، فرهنگ وارشاد اسلامی، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، و همچنین شماری از معاونان وزرا با سفر به هرمزگان از نزدیک مسائل ومشکلات وکمبودهای این استان را بررسی و دستورات لازم را صادر کرده اند.
استان یک میلیون و ۵۸۰هزارنفری هرمزگان با ۷۱هزارو ۶۵۰کیلومتر مربع وسعت با ۹۰۰کیلومتر نوار مرزی آبی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ( با احتساب جزایرچهارده گانه ۱۴۰۰کیلومتر) دارای۱۳شهرستان، ۳۸بخش، ۳۸ نقطه شهری و۸۵دهستان است.
سطح بالای مشارکت سیاسی مردم هرمزگان در انتخابات ریاست جمهوری بازتابی روشن از سرمایه اجتماعی این استان است و داده های موجود میزان مشارکت مردم را در نقطه فراز خویش دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیش از ۷۷درصد مشارکت به خوبی نشان می دهد.
گزارش از رضا گیلانی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=196428

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]