به گزارش خبرگزاری افق، سعید محمدزاده در نشست خبری با اشاره به ضرورت وجود ایستگاههای راهآهن در داخل شهرها، اظهار کرد: در بسیاری از نقاط دنیا برای توسعه شهر به ایستگاههای راهآهن پرداخته شده و آنها را به مراکز بزرگ خدمات رسانی به شهروندان تبدیل کردهاند.
وی در این زمینه به ایستگاههای قطار در شهرهای پاریس، لندن و برلین اشاره کردو افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی بزرگترین ایستگاه راهآهن اروپا در دل شهر برلین ساخته شد.
وی ادامه داد: راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای اهداف توسعهای دولت از سال ۹۲ برنامه توسعه ایستگاه راهآهن تهران را در دستور کار قرار داد و در این راستا از یک مشاور فرانسوی که مشاور بیش از ۱۰۰ کشور بزرگ دنیاست، استفاده کرده است.
وی با بیان اینکه هدف این است که در جهت تغییر، بازسازی و بازآفرینی ایستگاه اقدام شود، تصریح کرد: با این کار مردم به راحتی میتوانند از ایستگاه راهآهن استفاده کرده ضمن آنکه همه وجوه حملونقل در این ایتسگاه به هم پیوند میخورند و بهترین امکانات در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
معاون فنی راهآهن با تاکید بر اینکه سهم قطار در آلودگی هوای تهران به استناد گزارش شهرداری پایتخت کمتر از یک درصد است از انتقاد عدهای در خصوص وجود لکوموتیوهای قدیمی در ناوگان ریلی کشور انتقاد کرد و گفت: بر خلاف اظهارات برخی، لکوموتیوهای مشافری موجود در شبکه ریلی دارای استاندارد یورو۴ بوده و کمترین میزان آلودگی را در بین لکوموتیوهای موجود در دنیا دارند، علاوه بر این سن این لکوموتیوها ۳ تا ۶ سال و بعضا چند ماه است.
محمدزاده در ادامه با طرح این پرسش که اگر قرار باشد ایستگاه راهآهن تهران به مثلا شهر آفتاب برود چگونه میخواهیم به مردم خدمات ارائه دهیم، افزود: سیر قطار تهران-شیراز از زمان سیر اتوبوس کمتر است، اما با این حال مردم از سفر با قطار استقبال نمیکنند، دلیل این مسئله نیز ساختن ایستگاه راهآهن شیراز در فاصله حدود ۹ کیلومتری خارج از شهر است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما در راهآهن بازآفرینی جنوب تهران با توسعه ایستگاه کنونی راهآهن است، تصریح کرد: به دنبال ساخت ایستگاههای راهآهن در محدودههای فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی، اراضی عباسآباد و شهر ری هستیم.
وی همچنین با بیان اینکه فاصله تهران-قم با قطار حدود ۸۵ دقیقه است و مسافران پس از پیاده شدن از ایستگاه راهآهن قم ۷ دقیقه با حرم فاصله دارند، افزود: در شهر لندن بالغ بر ۱۰ ایستگاه راهآهن احداث شده که هر کدام از آنها ۱۰ تا ۱۲ هکتار وسعت دارند.
وی با بیان اینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران برای اتصال ایستگاه راهآهن به مترو هستیم، یادآور شد: به دلیل برخی کجسلیقگیها ایستگاه خط ۳ مترو زیرسایت راههن ساخته شده و باعث ورود بار ترافیکی به میدان راهآهن میشود. برای رفع این مسئله در حال مذاکره با شهرداری هستیم تا با تونل زیرزمینی مسافران سیستم حملونقل مترو را به ایستگاه تهران منتقل کنیم.
معاون فنی راهآهن با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات به مردم نباید باعث آزار و اذیت آنها شویم، گفت: راهآهن برنامه راهاندازی قطارها میان بُرد تهران-ورامین-پیشوا، تهران هشتگرد-قزوین و تهران پرند را در دست اجرا دارد.
محمدزاده با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ هزار خودرو وارد تهران میشود از برنامه اتصال خطوط مترو از جمله ری و جوانمرد قصاب به راهآهن تهران خبر داد و افزود: برای خدماترسانی به مردم نباید صورت مسئله را پاک کنیم بلکه باید صورت مسئله را خوب حل کنیم. ما آمادگی تعامل با شهرداری را برای تبدیل ایستگاه راهآهن تهران به مرکز توسعه شهر و ارائه خدمات را داریم.
وی تصمیم به زیر زمین بردن راهآهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران را اشتباه دانست و اظهار کرد: این کار باعث ایجاد آسیبهای اجتماعی شده است، ضمن آنکه با پول این کار (حدود ۷۵۰ میلیارد تومان-۱۲۰۰ میلیارد تومان به قیمت روز) میتوانستیم ظرفیت حمل بار ریلی در کشور را دو برابر کرده و راهآهن را توسعه دهیم.