1

کدخدایی:به تعابیر سیاسی گروه های سیاسی نمی توانم ورود کنم

  • کد خبر : 20060
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران گفت: بررسی این طرح در هفته جاری به پایان می رسد و به مجلس ارسال خواهد شد. وی همچنین از بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان خبر داد و گفت: لایحه مجازات اسلامی پس از رفت و آمدهای متعدد […]

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران گفت: بررسی این طرح در هفته جاری به پایان می رسد و به مجلس ارسال خواهد شد.

وی همچنین از بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان خبر داد و گفت: لایحه مجازات اسلامی پس از رفت و آمدهای متعدد بین مجلس و شورای نگهبان در مرحله نهایی قرار دارد. این لایحه مجددا برای ما ارسال شده است . مجلس اصلاحاتی نسبت به آن به عمل آورده و بیشتر ایرادات را رفع کرده است اما برخی ایرادات که عمدتا هم شکلی است همچنان باقی مانده است.

وی یادآور شد: این طرح ایرادات متعددی دارد.

کدخدایی همچنین از بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان خبر داد و گفت: لایحه مجازات اسلامی پس از رفت و آمدهای متعدد بین مجلس و شورای نگهبان در مرحله نهایی قرار دارد. این لایحه مجددا برای ما ارسال شده است . مجلس اصلاحاتی نسبت به آن به عمل آورده و بیشتر ایرادات را رفع کرده است اما برخی ایرادات که عمدتا هم شکلی است همچنان باقی مانده است.

خبرنگاری در خصوص مباحثی مربوط به نظام پارلمانی و تغییر ساختار نظام و بررسی این موضوع در شورای نگهبان جویا شد که کدخدایی پاسخ داد: خواهش من این است که دوستانی که مطالبی که از مقامات رسمی نقل می کنند دقت داشته باشند. انعکاس مطالب وقتی با دقت نباشد حواشی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در یک سخنرانی عمومی مطالبی را به صورت کلان مطرح کردند. بحث این بود اگر احتمالا در آینده دور بخواهد ساختار نظام تغییراتی داشته باشد ممکن است تصمیماتی گرفته شود اما در این باره هیچ برنامه رسمی در شورای نگهبان وجود نداشته است. اصلاح قانون اساسی نیازمند رعایت تشریفات مندرج در اصل ۱۷۷ قانون اساسی است.

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از مطرح شدن این موضوع در کارگروه حل اختلاف قوا جویا شد، گفت: نسبت به موضوعی که یکی از نمایندگان مطرح کرده است بی اطلاع و بی خبر هستم. تا آنجا که اطلاع دارم چنین گروه یا کارگروهی اساسا تشکیل نشده است.

به گزارش مهر، چندی پیش در خبرها اعلام شده بود که کارگروهی کار بررسی ایرادات قانون اساسی را در دستور کار دارد.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید : دبیر شورای نگهبان از برخی ریخت و پاش های انتخاباتی صحبت کردند آیا شورای نگهبان در این باره به جریان خاصی رسیده است یا موضوع مربوط به افراد یا شخص خاصی است؟ و آیا اگر نامزدها برای انتخابات تبلیغ کنند مصداق ریخت و پاش محصوب می شود؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: بارها عرض کردم قانون انتخابات جامع نیست. برخی نواقص در آن دیده می شود و برخی موارد به صورت انظار و بیان مقامات مسئول مطرح می گردد. به طور طبیعی اگر موردی خارج از مصداق تبلیغات باشد یا فراتر از آنچه به عنوان تبلیغات با آن آشنا هستیم باشد ، موضوع در بررسی صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

خبرنگاری در خصوص موارد اختلافی دولت و مجلس در ارسال لوایح دولت به مجلس سئوال کرد و گفت آیا مجلس می تواند دخل و تصرفی در لوایح داشته باشد؟ که کدخدایی گفت: اصل ۷۱ قانون اساسی مقرر کرده که مجلس می تواند در عموم مسائل در حدود قانون اساسی، قانون وضع کند. هم اکنون قانون اساسی این اجازه را به مجلس می دهد که بتواند به مصوبات و لوایح ورود پیدا کند اما میزان ورود مجلس یکی از مسائلی است که بین دولت و مجلس اختلاف است. این موضوع در دست بررسی است اگر کارشناسان در این مورد به نتیجه برسند اعلام نظر خواهد شد.

خبرنگاری تعریف شورای نگهبان را از خواص مردود و ساکت در برابر فتنه ۸۸ جویا شد که کدخدایی گفت: به تعابیر سیاسی گروه های سیاسی نمی توانم ورود کنم. تخصصی هم در این زمینه ندارم.

وی افزود: اما آنچه مهم است رفتار نامزدهاست که باید طبق مقررات باشد. قطعا کسانی که در فتنه حضور جدی و مشارکت داشتند از جمله مواردی است که در قانون انتخابات برای ورود آنان به مجلس شورای اسلامی منع داریم. مصادیق را هم پس از بررسی صلاحیت ها اعلام می کنیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید برخی چهره های سیاسی اخیرا مباحثی درباره سلامت انتخابات مطرح کردند از جمله آقای هاشمی رفسنجانی تاکید کرده مردم می خواهند نمایندگان واقعی آنها وارد مجلس شوند، این سخنان را چطور تحلیل می کنید و این ابراز نگرانی ها از کجا نشات می گیرد؟ کدخدایی در پاسخ گفت: باید از گوینده سخنان سئوال شود که نگرانی ها از کجاست؟ خوشبختانه کارنامه جمهوری اسلامی در بیش از ۳۰ سالی که از عمرش می گذرد خیلی روشن است و همواره شفاف و روشن نسبت به انتخابات وارد شده است و نشانه آن حضور و مشارکت گسترده مردم است. هر چه از زمان انقلاب فاصله می گیریم حضور و مشارکت مردم را بیشتر می بینیم. قطعا در همه انتخابات چنین است فکر می کنم مردم پاسخ این مطالبات را پای صندوق های رای خواهند داد و امسال هم در ۱۲ اسفند شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود و مشخص می شود کدامیک از تحلیل ها درست و کدامیک نادرست است.

خبرنگاری خطاب به کدخدایی گفت: بارها گفته بودید دبیر شورای نگهبان در رقابت های انتخاباتی حضور و نقشی ندارد اما رسایی نماینده تهران گفته است جبهه پایداری تحت نظارت برخی چهره ها از جمله آیت الله جنتی فعالیت می کند، کدخدایی در پاسخ به این خبرنگار گفت: حتما خلاف گفته است. آقای جنتی به خاطر شخصیت حقیقی که دارند محل مراجعه و مشورت افراد هستند. اینکه دبیر شورای نگهبان شخصا در این زمینه نقشی داشته باشند بی اطلاع هستم و چنین چیزی وجود ندارد. ایشان با همه گروه ها و جناح ها محل مشورت هستند و اختصاص به جریان خاصی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت اصلاح طلبان دسته بندی خاصی در نظر دارد، گفت: ابدا چنین چیزی نیست ملاک ما قانون انتخابات و رفتار و عملکرد خود فرد است.

از کدخدایی سئوال شد آیا کسانی که تابعیت دوگانه دارند در شورای نگهبان تایید صلاحیت می شوند یا خیر که پاسخ داد: طبق قانون مدنی افرادی که تابعیت دوگانه دارند نمی توانند به مسائل سیاسی ورود پیدا کنند اما اینکه به چه چیزی تابعیت دوگانه اطلاق شود باید بررسی شود.

وی گفت: طبق صراحت قانون اساسی افرادیکه تابعیت غیر از جمهوری اسلامی یا تابعیت دوگانه داشته باشند پست نمایندگی مجلس و پست های دیگر را نمی توانند داشته باشند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا گرین کارت هم جزء تابعیت دوگانه محسوب می شود گفت: این مورد را نمی دانم باید مورد بررسی قرار گیرد. دوستان وزارت خارجه و وزارت کشور باید نسبت به این موضوع اظهار نظر کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر