3

“اسرائیل ناقض کنوانسیون ژنو است”

  • کد خبر : 20101
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۸

یک فعال سیاسی می‌گوید، اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم اسرائیل یک جنایت بین المللی و نقض کنوانسیون ژنو است. هنری نور، عضو جنبش همبستگی فلسطین از شهر برکلی ایالت کالیفرنیا انجام داده است که در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانیم. پرس تی‌وی: امریکا همیشه ادعا می‌کند که از حامیان دموکراسی و […]

یک فعال سیاسی می‌گوید، اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم اسرائیل یک جنایت بین المللی و نقض کنوانسیون ژنو است.

هنری نور، عضو جنبش همبستگی فلسطین از شهر برکلی ایالت کالیفرنیا انجام داده است که در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

پرس تی‌وی: امریکا همیشه ادعا می‌کند که از حامیان دموکراسی و مخالف بی‌عدالتی‌ها است. چرا اکنون امریکا با درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف است؟

نور: خب، اساسا به این علت که همه سیاست‌های دولت امریکا درباره مساله فلسطین از سوی مقامات اسرائیلی دیکته می‌شوند، متاسفانه این مساله جدیدی نیست و ده‌ها سال است ادامه دارد و واقعا جای تعجب ندارد.

من فکر می‌کنم که فلسطینی‌ها به پیروزی اخلاقی دست یافته‌اند. سخنان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، چند هفته گذشته در سازمان ملل بسیار خوب بود. بسیار مهیج بود که شاهد بودیم او از سوی بسیاری از دیپلمات‌ها مورد تشویق قرار گرفت و آب سردی بر روی نتانیاهو ریخت. این یک موفقیت و دستاورد بود.

احتمالا، فلسطینی‌ها آرای کافی را برای اعمال فشار بر امریکا به دست نخواهند آورد تا از حق وتو خود استفاده نکند. اگر من به جای فلسطینی‌ها بودم، همان مسیری را پیش می‌گرفتم که هفته گذشته برای عضویت در یونسکو پیش گرفتند.

به ویژه آن که، من نمی‌توانم درک کنم که چرا آن‌ها بی‌درنگ برای عضویت در دادگاه بین المللی کیفری درخواست ندادند. من می‌دانم که مقامات فلسطین به طور قانونی برای عضویت در یونسکو درخواست دادند و می‌توانستند به همان روش برای عضویت در دیوان بین المللی کیفری درخواست دهند و شاید می‌توانستند در این دادگاه رای کسب کنند، چرا که امریکا در دیوان بین المللی کیفری از حق وتو برخوردار نیست و این دادگاه همانند شورای امنیت گروه کوچکی نیست که امریکا در آن از بازوی قدرتمندی برخوردار باشد.

اگر آن‌ها چنین کاری را انجام می‌دادند، می‌توانستند علیه اسرائیل شکایت کنند، زیرا هر آن چه که اسرائیل انجام می‌دهد بر اساس موازین حقوق بین الملل، جرم است. مساله اشغال فلسطین کلا ناقض کنوانسیون ژنو است. اگر می‌توانست علیه اسرائیل شکایت کند، می‌توانست دست‌کم اسرائیل را عصبی کند.

پرس تی‌وی: شما فکر می‌کنید فلسطین نمی‌تواند ۹ رای لازم را کسب کند یا این که ۹ رای کسب می‌کند، اما امریکا از امتیاز حق وتو خود استفاده خواهد کرد؟

نور: نمی‌دانم. اما بر اساس برداشت من، به نظر می‌رسد انگلیس همان طور که گفته است، به عضویت فلسطین رای ممتنع خواهد داد.

همان طور که می‌دانید، فرانسه به عضویت فلسطین در یونسکو رای مثبت داد و این بسیاری را امیدوار کرده است که در شورای امنیت نیز همین شیوه را پیش گیرد. اگر فرانسه به عضویت فلسطین رای دهد، تعداد آرا لازم به عدد ۹ خواهد رسید و آن‌گاه امریکا از حق وتو خود استفاده خواهد کرد.

اما آخرین اطلاعات حاکی از آن است، فرانسه که به عضویت فلسطین در یونسکو رای مثبت داد، در شورای امنیت به عضویت فلسطین در سازمان ملل رای منفی یا ممتنع خواهد داد. تصور من این است که امریکا، کلمبیا، بوسنی، آلمان و چند کشور دیگر یک چیز را می‌گویند؛ یعنی رای منفی یا ممتنع خواهند داد. از این رو، ممکن است فلسطینی‌ها نتوانند ۹ رای لازم را به‌ دست آورند.

بیشتر مردم سراسر جهان می‌دانند که حتی اگر فلسطینی‌ها در این ماجرا بدون اعمال حق وتو امریکا ناکام مانند، امریکا و اسرائیل همچنان مانع از ارائه درخواست فلسطین به سازمان ملل خواهند شد.

متاسفانه اگر این اتفاق رخ ندهد، موجب نوعی ناامیدی است زیرا من فکر می‌کردم که این موضوع می‌توانست ارزشمند باشد که دست‌کم افکار عمومی جهان امریکا را بشناسد. اما افکار عمومی جهان فرانسه و دیگر کشورها را مقصر خواهند دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20101

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر