2

ظریف: امروز حزب‌الله عامل امنیت ساز و قدرت آفرین در جهان اسلام است

  • کد خبر : 204825
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: امروز حزب‌الله عامل امنیت ساز و قدرت آفرین در جهان اسلام است.

خبرگزاری فارس: ظریف: امروز حزب‌الله عامل امنیت ساز و قدرت آفرین در جهان اسلام است

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در «همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام» که در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضران در این همایش گفت: آنچه در این محفل علمی تقدیم می‌کنم بیشتر دغدغه‌هایم است نه مواضع سیاسی.

وی با بیان اینکه مبنای تاثیرگذاری درک صحیح است و بدون درک صحیح امکان کنشگری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که در اصطلاح روابط بین‌الملل به آن دوران گذار گفته می‌شود، چالش و فرصت ایستا نیست و چالش و فرصت می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که شرایط در جهان دوقطبی ایستا بود، ولی امروز سیال است، اظهار داشت: امروز ما چالش‌هایی داریم که چالش‌های مشترک جهانی است نه تنها چالش‌های جهان اسلام.
ظریف یکی از این چالش‌های جهانی را تعدد بازیگران خواند و افزود: واقعیت تعدد و تکثر کنشگران در جامعه بین‌المللی یک چالش عمده است، اما همین فرصتی است برای کسانی که پیش از این نمی‌توانستند ایفای نقش کنند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز دولت‌ها بازیگران انحصاری در صحنه بین‌المللی نیستند و کنشگری ضرورت داشتن سرزمین را کنار گذاشته، عنوان کرد:این خصیصه مهم شرایط بین‌المللی است که می‌تواند اثر عمده‌ای بر روابط ما در داخل و خارج جهان اسلام داشته باشد.
وی گفت: امروز جغرافیای جهان اسلام جغرافیای جهانی است و این هم چالش و هم فرصتی جدید است.

ظریف اضافه کرد: شاید مهم‌ترین چالش در جهان کنونی و اسلام، شناخت صحیح توانمندی‌ها و چالش‌های ما و دیگر کنشگران است.اگر بتوانیم شرایط را بشناسیم می‌توانیم فاصله بین نهادینه شدن قدرت تا اضمحلال قدرت را پیش‌بینی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به چالش‌های کلی نگاه کرده و بعد وارد چالش‌های کنونی جهان اسلام شویم، حتما چالش‌های ما مخلوطی از این چالش‌هاست.
به گفته ظریف مشکلاتی که از خارج به جهان اسلام تحمیل شده، مشکلاتی است که به چالش‌های جهان اسلام دامن زده و چالش‌های درونی ما در جهان اسلام هم سیاسی و اجتماعی و هم گفتمانی است.

ظریف با بیان اینکه چالش‌های سیاسی ناکارآمدی دولت در اکثر کشورهای اسلامی عدم توانایی دولت در برآورده کردن خواسته‌های جامعه مدنی است، یادآور شد: علت بسیاری از افراط‌گری‌ها پاسخی به این ناکارآمدی دولت‌هاست و مهم‌ترین این ناکارآمدی در برخورد با رژیم صهیونیستی بوده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که زمامداران جهان اسلام این چالش را به درستی بشناسند و به جای منحرف کردن آن به سمت دشمنان غیر واقعی به دنبال حل مشکل ناکارآمدی دولت‌ها باشند،
ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برابر تهدیدها و فشارها مصونیت دارد، عنوان کرد: به دلیل اینکه این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده است.
وزیر خارجه با ذکر این نکته که این چالش در جهان در حال گذار، فرصت است، گفت: تلاش نکنیم با منحرف کردن و به بیراهه کشیدن، آن را به خطر تبدیل کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه باید پذیریم کنش‌گر هستیم و موضوع کنش دیگران نیستیم، خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است و باید خود را باور کنیم. ما یک عنصر تاثیرگذار هستیم.

فارس/ظریف با بیان اینکه امروز حزب‌الله عامل امنیت ساز و قدرت آفرین در جهان اسلام است، گفت: باید بپذیریم چالش‌ها مدیریت‌پذیر هستند، اما باید آنها را بشناسیم.
به گفته وزیر خارجه ما باید به بحران‌هایی که جهان اسلام را تهدید می‌کند توجه ویژه داشته باشیم و بحران‌های واقعی را با بحران‌های مصنوعی اشتباه نگیریم. نباید در راستای خطرسازی توهمی و منحرف کردن افکار به سمت شیعه و متهم کردن یک کشور بحران‌های مصنوعی ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: باید ژئوپلتیک وحدت در مقابل ژئوپلتیک تفرقه، ژئوپلتیک مقاومت در مقابل ژئوپلتیک تسلیم، ژئوپلتیک صلح در مقابل ژئوپلتیک خشونت و ژئوپلتیک اعتدال در مقابل ژئوپلتیک تفرقه ایجاد شود.

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی، محمدمهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، خانم بثینه شعبان معاون سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه، حجت‌الاسلام والمسلمین همام باقر حمودی معاون اول رئیس پارلمان عراق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم امین السید رئیس شورای سیاستگذاری حزب‌الله لبنان از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

جمعی از متفکران و مولفان مسلمان و سفرای کشورهای اسلامی مقیم تهران نیز در این همایش حضور دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=204825

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر