1

“وخامت بیشتر بحران بدهی منطقه یورو”

  • کد خبر : 21041
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲

“وخامت بیشتر بحران بدهی منطقه یورو” روبرت اولدز، مدیر گروه بروگز نشست روز پنج‌شنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) سران ایتالیا، آلمان و فرانسه برای بررسی چگونگی جلوگیری از وخامت بحران بدهی در منطقه یورو، بدون نتیجه پایان یافته است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بار دیگر ضمن رد هر گونه افزایش نقش بانک مرکزی اروپا، […]

“وخامت بیشتر بحران بدهی منطقه یورو”

روبرت اولدز، مدیر گروه بروگز
نشست روز پنج‌شنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) سران ایتالیا، آلمان و فرانسه برای بررسی چگونگی جلوگیری از وخامت بحران بدهی در منطقه یورو، بدون نتیجه پایان یافته است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بار دیگر ضمن رد هر گونه افزایش نقش بانک مرکزی اروپا، بر پیشنهادهای مطرح درباره انتشار اوراق قرضه منطقه یورو به منظور تقسیم ریسک بدهی حاکم بر این منطقه تاکید کرد.

به گفته مرکل، بانک مرکزی اروپا به تنهایی مسئول سیاست پولی اتحادیه‌ اروپا است.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز با اشاره به این‌ که پیشنهادات درباره تغییر معاهدات اتحادیه‌ اروپا در “روزهای آتی” مطرح می‌شود، بر ضرورت مصونیت استقلال بانک مرکزی اروپا تاکید کرد و افزود خواسته‌های سران سیاسی از بانک مرکزی اروپا “نه مثبت است و نه منفی.”

پرس تی­وی درباره نتایج نشست سران چند کشور اروپایی با روبرت اولدز، مدیر گروه بروگز گفت­وگو کرده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید:

پرس تی­وی: بازدهی اوراق قرضه دولت آلمان در حدود یک ماه به بالاترین حد ممکن و به ۲٫۱۴ درصد رسیده است. سهام جهانی روز پنج‌شنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) یک روز پس از فروش ضعیف اوراق قرضه در برلین، حدود ۷ هفته در حد پایینی قرار داشته است. رتبه‌بندی اعتباری پرتغال نیز به میزان خطرناکی کاهش یافته است. نشست سه‌جانبه سران آلمان، فرانسه و ایتالیا به جز توافق سارکوزی و مرکل برای خاتمه دادن به بحث در خصوص بانک مرکزی اروپا در ملاء عام، هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اقتصاد منطقه یورو به کدام سمت در حرکت است؟

اولدز: اقتصاد منطقه یورو و بحران بدهی آن‌ها بسیار بدتر از چیزی است که بسیاری از مردم پیش‌بینی کرده بودند. البته عده‌ای فکر می‌کنند که این مساله زمانی رخ می‌دهد که یک کشور در اتحادیه ‌اروپا قرار دارد؛ همان‌طور که گفتید آلمان در حال حاضر برای قرض کردن پول نسبت به قبل، مبالغ بیش‌تری می‌پردازد، مبالغی بیش‌تر از انگلیس و بحران از یونان تا ایتالیا و پرتغال گسترش یافته است و اسپانیا نیز مشابه ایرلند تحت فشار شدید (اقتصادی) قرار دارد.

بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم معتقدند که این بحران در حال فرا گرفتن فرانسه نیز هست. نگرانی‌هایی درباره احتمال از دست رفتن نرخ بدهی سه‌گانه موسوم به “ای” در فرانسه وجود دارد – یعنی جایی که آن‌ها بتوانند با نرخ بهره پایین، پول قرض کنند که اگر آن را از دست بدهند، هزینه قرض گرفتن افزایش می‌یابد- و این امر در واقع هشداردهنده است.

این بحران برای بسیاری از سران اروپایی، بسیار شدید و سخت شده و در حال بدتر شدن است.

پرس تی وی: نظر شما درباره ناتوانی آلمان در فروش حدود ۴۰ درصد اوراق قرضه که در حراج ۱۰ ساله “باندز” ارائه شده بود، چیست؟ چه چیزی در انتظار آلمان است؟

اولدز: بیم آن وجود دارد که بحران بدهی گسترش یابد؛ این نگرانی درباره اقتصاد آلمان هم وجود دارد، اقتصاد آلمان موتور محرک اروپا بود. البته هنوز هم آلمان قدرتمندترین اقتصاد را در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارد اما رشد آن اخیرا کند شده است.

اقتصاد آلمان بر صادرات این کشور استوار است و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای منطقه یورو هم اکنون با بحران اقتصادی شدید روبرو هستند و نمی‌توانند کالاهای آلمان را خریداری کنند، بنابراین اقتصاد آلمان هم اکنون با رکود رویرو شده است.

اکنون یورو بسیار ضعیف شده و دیگر کشورها تمایلی به پرداخت وام به کشورهای منطقه یورو ندارند و آن‌ها نگران از بین رفتن واحد پولی یورو به خاطر افزایش میزان بدهی کشورهای منطقه یورو هستند.

بنابراین این مسأله هشداری مهم برای بازارها، مؤسسات مالی و بانک‌ها به شمار می‌آید؛ بانک‌هایی که به دولت‌ها وام می‌دهند تا بتوانند به ادامه روند فعالیت خود ادامه دهند. اما این هشدار تنها برای این است که ممکن است پول آن‌ها باز پرداخت نشود.

پرس تی‌وی: قرار است اعتصاب گسترده یک روزه‌ای در تاریخ سی‌ام نوامبر در انگلیس برگزار شود. شرایط اقتصادی کنونی در انگلیس چگونه است؟

اولدز: روند رشد اقتصادی انگلیس در سال‌های اخیر کند بوده است. رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ انگلیس را در بر گرفت و هنوز این کشور نتوانسته است از این بحران خارج شود.

برخی از مردم معتقدند اتخاذ سیاست‌های ریاضت اقتصادی تنها مشکلات را افزایش می‌دهد؛ البته هنوز هیچ دورنمایی برای رشد اقتصادی به چشم نمی‌خورد که این مسأله از منطقه یورو به انگلیس سرایت کرده و توانایی انگلیس برای صادرات کالاهایش به منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

این بحران هم اکنون همه اتحادیه اروپا را فرا گرفته است و مشکل اصلی آن را می‌توان در واحد پولی منطقه دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر