1

تحلیلگر ترکیه ای: بحران شدید مالی، عربستان را مجبور به عقب نشینی از یمن می کند

  • کد خبر : 229791
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶

نویسنده و تحلیلگر ترکیه ای روز سه شنبه با بیان اینکه رسانه های غربی چشم خود را به روی فاجعه انسانی در یمن بسته اند، گفت: عربستان بحران شدید مالی دارد که نشانه هایش آشکار شده و درصورتی که وضع به همین منوال ادامه یابد مجبور به ترک یمن خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «اسلام اوزکان» نویسنده و تحلیل گر ترکیه ای در گفت و گو با بخش عربی شبکه خبری اسپوتنیک روسیه گفت: غرب، سازمان ها و رسانه های جمعی آن چشم خود را به روی فاجعه انسانی در یمن بسته اند.درگیری در یمن با وجود شیوع بیماری مسری وبا همچنان ادامه دارد، اما رسانه های غربی تنها اخبار مربوط به درگیری میان نیروهای حوثی با سعودی های مورد حمایت ایالت متحده آمریکا را پوشش می دهند.
«غرب با چشم پوشی از فاجعه انسانی یمن سعی دارد از حجم این فاجعه بکاهد، چرا که منافعش با عربستان گره خورده است. همچنین برخی از کشورهای خاورمیانه هستند که هزینه های رسانه های غربی را تامین می کنند».
اوزکان تصریح کرد: حتی کشورهای که منافع شان به طور مستقیم با عربستان مرتبط نبوده و تمایل دارند که روابط خوبی با ریاض داشته باشند خود را وارد این درگیری نکردند اما سعی کردند اخبار واقعی و آنچه در یمن در حال وقوع است را سانسور کنند.
تحلیل گر ترکیه ای ادامه داد: بحران ایجاد شده در مناسبات عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر نقطه عطفی در پوشش رخدادهای جاری در یمن بود؛ چرا که شبکه خبری الجزیره که چهار کشور عربی خواستار بسته شدن آن بودند، حوادث جاری در یمن را به تصویر کشید و این سبب شد که توجه ها بیشتر به یمن جلب شود.
اوزکان با متهم کردن آمریکا به پایبندنبودن در بی طرفی در جنگ یمن، گفت که انتظار نمی رود که بحران یمن در آینده نزدیک به طور مسالمت آمیز حل و فصل شود. حتی فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز موضع بی طرفانه ای در این باره اتخاذ نکرده و به شدت حامی سعودی هاست.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه حل یمن اعمال فشارهای بین المللی جدی و انتخاب یک نهاد میانجی گر بی طرف است، گفت: عربستان بحران مالی شدیدی دارد که نشانه هایش آشکار شده و درصورتی که وضع به همین منوال ادامه یابد عربستان مجبور به ترک یمن می شود.
اوزکان تاکید کرد: عربستان موضع خود را در یمن تنها به دو طریق تغییر خواهد کرد: اعمال فشارهای بین المللی جدی و تهدید واقعی در نتیجه بحران مالی . همانطور که ایالت متحده آمریکا مجبور به ترک لبنان شد ، دولت ریاض نیز در نهایت به اجبار یمن را ترک خواهد کرد.
نیروهای آمریکایی در ۱۵ جولای (تیر/مرداد) ۱۹۵۸ بنا به درخواست کمیل شمعون رئیس جمهوری وقت لبنان طی عملیاتی در این کشور دخالت نظامی کرد اما پس از سه ماه به اجبار لبنان را ترک کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229791

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]