1

یوسف غروی‌قوچانی: پیامدهای آزادسازی آخرین دژ داعش

  • کد خبر : 231031
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

در تلعفر، تروریست‌های خارجی عضو داعش در خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر شیعه‌نشین سنگر گرفتند و احتمال دست زدن آنها به مقاومت در برابر حملات نیروهای عراقی و تبدیل این شهر واقع در شمال عراق به یک ویرانه و همچنین کشتار مردم بی‌گناه از طریق قراردادن آنها به عنوان سپر انسانی، بالا گرفته است.

۱ـ چنانچه تلعفر مطابق وعده حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق بدون مواجه شدن نیروهای این کشور با چالش‌های حاد و لاینحل و مطابق جدول زمانی تعیین شده، آزاد شود، می‌توان گفت، این کشور شاهد افول حاکمیت تروریستی و دهشتناک گروه داعش خواهد بود. هنوز بخش‌هایی از الحویجه در همسایگی تلعفر در اشغال تروریست‌های داعشی است و نیروهای متحد عراقی شامل ارتش عراق، الحشد الشعبی و نیروهای مبارزه با تروریسم با وظیفه سخت دیگری که مقابله با باقیمانده نیروهای متشکل و سازمان‌یافته داعش در این ناحیه است، روبه‌رو هستند.

در تلعفر، تروریست‌های خارجی عضو داعش در خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر شیعه‌نشین سنگر گرفتند و احتمال دست زدن آنها به مقاومت در برابر حملات نیروهای عراقی و تبدیل این شهر واقع در شمال عراق به یک ویرانه و همچنین کشتار مردم بی‌گناه از طریق قراردادن آنها به عنوان سپر انسانی، بالا گرفته است.

۲ـ شمار زیادی از شیعیان ترکمن ساکن در این شهر، همزمان با سقوط آن در دست تروریست‌های داعشی، مورد قتل و کشتار بی‌رحمانه قرار گرفتند و بخشی از ایزدی‌ها هم که قبلا در سنجار مورد قتل عام قرار گرفته و به این شهر پناه آورده بودند، مجددا از سوی داعشی‌ها کشتار شدند. باید افزود، سیطره تروریست‌های تحت امر ابوبکر بغدادی بر این مناطق، بعد از حملات سراسری این گروه به چند استان عراق صورت گرفت که طی آن، شهرهای موصل، الرمادی و الحویجه در چارچوب توطئه سازمان‌یافته‌ای که یک سر آن را برخی سیاستمداران فاسد سنی عراق تشکیل می‌داد و سر دیگر آن بارزانی قرار داشت، سقوط کرد و پیامد فجیع و سبعانه دیگر این حملات، وقوع فاجعه کشتار پادگان اسپایکر است که طی آن پیش از ۲۷۰۰ جوان عراقی به روش‌های مختلف از سوی تروریست‌های داعشی سر به نیست شدند.

۳ـ در مورد عملیات کنونی علیه داعش این نکته افزودنی است که ترکیه برای مشارکت در این عملیات به اعتبار سکونت ترکمانان شیعه، اظهار آمادگی کرد و آن را با حضور مستشاران نظامی ایران ربط داده بود، اما سخنگوی الحشد الشعبی همان‌وقت حضور ایران را نفی و دولت العبادی به‌طور قاطع این درخواست ترکیه را رد کرده بود.

آمریکایی‌ها با استقرار در اطراف تلعفر و ایجاد پایگاه نظامی، پوشش هوایی عملیات جاری را همراه با نیروی هوایی عراق تامین کرده‌اند و فضای روشنی درباره عملیات هوایی آمریکا و همچنین حدود و ثغور آن وجود ندارد. در عملیات آزادسازی موصل، اخباری درباره بازشدن ممرهای امن از سوی آمریکا برای گریز فرماندهان داعشی از محاصره منتشر شد. احتمال تکرار این ماجرا در وقایع کنونی تلعفر و بویژه جهت سرمایه‌گذاری جدید آمریکا و انگلیس برای تشکیل گروه جدیدی به جای داعش وجود دارد.

۴ـ شمار قابل ملاحظه‌ای از ترویست‌های داعشی توانستند در پوشش مردم عادی از محاطره موصل بگریزند و اکنون مجددا با دست زدن به عملیات ترور کور در شهرهای جنوب عراق فعال شدند. اخیرا چند نفر از افراد سرشناس شیعه و همچنین اعضای الحشد الشعبی به‌طور غافلگیرانه در شهرهای شیعه‌نشین مورد سوءقصد واقع شده‌اند. از این‌رو، دولت العبادی با مشکلات جدی از حیث روبه‌رو شدن با عملیات سازمان یافته ترور و وقوع انفجارها مواجه خواهد شد که جز با آرام شدن فضای سیاسی و همبستگی ملی برطرف نخواهد شد.

روزنامه‌نگار

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=231031

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر