0

همه باید برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران گام های اساسی برداریم

  • کد خبر : 24639
  • ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴

وظیفه دولت و بخش اجرایی مساعد کردن زمینه‌های لازم و هموار کردن مسیر برای حمایت همه جانبه از صاحبان علم و فناوری است

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و صاحبان دانش و فناوری گفت: همه باید برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران گام های اساسی برداریم.

محمدرضا رحیمی صبح امروز در نشست ملی «صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان» با قدردانی از دست اندرکاران معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور که این نشست را برگزار کردند اظهار داشت: وظیفه دولت و بخش اجرایی مساعد کردن زمینه‌های لازم و هموار کردن مسیر برای حمایت همه جانبه از صاحبان علم و فناوری و به خط تولید رساندن محصولات آنهاست.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: گاهی نبود هماهنگی لازم میان چند دستگاه باعث می‌شود علاوه بر اتلاف انرژی زیاد حرکت‌ها متوقف شود بنابراین هماهنگی و همگرایی در مسیر تعالی و ترقی میان همه بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: برای ایجاد هماهنگی‌های هر چه بیشتر میان دانشگاه، اساتید، دستگاه‌های اجرایی و صادر کنندگان می‌توان کارگروهی تشکیل داد تا زمینه ایجاد همگرایی و هماهنگی را ایجاد نماید.

رحیمی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته فاصله زیادی میان ایران و برخی کشورهای اروپایی در زمینه علم و فناوری وجود داشت اما امروز با دیدن نمایشگاهی که در این حاشیه این نشست برپا شده بود به این جمع بندی رسیدم که فاصله بسیار زیاد ما با کشورهای پیشرفته امروز بسیار کم شده و این در شرایطی است که کشور ما هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده و ۳۰ سال نیز با تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های ظالم جهان مواجه بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: دشمنان ملت ایران چون از این موضوع آگاه شده‌اند که ملت ایران، ملتی بزرگ با دانشمندانی تواناست که می‌توانند در مدت زمان کوتاهی کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند، دائما به دنبال ایجاد موانع هستند تا حرکت ملت ایران را متوقف کنند اما به فضل الهی ملت ایران همه این موانع را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمنان ملت ایران اخیراً نیز تلاش کردند با کمک عوامل داخلی خود در بازار ارز ایران اخلال ایجاد کنند، گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بانک ذخیره ارز و طلاست و برای بیش از ۱۵ سال طلای مورد نیاز کشور را ذخیره کرده است.

رحیمی با بیان اینکه عده‌ای تلاش کردند با معاملات صوری و هماهنگی با بیگانگان بازار ارز را متشنج نمایند، گفت: کشور ما با احتساب درآمدهای حاصل از فروش نفت و بخش صادرات غیرنفتی بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال ارز مازاد بر نیاز دارد و این در حالی است که در پارس جنوبی سرمایه گذاری‌های عظیمی شکل گرفته که با راه اندازی هر فاز آن درآمد ارزی کشور نیز بیشتر می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بیش از نیاز کشورمان دلار و ارز در اختیار داریم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در جهت افزایش صادرات غیرنفتی اظهار داشت: دولت برای سال جاری هدف‌گذاری نموده است که تا پایان سال حجم صادرات غیرنفتی را به ۴۵ میلیارد دلار برساند که آمار و ارقام حکایت از آن دارد که دولت در این کار موفق خواهد بود.

رحیمی با تاکید بر اینکه باید محصول فکر دانشمندان و دستاوردهای علمی و فناوری کشور به تولید انبوه رسیده و در سبد صادرات کشور قرار گیرد، از صادر کنندگان خواست با درنظر گرفتن مصالح کشور در وهله اول به دنبال تعالی ایران باشند که این کار قطعاً برای آنها سود و درآمد زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه از حمایت‌های همه جانبه و روز افزون دولت از دانشمندان، متخصصین، اساتید و تولید کنندگان خبر داد و افزود: دولت از علم، دانش و محصولات شما حمایت کرده و برای به خط تولید رساندن آنها به طور جدی تلاش می‌کند.

در این نشست با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از سامانه دیپلماسی- فناوری با هدف طراحی ابزاری در راستای تسهیل بهره‌گیری متقابل سیاست و علم و فناوری در راستای دیپلماسی عمومی و توسعه پایدار رونمایی شد.

فارس – رحیمی همچنین از نمایشگاهی که در حاشیه این نشست برپا شده بود بازدید و از طریق گفت‌وگو با غرفه‌داران و توضیحات مسئولان امر در جریان آخرین دستاوردها و تولیدات علمی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24639

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]