3

آب‌انبار سردار بزرگ قزوین، بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران

  • کد خبر : 247433
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵

یک کارشناس و راهنمای گردشگری در قزوین گفت: آب‌انبار سردار بزرگ به بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران معروف است که در سال ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته‌شده و در محله راه‌ری قزوین قرار دارد.

آب‌انبار سردار

یک کارشناس و راهنمای گردشگری در قزوین گفت: آب‌انبار سردار بزرگ به بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران معروف است که در سال ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته‌شده و در محله راه‌ری قزوین قرار دارد.

«راضیه رحمانی»  اظهار کرد: در دوره فتحعلی شاه قاجار ۲ تن از سرداران وی به نام‌های محمدحسن‌خان و حسین‌خان سردار، اهل قزوین و جزو سپاه فتحعلی شاه بودند.

وی توضیح داد: این سرداران در جنگ‌های ایران و روس شجاعت‌های بسیاری از خود نشان دادند و بعد از پایان جنگ‌ها تصمیم به ساخت برخی بناهای عام‌المنفعه در داخل قزوین گرفتند؛ مسجد-مدرسه سردار که در خیابان تبریز قزوین واقع است و یک حمام که در حال حاضر تخریب‌شده از بناهایی است که این دو برادر اقدام به ساخت آن کرده‌اند.

وی افزود: ۲ آب‌انبار نیز از بناهایی است که این دو سردار دستور ساخت آن را صادر کرده‌اند؛ یکی از آب انبارها در خیابان راه‌آهن و منتسب به برادر بزرگ‌تر و یکی دیگر در خیابان تبریز و منتسب به برادر کوچک‌تر است.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: آب‌انبار سردار بزرگ به بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران معروف است که در سال ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته‌شده و مانند سایر آب‌انبارها دارای سردر، راه‌شیر، پاشیر و مخزن است، راه شیر آب‌انبار نیز ۵۰ پله دارد و ابعاد آن نیز ۱۷×۱۷×۱۷ اندازه‌گیری شده است.

وی خاطرنشان کرد:عظمت گنبد این آب‌انبار در نوع خود بی‌نظیر است؛ در بالای گنبد آب انبار یک بادگیر کوچک قرار دارد و مردم محله راه‌ری قزوین قبل از لوله‌کشی آب در شهر سال‌ها از این آب‌انبار برای تأمین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کردند.

رحمانی یادآور شد: آب این آب انبار از قنات تأمین می‌شده و قطر دیوارهای آن در حدود ۳ متر است و از مصالحی همچون آجر،شفته آهک،ساروج در ساخت آن استفاده شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=247433

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر