‏8 کشوری که یک چیز مشترک دارند

اخیرا یک مطالعه جدید نشان داده است که ریشه نام یک سوم از کشورهای جهان از نام قبیله یا گروه قومی می آید. انگلستان، تایلند، ویتنام، روسیه، فرانسه، ایتالیا، سوییس و افغانستان چه چیز مشترکی دارند؟ طبق گفته ی Quartz که نام ۱۹۵ کشور در دیکشنری جهانی آکسفورد آمده را بررسی کرده است، همه ی این کشورها نام خود را از یک گروه قومی خاص یا قبیله ی خاصی گرفته اند. شاید فکر کنید که انتخاب نام برای کشورها بسیار پیچیده و متفاوت تر از انتخاب نام برای انسان ها می باشد. اما انتخاب نام برای کشورها از انتخاب نام برای افراد متفاوت تر نیست.

‏8 کشوری که یک چیز مشترک دارند

طبق نتایج مطالعات Quartz هر کشوری در جهان با یکی از چهار روش زیر نام گذاری می شوند: نام یک قبیله ی بزرگ، نام یک ویژگی از زمین، نام یک توصیف جهت یا نام یک شخص مهم. اکثریت کشورهای بزرگ، در حدود یک سوم آنها نامشان از یک گروه قومی یا قبیله ی خاصی گرفته شده است.

انگلستان: Angles نام یک قبیله می باشد. آنها مردمان آلمانی بودند که در دوران بعد از رومیان به بریتانیا آمدند و در این منطقه زندگی خود را شروع کردند.

فرانسه: فرانسه از نام قومی به نام فرانک ها( Franks) گرفته شده است. این قوم که ژرمنی بودند که بعد از سقوط امپراطوری روم، فرانسه را فتح کردند.

تایلند: نام این کشور متعلق به قبیله تای (Tai) می باشد. تای قبیله ی در منطقه دشت مرکزی بوده است.

‏8 کشوری که یک چیز مشترک دارند

ویتنام: نام این کشور از قومی به نام ویتی (Viet) گرفته شده است که دردوران باستان در جنوب چین زندگی می کردند.

سوئیس: این کشور نام خود را از قبیله ی به نام شویوز (Schwyz) گرفته است که اولین مهاجران به این منطقه بودند.

ایتالیا: این کشور نام خود را از قبیله ی «ویتالی» (Vitali) گرفته است.

‏8 کشوری که یک چیز مشترک دارند

روسیه: به مردمانی که از قرون وسطی در این منطقه زندگی می کردند به لاتین واژه «Russi» به کار می بردند.

افغانستان: نام کشور افغانستان ترجمه «محلافغان» می باشد که محلی در افغانستان می باشد.

حتی برای این مطالعه انجام شده نیز نامی از یک مکان گذاشته اند: toponymy. از طریق این تحقیق، Quartz دریافت که نام حدودا یک چهارم کشورها بعد از مرگ یک شخصیت انتخاب می شده است مانند فیلیپین که نام آن بعد از مرگ پاشاه اسپانیا king Philip II انتخاب شد یا نام ایالات متحد امریکا که از نام جهانگرد ایتالیای به نام Amerigo Vespucci گرفته شده است. کریستف کلمب، جهانگرد مشهور ایتالیایی که گاهی اوقات به عنوان کاشف آمریکا شناخته می شود، دارای رکورد جالبی است. نام وی ریشه ی هشت کشور در جهان است که این در نوع خود رکورد محسوب می شود. نام کشورهای آنتیگوا و باربودا، کلمبیا، کاستاریکا، دومینیکا، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، ترینیداد و توباگو از نام وی گرفته شده اند.

‏8 کشوری که یک چیز مشترک دارند

در این مطالعه همچنین بیان کرد که نام حداقل ۲۰ کشور ریشه مشخصی ندارند. بهترین نام کشور در این لیست مربوط به جزیره ی کوچک در شمال شرق استرالیا است که کوچکترین جمهوری جهان نیز می باشد به نام نائورو (anáoero). این کلمه به زبان محلی یعنی «من به ساحل می روم» می باشد.

 

منبع :theculturetrip