1

گمانه‌زنی‌ها حاکی از سردی بازار نقل ‌و انتقالات در فوتبال ایران است / تابستان بدون بمب

  • کد خبر : 252450
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

 به‌طور طبیعی با پایان یافتن مسابقات باشگاهی فصل فوتبال ایران، گمانه‌زنی‌های نقل ‌و انتقالاتی آغاز شده است. با وجود این دورنمای لیگ هجدهم طوری است که بعید به‌نظر می‌رسد شاهد انتقال‌های پرسروصدا و از آن دست جابه‌جایی‌هایی باشیم که در اصطلاح رسانه‌ای از آنها به‌عنوان «بمب خبری» یاد می‌شود.

 به‌طور طبیعی با پایان یافتن مسابقات باشگاهی فصل فوتبال ایران، گمانه‌زنی‌های نقل ‌و انتقالاتی آغاز شده است. با وجود این دورنمای لیگ هجدهم طوری است که بعید به‌نظر می‌رسد شاهد انتقال‌های پرسروصدا و از آن دست جابه‌جایی‌هایی باشیم که در اصطلاح رسانه‌ای از آنها به‌عنوان «بمب خبری» یاد می‌شود. به چند دلیل به‌نظر می‌رسد در لیگ هجدهم چنین انتقال‌های بزرگی رخ ندهد. این دلایل را با هم مرور می‌کنیم.

تابستان بدون بمب

پرسپولیس؛ محروم و بلندپرواز

برای آنکه در فصل نقل‌وانتقالات شاهد یک «بمب خبری» باشیم، باید یکی از دو سر انتقال، پرسپولیس یا استقلال باشد. درحال‌حاضر پنجاه درصد این ماجرا در ابهام است. پرسپولیس – حداقل تا لحظه تنظیم این مطلب- قادر به جذب بازیکن نیست. آنها حداکثر کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که با بازیکنان جدیدشان قرارداد امضا کنند و آنها را تا پایان محرومیت به تیم‌های دیگر قرض بدهند؛ شبیه همان اتفاقی که در مورد مهدی شیری رخ داد و این بازیکن اگر پنجره نقل ‌و انتقالاتی پرسپولیس باز نشود، نیم‌فصل اول لیگ هجدهم را باید در پیکان توپ بزند. اگر محرومیت پرسپولیس لغو نشود، به‌طور طبیعی بازار نقل‌وانتقالات در تابستان پیش رو نیمی از جذابیتش را از دست خواهد داد. با وجود این حتی اگر محرومیت این تیم لغو شود هم با توجه به گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست برانکو بعید است شاهد انتقال پرسروصدایی باشیم.

بازیکنانی که این روزها درست یا غلط در لیست خرید سرخپوشان به چشم می‌خورند یا نفرات معمولی مثل دانشگر (سایپا) و سلیمی (پارس‌جم) هستند یا ستاره‌هایی که پا در بند قرارداد با باشگاه‌شان دارند. مثلا مهدی ترابی که سه سال است سرخپوشان به‌دنبال او هستند، هنوز یک فصل دیگر با سایپا قرارداد دارد و باشگاه بارها اعلام کرده او را به تیم‌های داخلی نخواهد داد. همین ماجرا در مورد مرتضی تبریزی هم صادق است و این بازیکن برای پیوستن به هر تیم دیگری به گرفتن رضایتنامه از ذوب‌آهن نیاز دارد. از سوی دیگر برانکو به‌طور کلی نشان داده اهل خریدهای پرتعداد و جذاب نیست. بنابراین حتی اگر پنجره سرخ‌ها باز شد هم منتظر توفان نباشید.

استقلال؛ حفظ مهم‌تر از خرید

استقلال لیگ هفدهم را در فرم بسیار مطلوبی به پایان برد؛ طوری‌که هواداران این تیم عقیده داشتند اگر فصل مدتی ادامه می‌یافت، آنها مقام قهرمانی را هم از پرسپولیس می‌گرفتند. همین مساله نشان می‌دهد مجموعه استقلال از ترکیبی که در اختیار دارد راضی است. با این شرایط به نظر می‌رسد استقلالی‌ها بیشتر از خرید بازیکن باید به فکر حفظ ستاره‌های فعلی‌شان باشند. مهم‌ترین پروژه استقلال در این راستا، نگه داشتن مامه‌تیام است؛ مهاجم فرصت‌طلبی که در چهار ماه گذشته همه چشم‌ها را به خودش خیره کرد و حالا مشتریان عربی با ارقام نجومی به‌دنبال جذب او هستند. گویا در قرارداد تیام با استقلال بندی وجود دارد که براساس آن او می‌تواند با پرداخت ۲۰۰هزار دلار آزاد شود و حالا فعال کردن این بند با وجود مشتریان ریز و درشتی که تیام دارد اصلا چیز عجیب و غیرمنتظره‌ای نیست.

در حال ‌حاضر مدیران استقلال در استانبول درگیر مذاکره با مدیربرنامه‌های تیام هستند و معتقدند حفظ این بازیکن از جذب هر ستاره‌ای مهم‌تر است. آبی‌ها البته برای نگه داشتن چند ستاره کلیدی دیگرشان هم مشکلاتی دارند. امید نورافکن از این باشگاه جدا شد و فرشید اسماعیلی هم در صرافت رفتن است. در کنار اینها قرارداد جباروف هم تمام شده، هرچند خبرهایی در مورد توافق او با استقلال برای تمدید قرارداد به گوش می‌رسد. با وجود این می‌بینید که استقلال بیشتر از هر چیز دیگری باید به فکر حفظ نفرات فعلی باشد و بسیار بعید است خرید بزرگی انجام بدهد.

کوچ به اروپا

یک دلیل دیگر هم برای سوت و کور شدن بازار جابه‌جایی‌های داخلی، افزایش میل فوتبالیست‌های ایرانی به حضور در لیگ‌های اروپایی است. این سنت را کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران جا انداخت. او برای نفراتی که به لیگ‌های اروپایی می‌رفتند امتیاز ویژه قائل می‌شد و با افزایش بخت آنها برای حضور در تیم ملی، دیگران را هم تشویق می‌کرد که از لیگ ایران خارج شوند. این سنت، منجر به افزایش چشمگیر نرخ بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی شده؛ موجی که همچنان ادامه دارد. مثلا حضور علی قلی‌زاده، بازیکن جوان و تکنیکی سایپا در هر یک از دو باشگاه پرسپولیس یا استقلال می‌توانست یک بمب خبری باشد، اما او به شارلوای بلژیک پیوسته و فصل آینده خارج از فوتبال کشورمان توپ خواهد زد. امید نورافکن و صادق محرمی هم امسال لیگ ایران را به مقصد بلژیک و کرواسی ترک کردند و به نظر می‌رسد هر بازیکن مهمی که شانس تبدیل شدن به «بمب خبری» را داشته باشد، اولویت اولش رفتن به اروپاست.

مورد ویژه؛ محسن مسلمان

در تابستان سوت و کور فوتبال ایران شاید محسن مسلمان یک مورد ویژه باشد؛ بهترین پاسور لیگ هفدهم که مدت‌هاست با برانکو به مشکل خورده و جدایی‌اش از پرسپولیس کاملا قابل پیش‌بینی است. مسلما حضور مسلمان در هر کدام از تیم‌های داخلی می‌تواند سروصدای زیادی راه بیندازد، اما انتقال او فقط در یک صورت «بمب خبری» خواهد بود و آن هم این است که آقای مهندس سر از استقلال در بیاورد. به نظر شما احتمال چنین انتقالی چقدر است؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252450

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر