3

ضرورت هوشمندی بیشتر در بازار ارز و کالا

  • کد خبر : 26453
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۹:۳۹

با کوچکترین اشتباهی در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی خواه مسئول یا غیر مسئول باشیم ، باعث شویم تا آیندگان به خوبی درباره ما به خوبی قضاوت نکنند

‘ مهدی غضنفری ‘ شامگاه دوشنبه در نهمین جشنواره تولید ملی – افتخارملی گفت که بزودی آیین نامه این مصوبه ابلاغ می شود.

وی توضیح داد : از این پس و براساس مصوبه دولت باز پرداخت تسهیلات گیرندگان از صندوق توسعه ملی از طریق دو گزینه امکان پذیر است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: گزینه نخست آن است که وام گیرنده تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کرده و بازپرداخت آن را نیز به صورت ارزی برگرداند و متناسب با وام ، بهره و سود به صندوق توسعه ملی باز می گرداند .

غضنفری سپس تصریح کرد: گزینه دوم نیز به این صورت است که وام گیرنده ، تسهیلات خود را به صورت ارزی دریافت می کند و درصورت تمایل آن را به صورت ریالی باز پرداخت می کند براین اساس در همانجا محاسبات ریالی انجام شده و او وام ، بازپرداخت و نرخ سود تسهیلات به صورت ریالی پرداخت خواهد کرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ، بازگرداندن منابع ارزی دریافتی به صورت ریالی منع قانونی دارد ، افزود: دراین صورت منابع ریالی به بانک مرکزی داده می شود و این بانک ریال را تبدیل به ارز کرده و به صندوق باز می گرداند.

وی از بانک مرکزی به عنوان حلقه واسط میان مصرف کننده و وام ارزی نام برد وگفت : با این تصمیم که اثر بسیاری در دسترسی به منابع ارزی دارد ، منابع صندوق همچنان ارزی باقی خواهند ماند و از سویی نوسانات ترخ ارز نیز پوشش داده می شود.

از نظر غضنفری ، ایجاد جهش فوق العاده در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد فضای با نشاط تر در حوزه کسب و کار از جمله دستاوردهای شیوه جدید در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی است .

** پیشنهاد یکهزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش تولید دربودجه ۹۱

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین از پیشنهاد این وزارتخانه برای تخصیص یکهزار میلیارد تومان تسهیلات جهت کمک به حوزه های مختلف از جمله تولید صنعتی درراستای اجرای بسته های حمایتی در بودجه ۹۱ خبرداد.

وی تاکید کرد : با اخذ تسهیلات بانکی ، واحدهای تولیدی انرژی بر می توانند نسبت به تغییر تجهیزات ، بهسازی و نوسازی اقدام کنند و دراین صورت از طریق منابع بودجه ای کمک سود وام گیرندگان تامین می شود .

غضنفری تصریح کرد : اعلام آمادگی حوزه صنعت، معدن و تجارت برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مدد مصوبات اخذ شده است و از مجلس انتظار می رود در فرایند بررسی لایحه بودجه ۹۱ که این هفته به مجلس ارایه می شود ، این اعتبار پیشنهادی را مصوب کند .

وی این توضیح را نیز داد که در حوزه تولید به طور مرتب مراقبت ها صورت می گیرد تا بسته های حمایتی فاز نخست به طور کامل اجرا شود و همچنین فرصت های بیشتری از منابع بانکی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

** ابلاغ فعال شدن ال سی ریالی به بانک ها

وی همچنین از ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار توسط بانک مرکزی مبنی بر فعال شدن بانک ها برای اجرای ال سی ریالی خبرداد .

غضنفری با بیان اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت موضوع اجرای دو باره ال سی ریالی را به طور جدی در شورای پول و اعتبار پیگیری کرده بود ، افزود: براساس ابلاغ رییس کل بانک مرکزی از این پس این خدمت بانکی همچون گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده از سوی اعضای خانه ، صنعت ، معدن و تجارت ایران در مورد انتقاد از قطع ال سی ریالی به دلایل مسائل اخیربانکی به استناد سخنان آنان گفت : با ما هم با شما موافقیم زیرا که یک یا دو اشتباه در بکارگیری ال سی ریالی نباید باعث بطلان در اجرای آن شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ال سی داخلی به مجموع خدمات و سرویس های بانکی اضافه شد و از این پس نیز نیازی به آن نیست که یک طرف معامله دولت باشد .

** ضرورت هوشمندی بیشتر در بازار ارز و کالا

غضنفری سپس گفت : در مورد حوزه ارز ، وضعیت بازار ارز و بازار کالا ، به هوشمندی بیشتری نیاز داریم .

وی در تشریح دیدگاه خود به ذکر پرسشی پرداخت و افزود: وقتی حمله دشمن سنگین و سنگین تر می شود و تحریم بانک مرکزی ونفت جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود نمی دانم چه تعداد از شما تایید می کنید که یکی از افراد سرشناس اتاق بازرگانی مصاحبه کند و بگوید با این حساب ما شش ماه دیگر دچار قحطی می شویم .

وی ادامه داد : با کمال تاسف مشاهده می کنیم که هیچ کدام از اعضای اتاق بازرگانی در مقابل این سخن مطلبی نمی گوید و موضع نمی گیرد و در باره توش و توان بخش خصوصی و تولید در مقابله با مشکلات سخنی گفته نمی شود.

وزیرصنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه این سخن غیرکارشناسی بارها و بارها از طریق رسانه های بیگانه تکرار می شود ، افزود : از طرفی این نوع موضع گیری سندی برای خرید وذخیره سازی کالا توسط مردم می شود .

غضنفری با اشاره براینکه ، با کوچکترین اشتباهی در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی خواه مسئول یا غیر مسئول باشیم ، باعث شویم تا آیندگان به خوبی درباره ما به خوبی قضاوت نکنند، افزود: دراینجا مخاطبم گروه خاصی نیست .

وی همچنین از خانه صنعت ، معدن و تجارت خواست تا راهکارهای خود را در باره بهبود وضعیت کنونی دسته بندی کرده و به این وزارتخانه ارایه دهد تا در نخستین جلسه وزارتخانه با رییس کل بانک مرکزی و با حضور نمایندگان خانه به بحث و گفت وگو گذاشته شود.

ایرنا -نهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی با اهدای تندیس و لوح افتخاربه برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26453

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]