1

درمصر، ورزش فوتبال با سیاست گره خورده است

  • کد خبر : 26870
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰

ترکیبی از عوامل در بروز درگیری های آخر در استادیوم معروف مصر دخیل بوده است

یک کارشناس استرالیایی تصریح کرد: در مصر نیز همانند برخی ازکشورهای خاورمیانه، مسائل سیاسی با ورزش گره خورده است.

به گزارش  شبکه تلویزیونی سی ان ان، جیمز دورسی (Dorsey) کارشناس ارشد مطالعات بین المللی ورزشی در استرالیا گفت:«فوتبال ازگذشته نقش بسیار مهمی در مسائل کشورهای منطقه خاورمیانه ایفا کرده است.

رویدادی که اخیرا در یکی از استادیوم های مصر رخ داده به روشنی موید همین مساله است. در درگیری های استادیوم فوتبال در شهر بندری پورت سعید در مصر دهها نفرکشته و حدود یک هزار نفر زخمی شدند. البته چنین رویدادی در مصر تازگی ندارد.

خشونتهای مرتبط با فوتبال در مصر دست کم در پنج سال اخیر شایع بوده است. در سالهای آخر دوران حکومت حسنی مبارک – رئیس جمهور مخلوع مصر- معمولا در حاشیه مسابقات فوتبال میان تماشاچیان و نیروهای امنیتی درگیری های گسترده ای بروز می کرد.

علاقه مندان فوتبال نقش مهمی در تظاهراتی ایفا کردندکه به سرنگونی حسنی مبارک منجر شد. درواقع، از یک سال پیش علاقه مندان فوتبال در مصر در خط مقدم تظاهراتی بوده اند که در میدان التحریر شهر قاهره – پایتخت – برپا شده است.

ترکیبی از عوامل در بروز درگیری های آخر در استادیوم معروف مصر دخیل بوده است. یکی از عوامل دخیل در این میان، نقش نیروهای امنیتی و پلیس در ورزشگاههای مصر است.»

جیمز دورسی در ادامه افزود:« مردم مصر به نیروهای پلیس به چشم گماشته های حسنی مبارک نگاه می کنند. نیروهای پلیس نمی خواهند با مردم درگیر شوند زیرا نمی خواهند بیش از این چهره خود را در نزد افکار عمومی این کشور مخدوش کنند اما علاقه مندان فوتبال در مصر می خواهند در دوران پس از حسنی مبارک، دیگر اثری از نیروهای پلیس قبلی نباشد.

به هرحال، شاهد آن هستیم که عوامل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در عرصه ورزش مصر همانند شماری از دیگر کشورهای خاورمیانه ظهور پیدا کرده است. فوتبال در مصر علاقه مندان زیادی دارد و طبیعی است که باتوجه به فضای ملتهب این کشور شاهد بروز درگیری ها و ناارامی هایی در حاشیه مسابقات فوتبال باشیم.

ورزش فوتبال، هم عاملی برای وحدت و هم برای تفرق در مصر بوده است. عملا همه تیمهای فوتبال در مصر پیشینه سیاسی دارند. رقابت میان طرفداران تیمهای فوتبال در مصر ریشه های عمیق دارد و با نفرت شدیدی همراه است که به مسائل سیاسی هم مرتبط است. این مساله سابقه دیرینه دارد. »

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26870

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر