4

غذا های محلی جزیره قشم

  • کد خبر : 269703
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

غذاهای محلی قشم

غذاهای محلی قشم

ماهی برشته

مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی‌های کوچک مانند ساردین را خالی نمی‌کنند اما برای برشته کردن ماهی‌هایی مانند سنگسر، سرخو و … ابتدا شکم‌شان را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می‌گذارند. سپس ماهی را روی ورقه‌ی فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده‌اند، می‌گذارند تا کبابی شود.

سپس ماهی‌ها را در ظرفی درب‌دار قرار داده و چند قطره اب به آن می‌پاشند تا در اثر بخار ماهی‌های داغ، روغن در زیر پوست آن‌ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی‌ها به راحتی کنده شود. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به همراه خرما و رطب میل می‌کنند.

برنج دیشو

این غذا در بسیاری از رستوران های قشم  در تور قشم تهیه شده و طرفداران خاص خود را دارد.

مقدارى شیره خرما را در آب حل مى‌ کنند تا رقیق شود و آن را در قابلمه روى گاز مى‌ گذارند تا کاملاً جوش آید، آب برنجى را که قبلاً خیسانده‌ شده است را گرفته و آن را در آب و شیره جوش آمده مى‌ ریزنند تا آب بخار شود و دم بکشد (پلو شیرین) این پلو را با ماهى تلال برشته شده یا سرخ شده استفاده مى‌کنند. پلو شیرین یا برنج دیشو یکی از غذا های پر طرفدار قشم است که با ماهی بسیار طعم لذیذ و خوش مزه ای را پیدا می کند

کلمبا (Kolomba)

این غذای خوشمزه از گندم پک شده، ماهی، سبزی (گشنیز و شوید خرد شده) تهیه می‌شود. اهالی قشم گندم‌های پرک شده را در آب جوش می‌ریزند تا قوام بیاید. ماهی‌ها را هم در آب نمک و زردچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌هایش را جدا کنند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش اضافه می‌کنند. قشمی‌ها این غذا را با روغن حیوانی تهیه می‌کنند و در زبان محلی به این روغن «جونون» (روغن خوب) می‌گویند.

پودینی کوسه یا سفره ماهی

کوسه را قطعه‌ قطعه مى‌کنیم و با پوست در آب نمک و زرد چوبه مى‌ جوشانیم تا کاملاً پخته شود، بعد از پخته شدن پوست و استخوان آن به راحتى کنده مى‌ شود، گوشت پخته شده را کاملاً له مى‌ کنیم و آن را مى‌ فشاریم تا آب آن گرفته شود و ماهى له شده خشک شود (این کار را براى برطرف شدن بوى کوسه ماهى حتماً باید انجام داد) بعد آن را با پیاز و سبزى (گشنیز و شوید و پیاز خرد شده) در روغن سرخ مى‌ کنیم مقدارى رب گوجه و لیمو عمانى خشک به آن اضافه مى‌ کنیم در قابلمه مى‌ گذاریم تا کاملاً پخته شود و آب آن بخار شود. این روش براى تهیه پودینى سفره ماهى هم استفاده شود. تور زمینی قشم را در سفر باتو ببینید.

گوشت کوسه را قطعه قطعه کرده و با پوست در آب نمک می‌ریزند تا بجوشد و کاملا پخته شود. بعد از این که گوشت کامل پخت و استخوان‌ها به راحتی از آن جدا شد، گوشت را کاملا له کرده و می‌فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک شود. سپس آن را با پیاز و سبزی یعنی گشنیز و شوید در روغن کرده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی به آن می‌افزایند و در قابلمه را گذاشته، اجازه می‌دهند کاملا پخته شود. پودینی سفره ماهی نیز به همین ترتیب پخته می‌شود.

موفلک

برای پخت این غذا گندم یا جوی پرک شده را در دیگ برشته می‌کنند تا رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس این گندم‌ها را مانند برنج در آب خیس می‌کنند. سپس ماهی‌ها را در آب نمک و زرچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌های آن جدا شود و گوشت ماهی‌ها را با پیاز سرخ می‌کنند و دوباره در همان آبی که جوشانده بودند، اضافه می‌کنند. زمانی که آب به جوش آمد، گندم‌های خیس‌شده به غذا اضافه می‌شود تا کاملا آب آن بخار شود و دم بکشد.

غذاها ی محلی وان

کباب آدانا – Adana kebab:

باور کنید به هر جای جهان که بروید، همیشه کباب ها از جمله غذاهایی هستند که با استقبال زیادی رو به رو می شوند. کباب آدانا از غذاهای وان و غذاهای سنتی ترکیه نیز از همین دسته غذاهای پرمخاطب ترکی است که همچون کباب کوبیده ما تهیه می شود، ولی با اندکی گوشت بیشتر! نامگذاری این غذا به دلیل وجود شهری در جنوب شرقی کشور ترکیه بوده است و از مواد اولیه بسیار محدودی برخوردار می باشد که تمام مزه آن را ، راه آماده سازی اش فراهم می آورد. درست کردن کباب آدانا کمی ویژه به نظر می رسد چرا که پس از میکس کردن گوشت با ادویه های گوناگون و البته محلی، آن را به سیخ کشیده و سپس بر روی آتش ذغال قرار می دهند تا کباب شود. با آماده شدن کباب ها می توان آن را در کنار نان لواش و پیاز و گوجه و فلفل سبز میل نمایید.این غذا در بخش غذاهای وان قرار گرفته است و این غذا در بخش غذاهای معروف در کشور ترکیه قرار دارد.

 

دونر کباب – Doner kebab:

از مجموعه غذاهای وان و غذاهای سنتی ترکیه دونر کباب همان کباب ترکی از غذاهای معروف در کشور ترکیه است که در تمام نقاط کشور و شهر نیز می توان آن را پیدا کرد. کبابی که در تمام جهان معروف است و در معنی کلمه ای خود یعنی چرخیدن آرام توام با حرارتی آهسته؛ برخلاف نام کبابی آن باید گفت که این غذا یک غذای فست فودی به حساب می آید که خوردن آن خیلی لذتبخش است.

سوپ عدس – Mercimek Corbasi:

از جمله سوپ هایی که حتی در میان غذاهای خیابانی اغلب غذاهای سنتی ترکیه از جمله غذاهای وان نیز می توان به آسانی آن را جست و جو کرد، سوپ عدس است که از ترکیب عدس له شده و مقدار کمی سبزیجات مخصوص تهیه می شود. سوپ عدس یکی از ارزان ترین غذاهای موجود در کشور ترکیه است که در عین ارزانی بسیار مقوی و خوشمزه می باشد، به ویژه زمانی که آن را با ترشی های محلی ترکیه و همچنین نان گرم پیتا (Pita) میل کنید.

کوفته ترکی

کوفته یا توپ‌های گوشتی از غذاهای محبوب ترکیه است که در وان به بهترین شکل ممکن تهیه می‌شود. در واقع اسم این غذا از همان کوفته ایرانی گرفته شده است، اما مواد تشکیل‌دهنده آن کمی متفاوت است. نزدیک به ۲۰۰ نوع کوفته در ترکیه وجود دارد که هر کدام با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای ترکیبات و طعم‌های متفاوتی هستند.

بیشتر بخوانید: تور لحظه آخری قشم را ببینید.

 

سارما (Sarma)

دلمه در ترکیه در شکل‌ها و روش‌های متعددی سرو می‌شود که گوشت و برنج را درون کدو، فلفل، بادمجان یا گوجه‌ی خالی‌شده می‌ریزند و به آرامی می‌پزند. در سارما ترکیبات میانی در برگ مو ریخته می‌شود و سپس آن را رول می‌کنند. سارما در اکثر سفره‌های ترکی و در وعده‌های مختلف آنان سرو می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269703

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر