مهندس سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب گفت : براساس برنامه ریزی انجام شده ، قرار است در سال آینده ۱۸۰ هزار دستگاه موتور ملی تولید شود که ۷۰ درصد آن پایه گازسوز است که برروی خودرو های سمند ، رانا و دنا نصب خواهد شد .
وی افزود : ایران خودرو در سال گذشته ۳۲ هزارو ۴۵۰ دستگاه موتور ملی تولید کرده بود .
سلیمانی با اشاره به اینکه برای اولین از قطعه سازان داخلی از طراحی تا تولید موتورملی دراین پروژه مشارکت داشته اند خاطر نشان ساخت : حدود ۸۰ سازنده داخلی در پروژه طراحی و تولید موتورپایه گازسوز مشارکت داشته و با برگزاری جلسات روزانه ، به دانش فنی تولید قطعات موتور دست یافتند .
وی تصریح کرد : بدون تردید دستیابی به موتور ملی پایه گازسوز ، گامی اساسی در توسعه و تکامل خودروی ملی است، از این رو شرکت ایران خودرو با هدف تبدیل شدن به یک خودروساز ملی و منطقه ای از یک دهه گذشته تلاش درخصوص طراحی و تولید خودرو ملی آغاز کرد . نتیجه این تلاش در اوایل دهه ۸۰ تولد خودرو سمند بود .
قائم مقام ایران خودرو تاکید کرد : از همان زمان ایده طراحی و ساخت موتور ملی پایه گازسوز ذهن مدیران ارشد ایران خودرو را به خود مشغول کرد و در نهایت اجرای این ایده درمرکز تحقیقات موتور ایران خودرو محقق شد و به ثمر رسید .
وی از مهمترین دستاورد های طراحی و تولید موتورملی پایه گازسوز ، را کسب دانش فنی طراحی مستقل در کشور ،عرضه اولین موتور و قوای محرکه به نام ایران از مرحله طراحی تا تولید انبوه ، دستیابی به مالکیت قوای محرکه برای ورود به بازار صادرات و قطع وابستگی ، کاهش مصرف سوخت در هردو حالت گازسوز و بنزین سوز عنوان کرد .
مهندس سلیمانی تصریح کرد : براساس برآورد انجام شده با تولید انبوه مو تور ملی پایه گازسوز در یک دوره ۱۰ ساله، ۳۵ میلیارد لیتر در مصرف بنزین برابر با ۱۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار صرفه جویی خواهد شد.